Bukefalos 28 år!

Vad gör dig värdefull?

Vi är alla en liten del av universum som blivit medvetet om sin egen existens. Om inte det är värdefullt så vet jag inte vad som är det.

Det här! ❤️
Min förundran inför livet räcker. Vi är värdefulla. Världen är värdefull.

Om jag ska skärskåda mig själv som person så gör jag mitt bästa för att mina närstående ska ha det bra, för att världen ska bli en lite bättre plats, och för att åtminstone försöka undvika att vara en rövhatt i svaga stunder. Det är ungefär så mycket jag tycker man kan begära av en människa.
 
Jag ar vardefull!
Inte bara for det jag ar eller gor, utan for att jag ar jag (och som min chef sa haromdagen, "you are such a useful person") nar jag visste nagot han undrade om.
Mest ar jag vardeful for att jag forsoker vara en bra manniska, inte sara eller gora andra illa, men inte heller krypa for andra utan sta upp for mig sjalv och gora saker som far mig att ma bra utan att det gar ut over andra.
 
Jag tänker att frågan är väldigt subjektiv egentligen. Värdefull för vem avgör hela svaret.
Ja.

Utöver de spår som redan kommit upp i tråden: Jag är värdefull för min arbetsgivare för att jag kan lösa problem åt våra kunder. Det visas genom att arbetsgivaren har mig som anställd och betalar en relativt hög lön plus sociala avgifter. Men det kan så klart förändras om kundernas behov av problemlösning minskar eller arbetsgivaren kommer på något mer kostnadseffektivt sätt att lösa problemen.
 
Enligt min mening är det självklart att alla människor har ett värde, och det bara genom att finnas till. Behöver absolut inte prestera eller på något sätt "vara" på ett visst sätt för att ha ett stort värde.

Jag kanske inte personligen tycker om alla människor men alla människors värde är lika stort ändå.
Sidospår men...

Jag har en stark övertygelse om alla människors lika rätt och värde. En människas rätt och värde kan bara begränsas av en annan människas rätt och värde. Det ar inget med TS att göra men är mest en kommentar till ovanstående.
 
Hur definieras värdefull?
Värdefull på jobbet = hög lön?
Värdefull som vän = många vänner?
Värdefull som människa = rätt till liv och säkerhet?
Värdefull som människa = rätt att ha en viss levnadsstandard?

Något annat?
Jag ser så många olika åsikter om vad som är att vara "värdefull".
 
Jag känner mig värdefull på jobbet, men det har verkligen inget med lönen att göra (förskollärare ;) ). Jag skapar trygghet och en bra miljö för små barn att leka och lära i, medan deras föräldrar har möjlighet att gå till sina arbeten. Jag känner mig som en värdefull kugge i samhället :) !
De ligger nära min personliga definition - betyda något för andra, göra skillnad.
Men det är nog inte hela sanningen.
 
De ligger nära min personliga definition - betyda något för andra, göra skillnad.
Men det är nog inte hela sanningen.
Just det har i många många år varit min ledstjärna. Går jag på ett möte eller ett sammanträde, deltar i föreningslivet och politiken, så gör jag det för att göra skillnad. Jag "sitter inte av" tiden där.
Jag ska ha gjort nån liten skillnad till det bättre. Annars var det meningslöst att jag deltog.
Möjligen kan det sorteras in under begreppet värdefull?
 
Jag vänder mig otroligt starkt mot att det ska finnas ett nyttighetselement i människovärdet.
Att man genom sina handlingar blir lite mer värd än nån annan.

För mig är samtliga människor värdefulla för att de är människor. Punkt slut.
Man behöver inte göra en massa saker, åstadkomma underverk, ständigt vara på soligt humör.

Ty om vi vänder på det, och tänker att värdet är bundet till handlingarna, då betyder det ju att vi också godkänner att t.ex en viss typs människor blir diskriminerade eller illa behandlade eftersom de inte levt upp till vår standard om vad en värdefull människa är.
 
Jag vänder mig otroligt starkt mot att det ska finnas ett nyttighetselement i människovärdet.
Att man genom sina handlingar blir lite mer värd än nån annan.

För mig är samtliga människor värdefulla för att de är människor. Punkt slut.
Man behöver inte göra en massa saker, åstadkomma underverk, ständigt vara på soligt humör.

Ty om vi vänder på det, och tänker att värdet är bundet till handlingarna, då betyder det ju att vi också godkänner att t.ex en viss typs människor blir diskriminerade eller illa behandlade eftersom de inte levt upp till vår standard om vad en värdefull människa är.

:bow: Mycket väl formulerat :up:

Jag tycker det är viktigt att skilja på "värdefull" respektive "göra nytta". Vi kan göra mer eller mindre nyttiga gärningar i våra liv men de är inte kopplade till vårt värde.
 
Värdefull är ett väldigt kärleksfullt ord för mig. Jag säger till mina barn och min man att de är värdefulla för mig när de känslorna kommer över mig.
Men de är framförallt värdefulla i sin egen rätt som människor. Jag skulle nog säga att allt liv är värdefullt. Jag också såklart.
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 632
Senast: _Zacke_
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: Liten
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 471
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp