Vad för torrfoder kör du?

Morces

Trådstartare
Hej! Jag har två innekatter, en kastrerad hona 7 månader bondkatt och en icke kastrerad hankatt 6 år siames. Jag har lite funderingar kring vilket foder jag ska köra på. Just nu kör jag på Mjau, innan dess körde jag Hills men den måste jag åka en stad bort för att köpa så vi kör på Mjau För stunden.
Vilka foder kör ni på och vad är bäst och mindre bäst med de foderna?

^_^
 
Hej! Jag har två innekatter, en kastrerad hona 7 månader bondkatt och en icke kastrerad hankatt 6 år siames. Jag har lite funderingar kring vilket foder jag ska köra på. Just nu kör jag på Mjau, innan dess körde jag Hills men den måste jag åka en stad bort för att köpa så vi kör på Mjau För stunden.
Vilka foder kör ni på och vad är bäst och mindre bäst med de foderna?

^_^

vad som ”är bäst” beror på katternas behov . Beskriv gärna vad du vill ha av fodret /du letar efter ?
 
ja de rör på sig mest på nätterna, å latar sig om dagarna så ingenting med för mycket energi då de blir bananas på natten. Å gärna något som håller honkattens vikt stadig då hon blev kastrerad 2 mån sen ca. Inget spannmål i fodret vill ja ha om det går att utesluta. Vad använder ni för foder på era katter? (Mina är inte allergiska vad jag vet, bara ägt dessa godingar 2,5 månader nu.) så vill ha lite mer insikt i vilket foder som är bäst och hur ni andra gör som har innekatter. 😻
 
Det finns eg ingey foder som är bäst till alla katter. Förutom att våtmat eller barfmat alltid är bättre än torrfoder.

Jag har gett olika genom åren. Just nu äter de MACs mono kanin pga allergi hos en (av tre) katter. Det är bäst för just den katten. För de andra två skulle två andra foder vara bäst, men det är enklast och bäst för mig och missarna om alla får samma foder och då måste den allergiska styra.
 
ja de rör på sig mest på nätterna, å latar sig om dagarna så ingenting med för mycket energi då de blir bananas på natten. Å gärna något som håller honkattens vikt stadig då hon blev kastrerad 2 mån sen ca. Inget spannmål i fodret vill ja ha om det går att utesluta. Vad använder ni för foder på era katter? (Mina är inte allergiska vad jag vet, bara ägt dessa godingar 2,5 månader nu.) så vill ha lite mer insikt i vilket foder som är bäst och hur ni andra gör som har innekatter. 😻

valen av foder beror på vad katterna bedöms passa på .

Det är individuellt som sagt. Väldigt viktigt att man som ägare har det tänket.
 
Här får katterna framförallt Mjaus blötmat, men ibland även Mjau torrfoder, nåt för känslig mage har jag för mig. Sambon har svårt att ge blötmat överlag, så han köper såna där portionspåsar och ger. Ibland Mjau, ibland Latz.
Katterna här är en hona och en hane på 8 månader, bägge kastrerade.
 
Mjau både som blöt och torrfoder. Tycker de har bra innehåll, katten älskar dem, och har fin glansig päls.
Hade dock önskat att de hade blötmatspåsarna med köttfärs i någon av lådorna med påsar. Det är så roligt att ge Sparky det, hon blir så upphetsat och tycker det är så gott att hon vibrerar, skakar och purrar som en tok.
 
Jag hittade ett foder som hette Prima. Spannmålsfritt.
Lina är ett riktigt matvrak (men ändå slank och fin) och funkar bra på det. Hon får visserligen bara ca 1 dl i veckan. Resten blötmat och Mush.

Tuva däremot lever på torrfoder från Virbac med insektsprotein på grund av sin foderallergi.
 
Min äter Royal canin Persian Adult.
En kastrerad perserhona, 1,5 år gammal.
Hon har ätit RC hela livet och är extremt kräsen. Smal, fin päls och bra i magen så jag fortsätter med det.
 
Testar mig fortfarande fram eftersom mina katter är helt olika i sina behov.
Brukade alltid ge mjau blötmat plus lite mjau torrfoder för att det är så bra i teorin med innehåll och svenskproducerat. Men mina katter hårar något så förbannat på den maten.

Bytte till eukanuba top condition 7plus och dom slutade i princip helt håra och blev glansiga och fina. Men det är för energirikt för min ena katt så testade dietditot. Det går väl sådär. Ska hitta något annat till henne.

Ger den svårfödda i princip vilken blötmat som helst som har fint köttinnehåll och inget spannmål plus eukanubafodret. Han gillar inte mjau och måste ha stor variation i smakerna hela tiden, men det här funkar än sålänge.
 
Min äter Acana pacifica och Core blötmat. Hon åt Hills förut men var så himla trist i pälsen och ofta hård i magen. Det är hon inte längre utan magen är bra och pälsen superfin.
 
Mina äter Applaws torrfoder, blötmat Mjau eller Bozita eller hemkokt torsk/kyckling.

citerar mig själv . Jag kommer byta framöver till Bozitas spannmålsfria torrfoder ”indoor and sterilized” då det bör passa lite bättre för mina katter och även har ett vettigt pris.
 
Vi ger Celsian Bozitas spannmålsfria med kyckling och Bozitas våtfoder. Celsian är en kastrerad innekatt med medelaktivitet. Mycket fin i pälsen och håller vikten bra.
 
Orijen fit & trim som torrfoder. Periodvis hills rd, när den ena blivit lite för rund. Ibland Acana wild prarie. Som våtfoder får de främst Whiskas och Sheba, för vätskan skull, trots att det tyvärr innehåller spannmål och socker. Hade jag själv fått bestämma hade de bara ätit spannmålsfritt våtfoder som Bozita, men nu är det tyvärr katterna som bestämmer.
 
Jag har idag köpt svindyrt Royal Canin med högre fiberinnehåll hos veterinären pga problem med hårda magar trots blötfoder. 2 kg > 400 kr. Hoppas verkligen att det duger till Pip med tanke på att jag även beställt samma på nätet till något bättre pris. :cautious:
 
Jag har idag köpt svindyrt Royal Canin med högre fiberinnehåll hos veterinären pga problem med hårda magar trots blötfoder. 2 kg > 400 kr. Hoppas verkligen att det duger till Pip med tanke på att jag även beställt samma på nätet till något bättre pris. :cautious:

i min erf ang hårda magar, så det som verkligen hjälper är att katten får i sig mer vätska och då inte via fodret i sak. Försök se om det funkar att ge fodret (ffa blötmaten) med extra vätska . Många katter gillar buljong /avkok och då kan man ge sånt avkok extra på tallriken med blötfodret 😄

2 kg a 400 kr är absurt frågar du mig .
 
i min erf ang hårda magar, så det som verkligen hjälper är att katten får i sig mer vätska och då inte via fodret i sak. Försök se om det funkar att ge fodret (ffa blötmaten) med extra vätska . Många katter gillar buljong /avkok och då kan man ge sånt avkok extra på tallriken med blötfodret 😄

2 kg a 400 kr är absurt frågar du mig .
Håller med @mackan om det ovan.

@Mia_R Foder som ska hålla friska urinvägar och förebygga kristaller har väl ämnen i sig som ska öka urinvolymen (borde innebära stimulera törsten så de dricker mer?) också. Men sedan kanske det är annat i dem som inte är bra för vissa katter, det vet jag inte.
Jag hade som du i första hand hällt på nån matsked (eller mer) vatten på torrfoder innan det serveras.
Vilket royal canin är det du ger? Låter nämligen orimligt dyrt.
Har en som fick ett specialfoder(sk. veterinär foder) länge, men i storsäck blev det drygt 100kr/kg. Vilket jag inte tyckte var jättekul, men veterinär räkningar är dyrare.

Veterinären är väl tyvärr det dyraste stället man kan köpa foder på...
Tips 1: 10kg säckar. Surt att hosta upp pengarna då, men räcker länge och blir himla skillnad på kg pris.
Tips 2: Köpa fodret på nätet (även veterinär foderfinns där). Jag beställer från Animail och det har levererats snabbt varje gång.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 045
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp