Vad gäller för "utlänningar" i Sverige?

Är det inte viktigare vad personen som är tillsammans med mexikanen tycker och tänker? Om personen nu är så hemsk så borde väl den personen göra slut med denna hemska människa? Eller? Varför gör inte personen slut?
Den frågan kan man ju ställa till alla i ett misshandelsförhållande, oavsett om det är fysisk eller psykisk misshandel. Varför gör de inte bara slut? Varför stannar de? Ja, kanske pga att de inte klarar av att gå? Att de är så knäckta att de inte tror sig kunna gå, vågar inte gå, tror att de inte är värda bättre?

Inte för att jag säger att det är så i det här fallet, men att isolera en annan person från familj och vänner genom dåligt uppförande och kontroll av partnern är väldigt effektivt om man vill bryta ner en annan människa.
 
Är det inte viktigare vad personen som är tillsammans med mexikanen tycker och tänker? Om personen nu är så hemsk så borde väl den personen göra slut med denna hemska människa? Eller? Varför gör inte personen slut?
@Mia_R och @godisklubba hade bra svar på det hela! Sambon mår inte heller bra, enligt nära släkt. Och det har nyligen dykt upp mer negativa grejer, så många av sambons gamla vänner reagerar, det känns som en ond spiral. Sambon har varit typ bland dom bästa i Sverige på sitt jobb, har jag hört, men har så dålig attityd på jobbet att ingen längre vill jobba med hen. Tex, fikar aldrig med kollegorna längre, eller ens pratar med dom, utan spenderar all ledig tid i telefon men "person x". Som jag antarär sjukt kontrollerande.
 
Hen har varit hem någon vända, kommer inte ihåg exakt när och hur. Men det är mycket möjligt att hen åkte till Mexiko och sökte sambovisum. Det VET jag dock inte och det var det jag egentligen funderade på. Kan man kontakta polisen och säga att man inte riktigt vet?

Och om hen har sambovisum, måste inte hen vara skriven på adressen hen bor på? För på den adressen är endast sambon skriven.

Sambovisum finns inte. Däremot kan Person X ha sökt UAT (Uppehålls och Arbetstillstånd) på anknytning till sin sambo. Om de fortfarande har ett samboförhållande efter två år (om inte reglerna ändrats) så kan Person X ansöka om PUT dvs permanent uppehållstillstånd. En person med PUT får vistas utanför Sveriges gränser högst 6 månader i taget. Överskrids den tiden dras tillståndet in. PUT innebär också att man inte längre är beroende av en sambo med svenskt medborgarskap.

Om det finns en praxis gällande särbos vet jag inte, men antagligen måste de vara formellt skrivna på samma adress. Vilket naturligtvis inte behöver betyda att de bor där båda två. Har du Person X personnummer kan du kolla hens folkbokföringsuppgifter. Där står bl.a personens status i Sverige.
 
Sambovisum finns inte. Däremot kan Person X ha sökt UAT (Uppehålls och Arbetstillstånd) på anknytning till sin sambo. Om de fortfarande har ett samboförhållande efter två år (om inte reglerna ändrats) så kan Person X ansöka om PUT dvs permanent uppehållstillstånd. En person med PUT får vistas utanför Sveriges gränser högst 6 månader i taget. Överskrids den tiden dras tillståndet in. PUT innebär också att man inte längre är beroende av en sambo med svenskt medborgarskap.

Om det finns en praxis gällande särbos vet jag inte, men antagligen måste de vara formellt skrivna på samma adress. Vilket naturligtvis inte behöver betyda att de bor där båda två. Har du Person X personnummer kan du kolla hens folkbokföringsuppgifter. Där står bl.a personens status i Sverige.
Har inget personnummer, jag vet faktiskt inte ens vad personen heter, hen har uppgett olika namn/ändrat namn. Både person x och sambon har helt försvunnit från sociala medier. Dom ÄR sambos med person x är inte skriven på adressen, vad jag kan se.

Tack för info!
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 935
Senast: Sharpless
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 937
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp