Bukefalos 28 år!

hjälp att sätta hyra

Jag skulle inte ha fri tillgång på strö för då vet jag hur dynghögen ser ut sen. Kraftfoder skulle jag inte tillhandahålla fritt heller. Jag hade tex halm och havre fritt i ett pris men använde inget av dem men fick inget avdrag på hyran.
 
Jag skulle inte ha fri tillgång på strö för då vet jag hur dynghögen ser ut sen. Kraftfoder skulle jag inte tillhandahålla fritt heller. Jag hade tex halm och havre fritt i ett pris men använde inget av dem men fick inget avdrag på hyran.

nä lite så tänkte vi med.. att vi kan gå ihop å köpa strö då de b lir billigare men var å en betalar de den ska ha.. å som sagt kraftfoder gå rinte stå för usch nej.. men efter som vi vill ha fri tillgång på hö + att vi ine kan hålla på att lunchfodra osv så känns de ändå bäst att ha hö med i priset iaf
 
tack där sa du nåt

vad brukar ma göra i såna lägen? vem ringer man?

Tror det är Polisen. I mitt kontrakt har jag för mig att det står att ägandet av hästen övergår till stallägaren om hyran inte betalts i tid/på x antal månader och att denna har rätt att sälja hästen för att täcka sina kostnader. Vet dock inte hur det skulle hålla i en rättegångssituation.
 
Hej!

Tänk också in saker som el och vatten, lagning av hagar och stall. Sånt kostar och du bör ju inte behöva bjuda på den kostnaden.

Jag hade räknat på ca 20 kg hö/häst om det är fri tillgång. Fri tillgång på strö har en tendens att fylla gödselcontainerna väldigt fort, och har du inte bra deal på tömning kan det bli skitdyrt! (Vår stallägare kunde tömma gratis förut men när de började villja ha betalt för tömningen (och dumpningen) blev det för dyrt med fri tillgång på halm i boxarna, så nu står vi på annat strö som vi får köpa själva.

Jag håller med övriga om att se till att du/ni vet hur ni vill ha det innan ni tar in hyresgäster. Det behöver vara klart och finnas på papper för att slippa problem och bråk.

Täckesbyten har en tendens att ta rätt lång tid med flera hästar, låt det antingen ingå och ta betalt för det eller låt de göra det själva. Täckesbyten har också en tendes att bli problematiska, eftersom folk har olika syn på när vilka täcken ska sitta på (och vissa verkar anse att stallägaren ska byta täcke flera gånger/dag).

Lycka till!

/Lavinia
 
de komemr faktiskt hyresvärden att stå för så de är inget som vi behöver tänka på faktiskt :D

nä strö fr var å en stå för.. tror de blir bäst så.

tack för svar.. =) nä täcken får de i såfall hänga fram de som ska på på morgonen så de inte blir missförstånd.. själv har jag inget täcke på min.. men ja hmm .. de tåls att tänkas på.. tack=)
 
Hej!

Tänk också in saker som el och vatten, lagning av hagar och stall. Sånt kostar och du bör ju inte behöva bjuda på den kostnaden.

/Lavinia

Vissa hästar har dålig eller ingen respekt för tråden, en inhyrning vi haft gick genom tråden ur hagen och in genom tråden på andra hagar sent en kväll och det var inget vi hann fixa utan hästarna fick stå inne dagen efter.
Den ägaren hjälpte inte till att laga utan mockade sina boxar och åkte.
Visst som stallägare har jag ansvaret men som hästägare kan man väl hjälpa till när ens häst förstör..?

Så man bör tänka på att även om underhåll "ingår" så hur ska ni lösa extrema situationer som t ex rymmare som förstör hagar.
Små saker blir ofta stora om en häst trampar sönder hinkar, "trampar loss" foder ho från boxväggen, m.m. såna saker är inte kul att stå för som stallägare, precis som med människor så finns det vissa hästar som sabbar mer än andra. ;)
 
Har du koll på faktiska kostnader för grovfoder? Har du redan en leverantör där du kommer att kunna köpa den mängd grovfoder som behövs ifrån?

Om man, som Lavinia föreslår, räknar 20 kg per häst och dygn så blir det ju hela 600 kg grovfoder i månaden för varje häst. Med mina höpriser hade kostnaden landat på 1800 kr/månad - för bara grovfodret. Mina hästar går inte heller på bete (fd fånghästar) så jag har grovfoderkostnader varje månad året om.
 
Har du koll på faktiska kostnader för grovfoder? Har du redan en leverantör där du kommer att kunna köpa den mängd grovfoder som behövs ifrån?

Om man, som Lavinia föreslår, räknar 20 kg per häst och dygn så blir det ju hela 600 kg grovfoder i månaden för varje häst. Med mina höpriser hade kostnaden landat på 1800 kr/månad - för bara grovfodret. Mina hästar går inte heller på bete (fd fånghästar) så jag har grovfoderkostnader varje månad året om.

Ja vi har leverantör på grovfoder. En gammal stallkompis föräldrar har köpt upp , assa mark så pratade med dom häromdagen å dom hade massor med hö. Så de är kollat. Å kommer nån med fånghäst så får dom ju köpa sitt egna extra hö osv då får man ju ta de med de personen
 
Vissa hästar har dålig eller ingen respekt för tråden, en inhyrning vi haft gick genom tråden ur hagen och in genom tråden på andra hagar sent en kväll och det var inget vi hann fixa utan hästarna fick stå inne dagen efter.
Den ägaren hjälpte inte till att laga utan mockade sina boxar och åkte.
Visst som stallägare har jag ansvaret men som hästägare kan man väl hjälpa till när ens häst förstör..?

Så man bör tänka på att även om underhåll "ingår" så hur ska ni lösa extrema situationer som t ex rymmare som förstör hagar.
Små saker blir ofta stora om en häst trampar sönder hinkar, "trampar loss" foder ho från boxväggen, m.m. såna saker är inte kul att stå för som stallägare, precis som med människor så finns det vissa hästar som sabbar mer än andra. ;)

Hej!

Vi hade en inackordering vars häst drog rätt genom 2 hagar när hon tappade sin häst, hästägaren fångade sin häst, ställde den i boxen och åkte hem. Min medis fick laga hagarna hjälpligt. När stallägaren kom för att ta in hästarna hade inackorderingen inte ens ringt och sagt att hagarna var trasiga!

Ska folk laga sina egna hagar (eller vara ansvariga för skador de åsamkar stallet) måste det stå i kontraktet, det dräller av folk som tycker att allt ingår... (samma inackordering tog hästarnas strö(som ingick) och eldade med det hemma, trots att hästarna stog på knappt nåt strö alls).

Jag hade mördat för hö för 1 kr/kg, hur 17 går dom runt på det?? Här kostar höet 3-4 kg/kg.

/Lavinia
 
de komemr faktiskt hyresvärden att stå för så de är inget som vi behöver tänka på faktiskt :D

nä strö fr var å en stå för.. tror de blir bäst så.

tack för svar.. =) nä täcken får de i såfall hänga fram de som ska på på morgonen så de inte blir missförstånd.. själv har jag inget täcke på min.. men ja hmm .. de tåls att tänkas på.. tack=)
Tänk också på att det kan vara bra att begränsa hur mycket täckesbyten ni gör. Vi har tillexempel att det vid in- och utsläpp läggs på ett täcke ELLER tas av ett täcke. Det tas aldrig av ett täcke och läggs på ett annat. Innan den regeln infördes var det en del installade som roade sig med att krångla till det så mycket de bara kunde.

Till exempel så var det en häst som stod med dubbla innetäcken på sig (i det isolerade varmstallet). När den skulle ut så skulle den ut med det översta innetäcket och ett utetäcke. Den som släppte ut fick alltså ta av två innetäcken, lägga på ett innetäcke igen och slutligen lägga på ett utetäcke. För att skoja till det ytterligare så stod den lindad med backontrack-bandage på alla fyra. Det tog ingen tid alls att släppa ut den hästen:cool:.
 
Jag kan ge lite olika exempel på vad jag har fått betala de senaste åren i stallhyra.

Stall 1) Kallhyra 1500:-. I det ingick utsläpp, täckesbyte på morgonen, 4 fodringar, hage, paddock, ridhus, uppvärmd sadelkammare. Ingen toalett, inga andra varma utrymmen. Tillkom gjorde kostnad för hö och för min häst (Quarter på 146 cm) med ca 700:-/månad. Stallägaren tillhandahöll service med att ta träckprov och köpa in avmaskningsmedel vid behov. Kostnaden lades sedan på hyran. Sommarbete ingick i hyran. Strö fanns att köpa på plats för några kronor över butikspris.

Stall 2) Kallhyra 1250:-. Det ingick utsläpp, 5 fodringar, hage, paddock, ridhus, uppvärmd sadelkammare. Ingen toalett eller andra varma utrymmen. Man fick själv köpa in hö, strö. Sommarbete fanns ej att tillgå. Ingen täckesservice. Insläpp dagligen var på schema mellan oss inhyrda liksom att alla pass på helgerna låg på oss inhyrda. Det brukade bli ca 2 pass/vecka. Vi var själva ansvariga för att fylla i vårt namn på en lista. Ingen kontrollerade att det faktiskt var gjort. (Det var en av anledningarna till att jag flyttade)

Stall 3) Kallhyra 2200:-. Det ingick utsläpp, kvällsfodring, fri tillgång på hö (alla mål äts ute inkl. frukost), hage, paddock, ridhus, sommarbete, uppvärmd sadelkammare. Ingen täckesservice. Toalett fanns i ett av de andra stallen på gården liksom fikarum, dusch, samt uppvärma utrymmen. Insläpp på schema (ett pass/vecka där även mockning av hage ingick). Täckesservice och mockningsservice går att köpa till. Strö får man köpa själv men går att köpa via gården.

Stall 4) (Samma gård som Stall 3) Kallhyra 3400:-. Ingår utsläpp, kvällsfodring, fri tillgång på hö (alla mål äts ute inkl. frukost, dock får hästarna kraftfoder innan de går ut), paddock, hage, ridhus, uppvärmd sadelkammare, toalett, dusch, fikarum och andra uppvärma utrymmen, foderrum med egen foderlåda. Ingen täckesservice (går att köpa till), mockningsservice går att köpa till, insläppen delas mellan hyresgästerna (1 pass var 13e dag), sommarbete, 1 säck pellets var 10e dag ingår men det går att köpa mer strö via gården. Havre ingår för den som så önskar. Här står jag idag och trivs utmärkt. :)

Alla stallen ligger nära Göteborg. Stall 3 och 4 bara några kilometer från stadskärnan.
 
Tillägg till stall 4. Vi har varmstall med värmeslingor i golvet så det blir aldrig kallare än några plusgrader inne. :) (Slingorna är bara på vid extremt kallt väder så inte bäddarna ska frysa.)
 
Har ni kollat så de är anmälda som foderproducent så det inte blir stul med "foderjournalerna" för djur i livmedelsproduktion? Är det bara i år eller kommer de även i fortsättningen att kunna leverera för det priset?

Jag skulle nog göra en kalkyl på fasta kostnader med 2-3 tomma boxar. Sedan undrar jag om det inte är bättre att ha en lägre månadskostnad sommartid, är det inte stort tryck på boxplatser tror jag att det är stor risk att flera hästar försvinner på billigt bete. Det är i alla fall viktigt att de som flyttar in vet om ni erbjuder uppstallning med skötsel även sommartid, möjlighet till uppstallning med egen skötsel eller om det bara är bete som gäller sommartid.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men ville bara flika in lite så här i förbifarten.
Tänk på att om det är ca 1,5 mil utanför en mindre stad (var i sverige?) så kan det vara svårt att ta ett pris som gör att ni går på plus. Eller ens täcka arbetskostnad för er.
Jag bor själv i en mindre stad i mellansverige och vet hur priserna ser ut här, det är ett under om någon mot förmodan skulle få det att gå runt. För ett stall 4 km från staden ligger hyran på 400 kr/häst, då med fina ridvägar, paddock (1 km till ridhus), el, hagmaterial, kollektiv skötsel med två pass per vecka som tar ca 30 min som mest, med täckesbyten. Hö levererat för 1,50/kg. Ändå är stallet inte fullt. (Det är förövrigt ca 3 mil till en storstad, så det är ju inte helt ute åt helskotta!)

Jag hade dessutom inte velat betala för 25 kg/hö per dag när mina storhästar äter ca 10-15 per dag. Då hade jag med andra ord betalat för 20-30 kg extra per dag. Finns det möjlighet till egna hagar och för inackorderingar att köpa in eget grovfoder? Ingår fodringar isåfall?
 
Ang det där med 25 kg hö eller inte.....
Jag tycker det är helt rätt av ts att räkna på 25kg hö när hon räknar ut stallhyran på fri tillgång. Sen i kontraktet så skriver man bara fri tillgång. Det är ingen där som behöver tänka att att man betalat för X kg mer än vad min häst äter. Du betalar för fri tillgång.
Mycket bättre att ligga högt och ha just fri tillgång än att hålla på och väga kg hit och dit och "folk" ska smussla ner mer än dom betalat för och det blir gnissel.

Jag hade nog föredragit att ha en sommarbetes hyra och en installad- fri tilgång på foder hyra. För det lät som att ni räknar med att ha dom ute dygnet runt på sommaren??
 
Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd sadelkammare, varmvatten så man kan spola hästarna.. stoooooora hagar både till sommar å vinter.. dvs sommarbete finns å b lir över. ska även bygga ett litet fikarum å ett rum att torka täcken i. nybyggd paddock. dock så får man åka en sväng för att komma till ridhus som finns inne i stan. men de finns transporter att hyra på gården för billig peng om de skulle vara att man vill=)

de jag undrar lite är hur mycket man kan ta i hyra för en plats?

vi sa att in å utsläpp ska ingå då vi kommer att bo på gården(men kan behövas hjälp nån gång om vi skulle åka bort, men de gör vi mest på sommaren å då behövs de ju inte) å fri tillgång på hösilage tycker även att täckesbyten ska ingå. vet inte än om vi ska ha med att strö ska ingå..

vad kan vara ett lämpligt pris på hyran för detta?
stallet ligger 14 km utan för stan å de är en liten stad.. därför kände vi att in å utsläpp ska ingå med tanke på att de ligger en liten bit utanför.

sätt gärna ett pris vad ni tycker både med de jag sa å ett där även strö ingår..

är jätte svårt att veta hur mycket man ska sätta så de blir rimligt men ändå så måste ju stallet gå runt av sig självt med inköp av hö osv..
Några bekanta tar 1800kr för det ni skriver, dom har dock stallet precis utanför örebro och ridavstånd till ridhus!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 056
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
620
Senast: Tulle_2022
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp