Vad gör jag för fel ???

P

Piffelina

Jag har idag för första gången pumpat ur med en bröstpump från apoteket. Den som man drar för hand med. Det kommer ur mjölk men ganska lite. Jag tar nya tag som det står men efter 20 min har det endast kommit 50 ml. Sedan tröttande jag och blev sur :mad:
Ska det komma så lite under denna stund eller vad gör jag för fel ??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör jag för fel ???

Det kan hjälpa om du håller bröstet varmt och lutar dig framåt och försöker få igång utdrivningsreflexen ordentligt. Men det är svårt att få ut några mängder, krävs lite övning.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag lutade mig framåt som det stod att man skulle göra. Jaja, jag får väl försöka några gånger till :grin:
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

I början fick jag också bara ut en liten skvätt.
Nu kan jag pumpa ur hur mycket som helst.
Det kommer nog att gå bättre efter ett par ggr ska du se.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Tack ! Det hoppas jag med.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Men släng skiten. Jag hade också samma från apoteket. Värdelöst skit. Enda som händer är att man sliter sönder bröstvårtorna. Skaffa en från BB i stä'llet. Syrran hade först samma från apoteket, men slängde sin med...händer ju ingenting mer än att man blir öm och det kommer ytterst lite hela tiden.

Hennes polare som fött 6 barn hade från början apotekets slit och drag pump, men till slut fixade hon en från BB. Äntligen kunde hon typ bara luta sig tillbaka och låta pumpen sköta resten. Mjölken rann av sig självt..med lite hjälp av nån spray i näsan.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag fick pröva två olika modeller innan pumpningen funkade någorlunda, men får bara ut mellan 50ml och 150ml i bästa fall. Alla kan tyvärr inte pumpa :( Hoppas det löser sig!
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag får trycka igång med fingrarna. Sen sätter det fart!

Jag hyrde en dur pump från BB men den fungerade inte alls på ena bröstet. Det kom inget och det blev bara en öm bröstvårta. På andra sidan kom det lite mer, men inte lika mycket som när jag handpumpar. För mig tar det bara några minuter att tömma bröstet med den handpumpen.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Fortsätt och träna lite till! Det kräver viss teknik och det tog ett tag för mig med att få igång det. Jag pumpade dessutom alltid på förmiddagen när jag hade mycket mjölk, kvällarna var det inte lönt. och se till att det verkligen blir vacuum, och att "gummiploppen" verkligen sitter tätt.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag ska göra ett nytt försök imorgon bitti, för ikväll är det inte lönt, då hon äter oftare.
Ska testa med att trycka igång det utan pumpen.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag har hört mig för att flera säger att det krävs lite övning för att få igång det. Hoppas det löser sig för mig med.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Hur gammalt är barnet? I början var jag överlycklig om jag fick 60 ml från båda sammanlagt. Nu när Sam är 4 månader får jag ibland upp till 180 ml från ett :eek: (konstigt man känner sej sprängfylld)

Men öva på och palpera med fingrarna när du pumpar, ganska hårt. Tror det finns videos att titta på på breastfeed.com som jag tyckte var bra, där visar de lite hur hårdhänt man kan vara. Funkar det att pumpa är det superskönt.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag vet inte, oftast får jag ut 50ml eller strax över från båda brösten tillsammans. Ibland endast 20ml. Nångång har jag lyckats få 150ml när jag ställt klockan och pumpat på natten när lillan sover.

Har en kompis som med lätthet pumpar 150ml per bröst. Frågade på BVC vad jag kunde tänkas göra för att pumpa mer och fick till svar att alla helt enkelt inte kan pumpa. Även om brösten är fulla.

Pumpar nu oftast tiiidig morron då det fungerar bäst :)
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Tyra är idag 3 v och 3 dagar, så fortfarande en liten skit :D

Jag pumpade ut igår och fick ut ca 30 ml på ena bröstet. Försökte inte ens med det andra. Jag kommer fortsätta att testa några gånger till. Jag ska till BVC på torsdag så jag ska prata med barnmorskan om det också.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Varför inte helt enkelt byta pump ? Läser man runt lite på div tester så får ju apotekets pump som du använder klart sämst betyg. Det finns bättre än denna. En pump som får bra betyg är bla Avent isis.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Jag ska testa denna några gånger till annars kommer jag att byta. Många som använt denna säger att det tar några gånger innan man kommer igång med den.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Dom jag känner som använt denna pump säger tvärtom. Den bara drar och sliter i brösten och sen måste man sitta i en högst obekväm ställning för att det ska rinna. Varför måte man tortera sig själv innan nåt händer undrar jag ? Är det inte då bättre man använder en som är BRA på en gång och fungerar på första försöket. Fast du väljer ju givetvis vad du vill göra. Jag skulle aldrig hållit på och sk övat nån längre tid, utan då hade jag genast sökt andra vägar.
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Det var ungefär vad jag fick också när Sam var liten. Man har inte så jättemycket mjölk och då tror jag också det är svårare att pumpa ut. Är Tyra inte nöjd med de 30 millilitrarna? Pumpar du ut precis när du skulle ge egentligen?

Jag har en Avent Isis duo (med batteri eller väggkontakt) och är skitnöjd med den. Har använt den supermycket och igår på väg ner från Dublin trodde jag jag skulle sprängas, men kunde då pumpa ut i bilen (nä jag körde inte ;)) och ge Sam i bilen. Skitsmidigt!
 
Sv: Vad gör jag för fel ???

Vi har inte provat att ge henne bröstmjölken än, den står i kylen. Vi ska testa att ge henne ikväll. Enligt BVC skulle vi ge henne 90 ml per gång. Så vi får ge henne det som jag pumpat ut och sedan får hon bröstet om hon är mer hungrig.

Börjar mer och mer att fundera på en Avent också, den som man pumpar själv med. Är dock lite tveksam att köpa en får ett par hundra och så är den inte bättre. Onödigt att slänga bort pengarna :grin:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 598
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 305
Senast: Hermelin
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 107
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp