Bukefalos 28 år!

Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Jag blir så in i hjärteroten glad för att ni läser och förstår den här tråden och att vissa tom tar initiativ till att vara aktiva i integrationen efter den här tråden!! Jag är ärligt stolt över mitt engagemang och jag vill att andra också får dela den känslan och jag önskar er all lycka och rikedom i era möten med våra nysvenskar - ni gör skillnad! :heart
 
Tack @honung för den här trådstarten. Igår kväll började jag googla vad som finns i form av läxjhälp, låna en svensk etc i min kommun och hittade information om språkkafé. Nu har jag varit där för första gången! Jag som så länge tänkt på att jag verkligen vill bidra med något men dragit mig för att bli god man då jag inte riktigt kan avgöra hur betungande det är känner att jag hittat ett sätt som passar mig. idag fick jag glädjen att möta ett par från Syrien och två män från Eritrea, och så trevligt vi hade! Mycket avspänt och roliga samtal, även om jag kan bli osäker på om jag tar för mycket plats i samtalen... jag har så lätt för att prata på, märkte jag... de frågade dock om jag inte ville komma nästa vecka också, så då har jag chans att fråga dem mer om deras liv. Dock kan jag känna en viss oro över att fråga något klumpigt/känsligt, så jag tänker att jag får invänta deras initiativ till att berätta mer ingående.
 
Tack @honung för den här trådstarten. Igår kväll började jag googla vad som finns i form av läxjhälp, låna en svensk etc i min kommun och hittade information om språkkafé. Nu har jag varit där för första gången! Jag som så länge tänkt på att jag verkligen vill bidra med något men dragit mig för att bli god man då jag inte riktigt kan avgöra hur betungande det är känner att jag hittat ett sätt som passar mig. idag fick jag glädjen att möta ett par från Syrien och två män från Eritrea, och så trevligt vi hade! Mycket avspänt och roliga samtal, även om jag kan bli osäker på om jag tar för mycket plats i samtalen... jag har så lätt för att prata på, märkte jag... de frågade dock om jag inte ville komma nästa vecka också, så då har jag chans att fråga dem mer om deras liv. Dock kan jag känna en viss oro över att fråga något klumpigt/känsligt, så jag tänker att jag får invänta deras initiativ till att berätta mer ingående.


Vad kul! Så himla bra!

Jag brukar inleda samtalen med att fråga var de kommer från, hur de reste hit, vad de arbetade med i ditt hemland, om familj, om upplevelserna av Sverige, och sen rullar det bara på. Det är samtalet dom är fokus, och jag försöker nog prata ganska mycket - de kommer ju till språkcafeet för att just få prata svenska med mig. Sen innehåller ju samtalen inslag av engelska, tyska, italienska, arabiska och mycket penna och papper också. Nu har jag ofta återkommande personer vid mitt bord så vi "känner" varandra lite och har ofta gått vidare då vi kanske har en tidning på bordet dom jag ber dem läsa högt ur och då hamnar ofta fokus på ord och begrepp ur artiklarna som jag förklarar och spinner vidare på i sammanhang. Jag tycker att man känner av ganska bra hur man kan styra samtalen på ett roligt och för dem utvecklande sätt! Vardagssamtal som är vad de behöver och uppskattar!
Kudos till dig! :bow:
 
Ungefär de sakerna pratade vi om idag också, och de berättade gärna om sina familjer och yrken. Föreningen hade förberett samtalet bra och lagt fram fotografier på kända svenska kvinnor eftersom det är internationella kvinnodagen. Det var en bra utgångspunkt, tyckte jag.
 
Nu är det enda jag gör att dagligen muttra argt åt mina främlingsfientliga grannar. Ett hem för 15st ensamkommande ska startas upp i min lilla håla på några hundra invånare. Det första en granne gör är att skruva upp en herrans massa grannsamverkan mot brott skyltar över hela byn på staket, garage och vägskyltar. Givetvis tätast kring där boendet ska ligga. Men någon samverkan kommer det inte bli, det är bara för syns skull.

Att få stämpeln i pannan, redan innan man fått komma till boendet, att man är en förbrytare, när det enda ''brott'' man begått är att vilja överleva och skapa sig ett nytt liv. Det är i mina ögon det som skapar problem och det mest tragiska som kan hända.

Det återstår att se om jag kan engagera mig när det väl startat. Det minsta jag kommer att göra är att hälsa glatt Hej hej! under mina hundpromenader och kanske växla några ord, precis så som jag gör idag oavsett vem jag möter.
Jag hoppas innerligt att fler än jag har såpass vett i skallen.
 
Den här tråden var precis vad jag behövde efter att ha ägnat senaste timmen åt att debattera huruvida Fria Tider alltid skriver allt sanningsenligt eller ej med en ytlig bekant. Det fyller min själ med ny energi att läsa om alla härliga människor som engagerar sig och inser att vi alla faktiskt är just människor. Tyvärr gör jag inte jättemycket själv mer än att så ofta det bara går ta debatten med de som är främlingsfientliga. Mamma är god man åt några ensamkommande ungdomar och jag gör vad jag kan för att stötta upp med det, tömmer sonens garderob på urvuxna kläder, ger bort alla oanvända telefoner osv. Har dock mailat invitationsdepartementet här i stan och hoppas få svar från dem :)
 
Nu är det enda jag gör att dagligen muttra argt åt mina främlingsfientliga grannar. Ett hem för 15st ensamkommande ska startas upp i min lilla håla på några hundra invånare. Det första en granne gör är att skruva upp en herrans massa grannsamverkan mot brott skyltar över hela byn på staket, garage och vägskyltar. Givetvis tätast kring där boendet ska ligga. Men någon samverkan kommer det inte bli, det är bara för syns skull.

Att få stämpeln i pannan, redan innan man fått komma till boendet, att man är en förbrytare, när det enda ''brott'' man begått är att vilja överleva och skapa sig ett nytt liv. Det är i mina ögon det som skapar problem och det mest tragiska som kan hända.

Det återstår att se om jag kan engagera mig när det väl startat. Det minsta jag kommer att göra är att hälsa glatt Hej hej! under mina hundpromenader och kanske växla några ord, precis så som jag gör idag oavsett vem jag möter.
Jag hoppas innerligt att fler än jag har såpass vett i skallen.

Hoppas du hittar ett sätt att vara delaktig i en förändring av dåliga attityder mot rasism i alla fall!
För det torde vara ganska klockrent att det handlar om det, när en kampanjar mot att få 15 ensamkommande barn i ens område. :cry:
 
Egentligen gör jag ingenting, men när jag är ute med hundarna stannar jag alltid och pratar om jag möter någon nyanländ/invandrare som är nyfiken på hundarna. Många som kommer hit är ju vana vid en helt annan hundkultur och många tycker det är otäckt med hundar men eftersom mina är pyttesmå är det ändå många som vågar sig fram för att klappa lite.
Det måste vara hemsk att vara hundrädd och komma till ett land där det fullständigt kryllar av hundar, kan jag då lägga lite tid på att hjälpa någon ta ett första steg mot att komma över den rädslan gör jag det gärna.
 
Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.

Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!

Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
 
Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.

Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!

Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
:bow:

Jag fick ett mail från Röda Korset för någon vecka sedan som handlade om ett projekt som hette "mentor till mentor" som låter ungefär som du beskriver. Jag tror att det projektet var i någon sektion på västkusten, Kan det vara det?
 
Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.

Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!

Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
Det låter lite likt flyktingguide/språkvän som finns i Göteborg: https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2880992--bra-att-vi-hade-lakargrejen-tillsammans-
 
Underbar tråd. Jag måste kolla om min stad har språkcafeer! Låter jättespännande.

Jag och sambon hjälper ensamkommande flyktingbarn (snarare ungdomar) med läxorna varje vecka. Det är oerhört roligt, lärorikt och vi har verkligen fått mersmak för att engagera oss ytterligare men inte fått tummen ur ännu... Ska kika på språkcafeer!

Vi har också hört att man kan fungera som "fadder" för en nyanländ där man gör aktiviteter tillsammans varann vecka/en gång i månaden eller dylikt (under minst ett års tid). Det tyckte jag också lät väldigt givande men jag har inte hittar något om det när jag googlat. Är det någon som känner igen detta?
Kolla kommunens hemsida!
 
@Honungshumlan jag har ett boende för ensamkommande flyktingbarn på min gård och det är jättelugnt.

Det enda man märker av dom är när dom ska åka på något eller när det är bra väder och dom är ute och spelar fotboll på våran pyttelilla gräsplätt och tjoar och stimmar lite som alla ungdomar gör.

Vårat boende rymmer 30-40 personer så det är större än det ni kommer att få.
 
Jag gör det jag kan göra för att hjälpa till. Jag har en ensamstående mamma med en tonårsson boende i min trapp som jag pratar mycket med. Hon pratar svenska så man förstår henne utan problem dock väldigt knackigt, hon är kontaktsökande märker jag så jag stannar alltid till och växlar några ord med henne.

Sedan har jag som jag skrev boende för ensamkommande på gården, dom säger jag alltid hej till och ler när dom är ute och sparkar boll.

Har funderat på om man kan gå in på boendet och fråga om killarna där är intresserade av att få prova på att kasta dart någon dag. Jag har ju tillgång till våran klubblokal och är hemma på dagarna. Dessutom behöver den sporten fler yngre utövare och det kanske kan ge något för framtiden.

Vad tror ni andra? Kan det vara något man kan gå in och prata med dom som jobbar där om eller vart ska man vända sig?
 
@Honungshumlan jag har ett boende för ensamkommande flyktingbarn på min gård och det är jättelugnt.

Det enda man märker av dom är när dom ska åka på något eller när det är bra väder och dom är ute och spelar fotboll på våran pyttelilla gräsplätt och tjoar och stimmar lite som alla ungdomar gör.

Vårat boende rymmer 30-40 personer så det är större än det ni kommer att få.

Jag är inte orolig över boendet i sig. Det jag är orolig är grannarnas attityd gentemot det. Att ungdomarna ska få skulden för minsta lilla och kanske råka illa ut.
Barnen som bor här idag hittar på en del djävulskap då och då, som att spränga brevlådor vid nyår. Jag hoppas att folk inte glömmer bort det och glorifierar sina egna ungar.
Men jag ska väl inte måla fan på väggen alltför mycket. Jag tror inte att vi kommer att märka av dem särkilt mycket och då kanske folk kan ge ungdomarna en chans :)
 
Pratade nyss med en av våra chaufförer som är less på att köra. Han är född i Palestina men har bott i Sverige i 11 år, är 22. Flerspråkig. Jag tipsade honom om att bli god man, det skulle ju vara perfekt för honom! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 079
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 043
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 698
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp