Bukefalos 28 år!

Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

2

202

Jag behöver lite råd från kunniga hästmänniskor! Vad är det som gäller vid uppsägning av stallplats? Jag har nyligen flyttat min häst, och min tidigare hyresvärd hävdar att det är en månads uppsägning av stallplatsen - och att jag alltså då ska betala en extra månadshyra. Vi har aldrig haft något skrivet kontrakt på någonting, men hon hävdar att hon har sagt att det är en månads uppsägningstid, och att vi därmed har ingått ett muntligt kontrakt, som därmed är lika bindande som ett skriftligt. Detta är dock inte sant - hon har aldrig sagt att det är en regel att man måste säga upp stallplatsen en månad innan. Hon hävdar dessutom att det alltid är "underförstått" att man har en månads uppsägningstid, så är det alltid, i alla stall, enligt henne.
Jag kan dessutom tillägga att villkoren förändrades rejält för oss inhyrda mitt i månaden, med två dagars varsel, i form att en massa schemalagda jourer infördes. Vi har alltid betalat månadshyran i förskott, och då skulle inga jourer ingå! Hon hävdar dock att hon har sagt detta - vilket verkligen inte är sant. Vi fick veta det mitt i månaden, då vi alltså redan hade betalat för den månadens in/utsläpp/fodringar. Det blev dock inte tal om någon hyresreducering!
Jag måste få veta vad som gäller, juridiskt sett. Finns det någon lag på att det alltid är en månads uppsägningstid i alla stall? Vad gäller när ord står mot ord, kan jag tvingas betala när vi aldrig har haft ett skrivet kontrakt? Är det inte så att om villkoren ändras plötsligt utan någon förvarning innan, så gäller inte det sk."muntliga kontrakt", som hon hävdar att vi har längre?
Ni som har erfarenheter av detta, skriv gärna!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Jag vet inte vad som gäller med privata stall så jag spånar lite nu.

Först och främst, om du redan flyttat din häst, så har hon egentligen itne så mycket att hålla som hot mot dig. Hon kan itne bevisa atthon sagt till om uppsägning, såvida hon intehittar ett "vittne". Hon kan itne heller hota om att din häst inte får komma in i stallet om du redan flyttat.

Ett litet kryphål du bör fundera över är ifall du betalat vit eller svart stallhyra? Om du betalar svart hyra så kan hon hur som helst inte anmäla dig för kontraktsbrott... det skulle kosta henne mer än det smakar...




Sedan har jag för mig att om man ändrar ett kontrakt, så som hon gjort med jourer, så upphör det befintliga kontraktet att gälla, vilket innebär att hon itne längre kan be om en månads uppsägningstid. Men detta var bara vad jag lärde mig när vi fick nytt avtal på ett ställe jag stod på.


Sedan kan ju påpekas att om hon har rätt att med omedelbar verkan införa jourer, så innebär det att ni inte har någon uppsägningstid på kontraktet, vilket innebär att hon inte heller kan begära uppsägningstid på boxen.


Sist men itne minns bör du fundera igenom om du vill bli ovän med stallägaren eller inte.

Tänk på att dåligt ryckte kan spridas som en löpeld!
Å andra sidan, med hennes (hans?) beteende så låter personen i fråga inte särskillt vettig och ha rni bara skött er i stallet, betalat i tid och inte ställt till med problem så tror jag inte direkt att hon har så mycke tatt sprida skit om.



Jag tycker du ska stå på dig Om det är så att ni redan flyttat Allt ni har (saker och häst) i stallet.
Stå på dig och säg att nej ni har aldrig ingått ett muntligt avtal och nu får hon stå sitt kast.

Bara för att andra har en månads uppsägning i vissa stall (inte alla har det faktist) så innebär det inte att ni har det bara för att hon glömt att säga till om det.


Ursäkta min dåliga stavning idag, jag sitter på en laptop jag itne är van vid. :o
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Blir som arg då jag läser detta. Som sagt, vittne behövs för att stärka hennes mening. Annars är det för sent för henne - och hon fick lära sig en läxa att ett kontrakt ska vara skriftligt med båda parters kråkor på.

Innan jag hade hästarna hemma har jag varit uppstallad massor av gånger. Det har varit allt från att jag kan flytta samma vecka och inte betala och även två månaders uppsägning (helt värdelöst). Men det kommer man som sagt överens om innan.

Och från mig med - Stå på dig!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Nu har väl både du och stallägaren lärt er att skriftilga kontrakt är att föredra.

Och när det gäller förändringar i priser eller regler så är det enda rimliga att man säger till minst lika lång tid i förväg som uppsägningstiden är.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Ett muntligt avtal har samma giltighet som ett skriftligt, problemet är att bevisa vad som avtalats.

Det är upp till din stallägare att bevisa att det avtal h*n hävdar finns stämmer.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

I vårt stall har vi en månads uppsägningstid, men det gör vi klart redan från början och har aldrig haft några problem.

Sen händer att jag ruckat lite på den regeln om ngt speciellt har hänt min hyresgäst eller dennes häst.

Från början hade vi alltid skriftliga avtal, men numera bara muntliga. Men som andra har sagt så kan det ju bli lite knivit vid problem, om man inte har vittnen till det hela.

Låter dock som att du har att göra med en mindre hedervärd person..
Jag håller med de andra, du bör inte betala en extra månadshyra!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Jag var ute för likanande förfarande när det gällde min fd hyresvärd. När jag flyttade in ingick "allt" t ex in och utsläpp alla dagar, täckesbyten mm, när jag flyttade ingick inget på helger samt inga täckesbyten alls, samma hyra. Det kom hela tiden fler saker vi skulle göra, droppen kom när vi skulle sköta hennes hästar helt på helger. Inget avtal fanns varken muntligt eller skriftligt på någon uppsägningstid. Jag hörde stallägaren säga till en annan i stallet en gång att om hon skulle flytta så hade hon en månads uppsägningstid, så därför sa jag upp mig en månad (kalendermånad), innan jag flyttade, men jag vet ej vad lagen säger när man ej har avtalat någon uppsägningstid. Jag betalade vitt enligt henne, hon sa ett pris + moms, men jag fick aldrig några kvitton, jag kan ej dra moms själv så jag bråkade inte om det heller, tror dock hon tog det svart fast hon sa att det var vitt...
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Självklart är det minst en månas uppsägningstid. Vore det inte det så skulle stallägaren kunna kräva att du ska flytta samma dag hon behagar. Uppsägningstid gäller båda parter. Ni som är inackorderade kräver att ni ska ha uppsägningstid men om stallägaren kräver det så gills det inte, eller?? Muntligt gäller lika väl som skriftligt. När det gäller svartpengar så har hästägaren ingen aning om hur stallägaren redovisar sina inkomster!!!! Man måste inte lämna kvitto för att det ska vara vitt! Jag redovisar mina intäkter utan att för den skull underrätta mina hyresgäster för det har dom inget med att göra, lika lite som jag frågar dom om deras inkomster.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Ts hade varken muntligt eller skriftligt avtal angående uppsägningstid, att de gäller lika är jag dock medveten om. Om man betalar vitt har man väl rätt att kräva ett kvitto? I mitt fall ville ej stallägaren lämna kvitto trots att hon sa att det var vitt, om jag hade haft möjlighet att kunna dra momsen måste jag väl få kvitto på det? Jag har hobbyverksamhet, men enligt skatteverket ska kvitton sparas ändå, och om jag nu skulle gå plus något år så kan jag dra av förluster fem år bakåt i tiden.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

När det gäller svartpengar så har hästägaren ingen aning om hur stallägaren redovisar sina inkomster!!!! Man måste inte lämna kvitto för att det ska vara vitt! Jag redovisar mina intäkter utan att för den skull underrätta mina hyresgäster för det har dom inget med att göra, lika lite som jag frågar dom om deras inkomster.

:eek: Har de inte med det att göra? Givetvis har de det! De måste ju veta om de betalar svart eller vitt!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Men om det är en månads uppsägningstid så betyder det att avtalet löper en månad utan att kunna villkorsändras. Alltså kan hyresvärden i det fallet inte ändra reglerna så länge det gamla avtalet gäller.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Man måste inte lämna kvitto för att det ska vara vitt! Jag redovisar mina intäkter utan att för den skull underrätta mina hyresgäster för det har dom inget med att göra, lika lite som jag frågar dom om deras inkomster.

Du måste ju minst ha en faktura i din bokföring även om du inte ger en kopia till hyresgästen.

Om hyresgästen vill ha kvitto så måste du givetvis lämna ifrån dig ett kvitto!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

I ditt fall hade jag hävdat att kontraktsändringen undanröjer ursprunglig överenskommelse. Vill hon göra förändingar måste hon ge er MINST uppsägningstiden i omställningstid (så ni har tid att flytta om ändringarna inte fungerar för er).

Hon hugger sig egentligen i foten när hon hävdar en månads uppsägningstid, för det berättar egentligen att hon är LÅST vid den ursprungliga överenskommelsen minst en månad. D v s hon kan inte göra några förändringar som t ex jourer under en månad. Vill hon hävda uppsägningstid kalendermånad, får hon ju iakta samma tid innan hon genomför aviserade förändringar.

Jag hade inte betalt. Om hon framhärdar får du be henne stämma dig till tingsrätt, Kronofogden kan inte göra något så länge fordran är tvistig, så det är lika bra att hon tar det hela vägen. Vilket ingen vettig människa gör då avtalet är högst svårbevisat och kostnaderna högre än den tilltänkta intäkten.
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Precis som du beskriver det har jag upplevt det senaste året. Jag frågade tydligt när jag flyttade in om vi skulle skriva något kontrakt för allas säkerhet, men svaret blev att "det behövs inte, det kommer att funka bra ändå". Vi kom överens om att foder, fodringar, samt in/utsläpp skulle ingå i hyran. Mockning och eventuella täckesbyten fick man betala extra för. Anledningen att jag valde just detta stall var att det ingick mer service i hyran, då jag jobbar mycket och inte har möjlighet att åka till stallet varje dag.
Jag insåg nog ganska tidigt att jag inte skulle bli långvarig i stallet, då stallägaren ständigt la sig i allt, ifrågasatte allt och hela tiden letade saker att klaga på. Jag har alltid varit mycket noggrann och ordningssam, så när hon inte kunde klaga på det så blev det istället saker som "måste du använda dig av det bettet?", "Stallgången ska inte sopas åt det hållet", eller "vem har ridit sönder vår el-sladd i trädgården, det måste vara ni! (ingen av oss hade ridit där).
Varje dag - något nytt att klaga på eller ifrågasätta. Varje gång telefonen ringde så stelnade man till om det var hon, för det var förmodligen något negativt hon hade att påpeka. Samtidigt har jag ofta fått höra hur bra det har funkat och hur "duktiga" vi inhyrda har varit, precis som om vi vore två år gamla.
Droppen kom som sagt nu, när villkoren ändrades utan vår vetskap, jag blev uppsatt på jourer VARJE helg hela sommaren, trots att jag betalat månadshyra i förskott, där in/utsläpp, foder och fodringar ingick. När man hade jour skulle man ge hennes hästar specialfoder och vänta en timme på att de skulle äta upp innan de släpptes ut i hagen, samt mocka alla hennes boxar (men ändå betala extra för de få dagar hon mockade min box) Vid första jourtillfället satt hon och drack kaffe och tittade på när jag hade jour, sju på morgonen, en söndag. Nu när jag flyttat krävs jag på ytterligare månadshyra trots att vi inte har några som helst kontrakt elller överenskommelser om någon uppsägningstid. Det blev dock ingen hyresreducering när alla jourerna infördes!
Detta har gjort att jag mer och mer har tappat glädjen i att ha häst. Jag vill och kan inte ha ett eget stall, och då är man ju ständigt beroende av andra människor. Jag är just nu i valet och kvalet att sälja min häst, då jag enbart har mått dåligt av att åka till stallet det senaste året. Jag ska ta ett beslut i sommar, men det lutar åt att jag säljer. Allt detta har tagit hårt på mig och min häst förtjänar verkligen någon som älskar att åka till honom och vill rida mer än jag gjort senaste tiden.
Detta inlägg blev långt, men jag var tvungen att skriva av mig, detta känns rent ut sagt för jävligt!
 
Sv: Vad gäller vid uppsägning av stallplats?

Av detta har jag lärt mig, oavsett om man har kontrakt så skriver man upp allt som hyresvärden säger. Förseglar det i ett kuvert och lämnar det till nån i stallet för att tas fram vid lämpligt tillfälle:devil:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 747
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 27 år gammal och har alltid hållt på med hästar (med undantag för pauser något år hit och dit). Jag har aldrig riktigt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 674
Senast: Vitsippan
·
Skola & Jobb En person i min närhet påbörjade för en månad sedan en projektanställning. Personen mår mycket dåligt psykiskt på arbetsplatsen och vill...
Svar
8
· Visningar
1 195
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 517
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp