Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Jo, faktiskt. Vi har begränsad tid och begränsade resurser. Det går inte att göra allt för alla utan man får välja.

Nej det går inte att göra allt för alla. Det är det ingen som har påstått heller. Men man kan göra vad man kan.

Jag som har utflyttade vuxna barn har självklart mer tid än en småbarnsförälder och så är det ju, man hinner inte allt men det man kan göra är bra och det har förhoppningsvis inget med karriären att göra för någon som väljer att hjälpa till.
 
Jo, faktiskt. Vi har begränsad tid och begränsade resurser. Det går inte att göra allt för alla utan man får välja.
Bara för att du PERSONLIGEN inte klarar av att hjälpa främlingar och ha en god relation med dina närmaste samtidigt så betyder det inte att andra har samma problem de kanske har lättare förutsättningar

Har du bara kommit till tråden för att klaga på att folk hjälper andra så kan du ju fråga dig varför du prioriterar detta forum framför din familj??? Tiden som du lägger här skulle du kunna göra något bättre och vettigare av ----> men visst är det lustigt att du tycker folk ska skära ned just på att hjälpa andra
 
Jag anmälde mig som språkvän i min stad förut (efter inspiration från denna tråd). Har fortfarande inte hört nåt om det och i dagens reklamtidning stod det att det är ca 200 personer som väntar på språkvän. Konstigt att inte jag duger då...man paras ihop via intressen, är det mina hundpromenader som skrämmer?
 
Jag anmälde mig som språkvän i min stad förut (efter inspiration från denna tråd). Har fortfarande inte hört nåt om det och i dagens reklamtidning stod det att det är ca 200 personer som väntar på språkvän. Konstigt att inte jag duger då...man paras ihop via intressen, är det mina hundpromenader som skrämmer?
Hör av dig dit igen!
 


I första inlägget i tråden var jag synnerligen tydlig med att detta inte var tänkt som debatt-tråd. Inget för eller emot - det handlar om att hjälpa.

Är man inte intresserad av att hjälpa så behöver man inte delta i tråden.
Mata inte trollen snälla, låt inte denna tråd falla i träskdiken den inte hör hemma i.
Den är för viktig för det.
 
Understood @honung !

För att hamna OnT igen: Jag har snart gått klart min utbildning för att få börja mitt ideella engagemang inom en stor, rätt känd organisation i Stockholm. Nu funderar jag på att också engagera mig i nåt språkcafé eller dylikt. Låna en svensk finns inte i min kommun tyvärr, annars hade det varit perfekt.
 
Varför hjälper man till med välgörenhet?

Är det för att det är spännande?
För att man tror att det kan gynna en i karriären?

Förstår bara inte meningen.

Nej gud nej, varför skulle man vilja göra världen bättre. Hemska tanke

Jag skulle vilja att det fanns en variant på "låna en svensk" fast att man skrev istället. Jag förstår att det inte är en lika bra variant för att lära sig men eftersom jag ofta är för sjuk för att umgås rent socialt hade det varit bra om man kunde "chatta på svenska"
 
Jag anmälde mig som språkvän i min stad förut (efter inspiration från denna tråd). Har fortfarande inte hört nåt om det och i dagens reklamtidning stod det att det är ca 200 personer som väntar på språkvän. Konstigt att inte jag duger då...man paras ihop via intressen, är det mina hundpromenader som skrämmer?

Nu vet jag inte vilken stad du bor i, men i Göteborg är det faktiskt så att vi har en övervikt på etablerade språkvänner. Det finns alltså fler svenskar som vill vara språkvänner än vad det finns nyanlända som har anmält intresse. Här matchar de mot kön + ålder + intresse, och yngre män är det som saknas mest.

Så sådana saker gör att det kan ta tid :)
 
Om det finns någon i Norrköpingstrakten som kan tänka sig bli utlånad som svensk så förmedlar jag kontakt med ansvariga. Vi behöver fler som ställer upp för våra medmänniskor!

@sjoberga Jag skulle behöva lite råd gällande en ingenjör som behöver hjälp med kompetens - hade du någon typ av flyktingsamarbete med och för ingenjörer?
 
Om det finns någon i Norrköpingstrakten som kan tänka sig bli utlånad som svensk så förmedlar jag kontakt med ansvariga. Vi behöver fler som ställer upp för våra medmänniskor!

@sjoberga Jag skulle behöva lite råd gällande en ingenjör som behöver hjälp med kompetens - hade du någon typ av flyktingsamarbete med och för ingenjörer?

Nej, inget riktigt konkret på individnivå. Det är ett projekt som kallas Internationella Mjärdevi där det varit föreläsningar, språkcafé och luncher i olika ämnen.
 
Om det finns någon i Norrköpingstrakten som kan tänka sig bli utlånad som svensk så förmedlar jag kontakt med ansvariga. Vi behöver fler som ställer upp för våra medmänniskor!

@sjoberga Jag skulle behöva lite råd gällande en ingenjör som behöver hjälp med kompetens - hade du någon typ av flyktingsamarbete med och för ingenjörer?

Nej, inget riktigt konkret på individnivå. Det är ett projekt som kallas Internationella Mjärdevi där det varit föreläsningar, språkcafé och luncher i olika ämnen.
 
Nej gud nej, varför skulle man vilja göra världen bättre. Hemska tanke

Jag skulle vilja att det fanns en variant på "låna en svensk" fast att man skrev istället. Jag förstår att det inte är en lika bra variant för att lära sig men eftersom jag ofta är för sjuk för att umgås rent socialt hade det varit bra om man kunde "chatta på svenska"
Just det gör jag just nu med en syrisk man. Vi har en sakta pågående konversation via messenger. Om vardagligheter och vad som är på gång i närheten. Han kan skaplig engelska vilket underlättar när vi kör fast.
Kan du inte erbjuda dig genom något språkcafe?
 
Nu har jag tillsammans med några vänner som startat upp ett projekt där vi kommer hålla kurser i skrivande inriktat mot journalistik för ensamkommande. Kurserna är meningen att dels fungera som ett sätt för dessa att ventilera sina erfarenheter men också att de ska få ett hum om de svenska grundlagar som gäller. Det är en mänsklig rättighet att få uttrycka sin åsikt, tyvärr är det få flyktingar som har den rätten i bagaget. Vi hoppas, förutom att kunna utbilda dem inom journalistikst skrivande och de svenska grundlagarna, att det även ska så ett frö för de som inte får stanna att ta med sig hem till sina egna länder för att kanske kanske kunna förändra dessa senare.
 
Åh den är så fin! Jag har bott granne med det före detta äldreboendet det handlar om, det hade fanimej varit perfekt att få vara med och hjälpa till nu. Och jag hade blivit deppig om jag sett den där första lappen på Konsum. Herrhagen är säkert fortfarande ett välmående område, det är så jäkla snålt att vara kritisk.
Jag gillar att det är en vardagsprotest.
Trevligt skriven.
Samt att den ursprungliga lappen tar för givet att alla är emot flyktingar. Då är det så skönt när någon säger stopp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 548
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 513
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp