Vad gäller för "utlänningar" i Sverige?

Unafraid

Trådstartare
Är det olika beroende på vilket land man kommer ifrån?

Person x hittar en sambo i Sverige. Åker hit från Mexiko, stannar i ett halvår, åker hem en månad, kommer tillbaka. Vad gäller?

Om man misstänker att person x inte är här helt lagligt, vad gör man då? Tipsar polisen?

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?
 
Är det olika beroende på vilket land man kommer ifrån?

Person x hittar en sambo i Sverige. Åker hit från Mexiko, stannar i ett halvår, åker hem en månad, kommer tillbaka. Vad gäller?

Om man misstänker att person x inte är här helt lagligt, vad gör man då? Tipsar polisen?

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?
Svenskt medborgarskap är väl kanske inte det man börjar med precis? Det går att få uppehållstillstånd/arbetstillstånd baserat på ett samboförhållande, om det inte har ändrats de senaste åren. Det bästa är väl att läsa om vad som gäller hos migrationsverket?
 
Är det olika beroende på vilket land man kommer ifrån?

Person x hittar en sambo i Sverige. Åker hit från Mexiko, stannar i ett halvår, åker hem en månad, kommer tillbaka. Vad gäller?

Om man misstänker att person x inte är här helt lagligt, vad gör man då? Tipsar polisen?

Vad krävs för att få svenskt medborgarskap?
Tipsar gör man väl efter eget samvete om inget kriminellt i övrigt begås?
 
Är det olika beroende på vilket land man kommer ifrån
Ja, givetvis.
Om man misstänker att person x inte är här helt lagligt, vad gör man då? Tipsar polisen?
Jag hade inte gjort någonting. Och hade förmodligen inte misstänkt nåt i första taget eftersom jag ju inte vet någonting om personens faktiska juridiska status.
 
Person x gör nog inget kriminellt, men manipulerar sambon kraftigt, så hen har inte umgåtts med några vänner på flera år. Tyvärr umgås hen ej längre med sitt barn som är ca 8 år, det är person x som är skyldig till detta, då sambon tidigare värderade tid med sitt barn mycket högt.

Flertalet gamla vänner och släkt är mycket bekymrade men sambon har nu blivit helt isolerad. Därför undrar jag om man kan fråga polisen om person x verkligen får vara här. Egentligen vet vi inte vad person x egentligen heter, då hen har uppgett olika namn. Men vi vet adress som personen befinner sig på.
 
Om "person X" varit med och paverkat sin sambo i flera ar ar sakert "Person X" i Sverige legalt. Om "Person X", som i den forsta posten, ar i Sverige ett halvar och sedan aker till Mexico, hemlandet, en manad innan "Person X" kommer tillbaka later det som om "Person X" ar i Sverige legalt.

Daremot lar inte "Person X" kunna gora hur manga sadana snabba vandningar som helst.
 
Om "person X" varit med och paverkat sin sambo i flera ar ar sakert "Person X" i Sverige legalt. Om "Person X", som i den forsta posten, ar i Sverige ett halvar och sedan aker till Mexico, hemlandet, en manad innan "Person X" kommer tillbaka later det som om "Person X" ar i Sverige legalt.

Daremot lar inte "Person X" kunna gora hur manga sadana snabba vandningar som helst.
Tack för ditt svar!
 
Kolla migrationsverket för att ta reda på vilket turistvisum nån från Mexico behöver. Det är oftast det första visumet någon tar.

Working holiday-, student-, arbets-, sambo-visum är en längre process som tar både tid, "kraft" och en del pengar att gå igenom och några av dessa kan senare leda till PUT beroende på omständigheter.

Om person X arbetar utan giltigt arbetsvisum så är det en kriminell akt.
 
Kolla migrationsverket för att ta reda på vilket turistvisum nån från Mexico behöver. Det är oftast det första visumet någon tar.

Working holiday-, student-, arbets-, sambo-visum är en längre process som tar både tid, "kraft" och en del pengar att gå igenom och några av dessa kan senare leda till PUT beroende på omständigheter.

Om person X arbetar utan giltigt arbetsvisum så är det en kriminell akt.
Person x jobbar inte, och har nog aldrig tänkt börja. Person x vägrar också lära sig svenska. Trots typ två år i Sverige. Men man borde inte få ha turistvisum så länge? Hen har säkert sökt sambovisum.
Suck, situationen är så jäkla dålig för alla utom person x, som utnyttjar det till 100%. Sambon, släkt, vänner, barn, ja, alla andra far illa. Jag önskar att person x hade gjort något olagligt..
 
Person x jobbar inte, och har nog aldrig tänkt börja. Person x vägrar också lära sig svenska. Trots typ två år i Sverige. Men man borde inte få ha turistvisum så länge? Hen har säkert sökt sambovisum.
Suck, situationen är så jäkla dålig för alla utom person x, som utnyttjar det till 100%. Sambon, släkt, vänner, barn, ja, alla andra far illa. Jag önskar att person x hade gjort något olagligt..

Sambovisum kan man inte söka och befinna sig i landet samtidigt om jag inte är helt fel underrättad. Turistvisum är inte så långt som 2 år. Brukar vara 3 månader i taget och sen måste man vara borta 3 månader
 
Sambovisum kan man inte söka och befinna sig i landet samtidigt om jag inte är helt fel underrättad. Turistvisum är inte så långt som 2 år. Brukar vara 3 månader i taget och sen måste man vara borta 3 månader
Hen har varit hem någon vända, kommer inte ihåg exakt när och hur. Men det är mycket möjligt att hen åkte till Mexiko och sökte sambovisum. Det VET jag dock inte och det var det jag egentligen funderade på. Kan man kontakta polisen och säga att man inte riktigt vet?

Och om hen har sambovisum, måste inte hen vara skriven på adressen hen bor på? För på den adressen är endast sambon skriven.
 
Hen har varit hem någon vända, kommer inte ihåg exakt när och hur. Men det är mycket möjligt att hen åkte till Mexiko och sökte sambovisum. Det VET jag dock inte och det var det jag egentligen funderade på. Kan man kontakta polisen och säga att man inte riktigt vet?

Och om hen har sambovisum, måste inte hen vara skriven på adressen hen bor på? För på den adressen är endast sambon skriven.

Det är ett anhörighetsvisum vi snackar om här och ett sånt får man om man kan visa att man är anhörig. Då måste man vara sambo/gift, samt kunna visa att man varit ett par en längre tid och har planer på att fortsätta så. Det är inte skitenkelt. Det har sjukt långhandläggningstid minst 18 månader (när det var aktuellt i vår familj så var det så länge i allafall - ett par år sen).
 
Det är ett anhörighetsvisum vi snackar om här och ett sånt får man om man kan visa att man är anhörig. Då måste man vara sambo/gift, samt kunna visa att man varit ett par en längre tid och har planer på att fortsätta så. Det är inte skitenkelt. Det har sjukt långhandläggningstid minst 18 månader (när det var aktuellt i vår familj så var det så länge i allafall - ett par år sen).
Okej, ja, då borde det fortfarande handläggas om det är så fortfarande. Men det lär inte vara något man som utomstående kan påverka? "Vi tycker att hen är en manipulativ idiot" kanske inte påverkar situationen. :grin:
 
Okej, ja, då borde det fortfarande handläggas om det är så fortfarande. Men det lär inte vara något man som utomstående kan påverka? "Vi tycker att hen är en manipulativ idiot" kanske inte påverkar situationen. :grin:

Jag vet inte om närstående kommer kallas för att vidimera deras historia. Eller hur det går till nu för tiden.
 
Det är helt valfritt om man vill lära sig ett språk eller ej, och påverkar inte alls den juridiska statusen i Sverige.
Jag vet, det var bara ett exempel på hur hens generella inställning är. Typ att sambons gamla föräldrar måste prata engelska när hen är i närheten, oavsett vem dom pratar med. Föräldrarna kan knappt engelska, men gud förbjude om dom pratar svenska, då blir hen extremt sur och tvingar sambon att åka hem. På den nivån är det.
 
Jag önskar att person x hade gjort något olagligt..
Är det inte viktigare vad personen som är tillsammans med mexikanen tycker och tänker? Om personen nu är så hemsk så borde väl den personen göra slut med denna hemska människa? Eller? Varför gör inte personen slut?
 
Är det inte viktigare vad personen som är tillsammans med mexikanen tycker och tänker? Om personen nu är så hemsk så borde väl den personen göra slut med denna hemska människa? Eller? Varför gör inte personen slut?
Givetvis har personen som är ihop med person x det slutgiltiga ordet, men ibland när man är mitt i något ser man inte alltid hur "illa" det faktiskt är.

Det jag menar är att personen kanske tänker att "det är inte så illa, person x vill bara inte känna sig utanför eftersom hen inte kan svenska än". Många "offrar" (slarvigt uttryckt av mig, kommer inte på något bättre ord just nu) ju rätt mycket för kärleken, för exempel att inte umgås med de som inte pratar engelska när person x är i närheten (vilket blir resultatet om person x tvingar dem båda att åka hem om alla inte pratar engelska).
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 935
Senast: Sharpless
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 937
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp