Vad gör jag nu? :( (Stallplats/karantän stall åt importhäst)

Nu vet jag inte hur personen är. Men i och med att alla hästarna fick gå helt ensamma i varje sin hage och just den hästägare endast ville ha sin häst i gruset hage (dom andra va inte ens särskilt leriga) så kan jag lätt tänka mig det skulle leda till problem. Jag ville ha minst en kompis till min häst och nu i efterhand då tror jag inte det hade blivit så. Där fanns även en söt shettis som också fick gå i en egen hage... jag vill verkligen inte hålla min häst på det sättet så är nog lika bra det sket sig. Jag tycker man skall vara rädd om sin häst och klock med hantering. Men jag personligen orkar inte med hispiga hästfolk som tycker en häst lever ett bra liv i en liten hage utan sällskap på dagarna. Man får ju se hur hästarna umgås så man kan undvika skador, men även Carl Hester's miljon hästar går i hage och försöker har sällskap av kompisar om det går. Så tror jag det går bra för lille lotta med sin hobby häst med.
Bara för att understryka
 
Fast det tror jag inte det blir gnäll om. Risken med att ta emot en importhäst är ju betydligt högre än att åka och hoppträna. Om det nu är samma stall som TS har box i senare efter karantän så hade jag inte varit orolig för det. Nu låter det som TS har direktimporterat men annars tycker ju jag att försäljningsstallet skulle sköta om karantänen innan hästen lämnas iväg.
Är de verkligen större risk med importhästar?
Av alla stall jag hört som fått in smittor av olika slag har inte fått det pga någon importhäst, utan har kommit med från någon träning/tävling/människa som tagit med smittan på sig.

Självklart kan importer ta med sig smittor, men rent statistiskt tror jag de flesta smittor i Sverige beror på träningar/tävlingar/människor.
 
så för att utdyba hästen skulle alltså gå i helt eget stall med egen avskilt hage till början, så hästen hade inte kommit i kontakt med dom andra hästarna överhuvedtaget (förens karenstiden va över)
Fast hur långt är det mellan stallarna och hagarna? Luftburna smittor bör ha minst 50 m och med största sannolikhet får hela gården stänga om din häst uppvisar symptom. Jag tänker att en sådan sak kan påverka viljan från stallägare och övriga hästägare att ta in en importhäst denna årstid, att bli isolerade och inte kunna åka iväg för träning och tävling. Om vindriktning mm ligger helt rätt kan smitta färdas upp till 200m men det är väldigt osannolikt.
 
Är de verkligen större risk med importhästar?
Av alla stall jag hört som fått in smittor av olika slag har inte fått det pga någon importhäst, utan har kommit med från någon träning/tävling/människa som tagit med smittan på sig.

Självklart kan importer ta med sig smittor, men rent statistiskt tror jag de flesta smittor i Sverige beror på träningar/tävlingar/människor.
Skärmavbild 2022-01-26 kl. 15.21.26.png

Från Tidningen Ridsport.
 
Är de verkligen större risk med importhästar?
Av alla stall jag hört som fått in smittor av olika slag har inte fått det pga någon importhäst, utan har kommit med från någon träning/tävling/människa som tagit med smittan på sig.

Självklart kan importer ta med sig smittor, men rent statistiskt tror jag de flesta smittor i Sverige beror på träningar/tävlingar/människor.
Ja du. Jag skall inte kunna svara på det, men är liknande tankar jag har haft själv. Jag tänker om man isolerar hästen så den inte är i kontakt med andra hästar, går i egen hage och då desutssom är kollat med veterinär fler gånger innan avgång på transport OCH att alla stallägare/säljare måste skriva under på en erkläring att ingen smitta har funnits i stallet hästen kommer ifrån (en lista på alla smittor är med), så har jag väldigt svårt att tro det skulle vara någon "smitt bomb" som anländer. Desutssom om man köper häst för en sådan summa som jag har, vill man ju göra allt sitt bästa för sitt nya hjärtesbarn. Jag tror folk är mycket mer noggrana med att se till allt sköts och det inte blir någon smitspridning med en ny häst, än folk som är iväg och tävlar.

En bekant till mig hade en unghäst i ridning på ett dyrt inridningsställe, dom va iväg och tävlade FAST en häst på stallet hade infektion. Hennes häst fick Herpes 4 og 5, samt ett stafylokok luftvejsinfektion på innridningstället. Hon fick hem en häst som va jätte sjuk och tog henne månader att få den frisk igen.

Som en uppdatering verkar det som jag hittat stället för oss! en annons kom ut igår med lösdrift som verkar helt perfekt och hon kan få gå i en egen hage och ha en utebox på nätterna vid behov, så hon ser dom andra hästarna OCH vi kommer då stanna kvar på det stället. :heart Kanske jag kan få sovit i natt äntligen, haft sån rejäl ångest och panik attacker över hur jag skulle fixa ställe åt henne, och om vi skulle ställa in transporten och vänta, och så kommer detta stället som skickat från ovan 🙏 Väntar på kontrakt bara nu, men alltså lättnaden känns obeskrivlig.
 
Jag hade exakt detta problemet när jag skulle importera Kontur och till slut fick han stå hos en kompis med hennes 2 åriga sto på lösdrift. Dock 4 h 30 minuter från mig. Jo han kunde ha kommit med smittor men han åkte med en annan häst i en B-korts lastbil och var aldrig sjuk.

Men innan min kompis erbjöd sig så hade jag panik! Hittade inget stall som tog emot import och så. Så kommer för alltid vara så glad att hon ställde upp :heart.

Men låter som du kanske hittat en lösning och jag är så glad för din skull! Den ångesten är inte att leka med.
 
Jag tänker spontant det också beror på 1) vad för sorts stall som hästen kommer ifrån 2)land. Folk verkar ju importerar lite "vad som". Typ och då tar "första billigaste" transportbolaget. Då är det ju inte så konstigt om det drar med sig smitta. Hästen i fråga här kostade över 100 k och blir transporterat med ett transport firma som har väldigt bra rykte (och inte direkt är billigt, jag villa ha det så tryggt som möjligt med minst risk för sjukdommer etc, hästarna åker inte heller väg i väg). Det betyder inte att hon inte kan ha med sig smitta, men risken försökas elimineras mest möjligt. Har sett importar från Litauen och Irland tex vart folk säljer hästar som gått i någon hage, och den som säljer är typ kompis med veterinären och godkänner lite vad som.

Men detta är mina egna tankar om saken, jag kan ha fel.
 
Jag hade exakt detta problemet när jag skulle importera Kontur och till slut fick han stå hos en kompis med hennes 2 åriga sto på lösdrift. Dock 4 h 30 minuter från mig. Jo han kunde ha kommit med smittor men han åkte med en annan häst i en B-korts lastbil och var aldrig sjuk.

Men innan min kompis erbjöd sig så hade jag panik! Hittade inget stall som tog emot import och så. Så kommer för alltid vara så glad att hon ställde upp :heart.

Men låter som du kanske hittat en lösning och jag är så glad för din skull! Den ångesten är inte att leka med.
Åh tack för ditt stöd :heart Har typ stressat sönder mig. Jag vet det är dumt, men när först bollen rullat i hjärnan på mig, så slutar det typ inte. :banghead: Glädjen vid att ha köpt hästen blev ersätt med ångest, också hur det skulle gå med henne, och tanken på om hon skulle behöva flytta fler gånger på kort tid etc. Så du har verkligen min sympati. SÅ jobbigt läge.
 
Jag tänker spontant det också beror på 1) vad för sorts stall som hästen kommer ifrån 2)land. Folk verkar ju importerar lite "vad som". Typ och då tar "första billigaste" transportbolaget. Då är det ju inte så konstigt om det drar med sig smitta. Hästen i fråga här kostade över 100 k och blir transporterat med ett transport firma som har väldigt bra rykte (och inte direkt är billigt, jag villa ha det så tryggt som möjligt med minst risk för sjukdommer etc, hästarna åker inte heller väg i väg). Det betyder inte att hon inte kan ha med sig smitta, men risken försökas elimineras mest möjligt. Har sett importar från Litauen och Irland tex vart folk säljer hästar som gått i någon hage, och den som säljer är typ kompis med veterinären och godkänner lite vad som.

Men detta är mina egna tankar om saken, jag kan ha fel.
Både, och. Fina och dyra hästar är knappast skyddade från att bli sjuka. Många smittsamma sjukdomar, tex virus och kvarka, kan ligga latent/ha tysta smittbärare som blossar upp under transporten pga stress och nedsatt immunförsvar.
 
Stark koppling till nya hästar i stallet verkar vara det enda hon är säker på.
"kanske" kan bero på importer säger hon ju.
Det låter mer som veterinären TROR att det kan bero på import, men det enda hon kan se på statistik är nya hästar i stallet, som lika gärna skulle kunna vara svenska hästar eller importhästar som vart i Sverige i minst 1 år.
Det är ju många som verkar byta stall ganska ofta, självklart är även sånt en smittorisk.

Jag vet inte att det är så, men av de stall jag vet om som fått smittor så verkar få smittor kunna spåras till att stallet nyligen fick in just en importhäst.
Så min känsla är att man har panik för importhästar, men verkar helt sakna oro för smittor från nya hästar som redan finns i stallet, träning, tävling och veterinär kliniker.
 
Stark koppling till nya hästar i stallet verkar vara det enda hon är säker på.
"kanske" kan bero på importer säger hon ju.
Det låter mer som veterinären TROR att det kan bero på import, men det enda hon kan se på statistik är nya hästar i stallet, som lika gärna skulle kunna vara svenska hästar eller importhästar som vart i Sverige i minst 1 år.
Det är ju många som verkar byta stall ganska ofta, självklart är även sånt en smittorisk.

Jag vet inte att det är så, men av de stall jag vet om som fått smittor så verkar få smittor kunna spåras till att stallet nyligen fick in just en importhäst.
Så min känsla är att man har panik för importhästar, men verkar helt sakna oro för smittor från nya hästar som redan finns i stallet, träning, tävling och veterinär kliniker.

Är det någon som överhuvudtaget vet och har koll på smittor osv så är det ju just Gittan Gröndahl. Dom gör ju kartläggningar! Så nej hon " tror" inte bara. Alla stora kvarkautbrott de senaste åren kommer från importhästar. Det är många stora ridskolor som importerar hästar som kanske inte kan isolera på ett optimalt sätt. Mycket folk i rörelse som kanske rör sig mellan flera olika stall utan att byta kläder (var ju bara för någon vecka sedan det skedde ) Dit kommer tex privatryttare och tränar och tävlar osv och sen är cirkusen igång.
 
Stark koppling till nya hästar i stallet verkar vara det enda hon är säker på.
"kanske" kan bero på importer säger hon ju.
Det låter mer som veterinären TROR att det kan bero på import, men det enda hon kan se på statistik är nya hästar i stallet, som lika gärna skulle kunna vara svenska hästar eller importhästar som vart i Sverige i minst 1 år.
Det är ju många som verkar byta stall ganska ofta, självklart är även sånt en smittorisk.

Jag vet inte att det är så, men av de stall jag vet om som fått smittor så verkar få smittor kunna spåras till att stallet nyligen fick in just en importhäst.
Så min känsla är att man har panik för importhästar, men verkar helt sakna oro för smittor från nya hästar som redan finns i stallet, träning, tävling och veterinär kliniker.
Klart att det är en risk att byta stall, träna och tävla. Likaså ha en medryttare som rider i flera stall, ta emot hovslagare, veterinärer eller massörer till hästarna, eller för den delen bara rida förbi grannens hage. Gittans uttalande är definitivt evidensbaserat.

"Halva Sveriges stall" stängde ju förra året när tävlingshästarna från Spanien skulle komma hem, så det är knappast så att folk nonchalerar övriga smittovägar också.

Vad är "nya hästar som redan finns i stallet"? Antingen är den ju ny (och hanteras därefter) eller så står den i stallet redan.
 
Senast ändrad:
Är det någon som överhuvudtaget vet och har koll på smittor osv så är det ju just Gittan Gröndahl. Dom gör ju kartläggningar! Så nej hon " tror" inte bara. Alla stora kvarkautbrott de senaste åren kommer från importhästar. Det är många stora ridskolor som importerar hästar som kanske inte kan isolera på ett optimalt sätt. Mycket folk i rörelse som kanske rör sig mellan flera olika stall utan att byta kläder (var ju bara för någon vecka sedan det skedde ) Dit kommer tex privatryttare och tränar och tävlar osv och sen är cirkusen igång.
Det står ju bokstavligen i ditt inlägg...
"Det är ofta hästhandlarhästar som KANSKE kommer ifrån ett annat land"

Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen


Läser du det du själv delade så verkar hon väldigt säker i sitt uttalande ang att smittor oftast beror på nya hästar, men säger "kanske" ang att dessa nya hästar ska vara import hästar, så på den punkten verkar hon inte lika säker.
 
Klart att det är en risk att byta stall, träna och tävla. Likaså ha en medryttare som rider i flera stall, ta emot hovslagare, veterinärer eller massörer till hästarna, eller för den delen bara rida förbi grannens hage. Gittans uttalande är definitivt evidensbaserat.

"Halva Sveriges stall" stängde ju förra året när tävlingshästarna från Spanien skulle komma hem, så det är knappast så att folk nonchalerar övriga smittovägar också.

Vad är "nya hästar som redan finns i stallet"? Antingen är den ju ny (och hanteras därefter) eller så står den i stallet redan.
Ja när det fanns en konstaterad smitta så ville folk inte ta emot hästar från detta området. Men ingen idag är rädd för att ta emot hästar från stora tävlingar, trots att det finns risk för ett liknande utbrott igen.

Det jag reagerar på är att man till vardags så skriker folk gärna i panik när det gäller import hästar. Men ser inga problem med att flera hästar i samma stall åker på träningar till olika ställen, olika tävlingar, eller behöver tas till veterinär klinik, där verkar man helt sakna oro för smittor.

Självklart ska man kunna träna och tävla, och självklart ska man söka veterinär om hästen behöver vård.
Det jag inte förstår är att man så i panik över 1 smittoväg, men verkar tro man helt säker från smitta från andra risk håll.
 
Ja när det fanns en konstaterad smitta så ville folk inte ta emot hästar från detta området. Men ingen idag är rädd för att ta emot hästar från stora tävlingar, trots att det finns risk för ett liknande utbrott igen.

Det jag reagerar på är att man till vardags så skriker folk gärna i panik när det gäller import hästar. Men ser inga problem med att flera hästar i samma stall åker på träningar till olika ställen, olika tävlingar, eller behöver tas till veterinär klinik, där verkar man helt sakna oro för smittor.

Självklart ska man kunna träna och tävla, och självklart ska man söka veterinär om hästen behöver vård.
Det jag inte förstår är att man så i panik över 1 smittoväg, men verkar tro man helt säker från smitta från andra risk håll.
Håller helt med det du skrivar. Man måste ju ha ett helhetstänk, men folk verkar helt sakna den analyserings förmågan. Det är lättare att bara hitta någon "bov" än att tänka över hela flödet vart smittor kan uppstå. Jag hade varit mer orolig över att ha mitt häst i ett stall som det i Danmark, vart det jämt och ständigt är nya hästar och folk som rör sig, sedan även åker iväg och tävlar. Som henne min bekanta, vart dom åker iväg och tävlar med hästar som stått bland smittade hästar! :down:
 
Det står ju bokstavligen i ditt inlägg...
"Det är ofta hästhandlarhästar som KANSKE kommer ifrån ett annat land"

Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen


Läser du det du själv delade så verkar hon väldigt säker i sitt uttalande ang att smittor oftast beror på nya hästar, men säger "kanske" ang att dessa nya hästar ska vara import hästar, så på den punkten verkar hon inte lika säker.

Nu var det ju inte jag som delade den texten Men dom gör ju kartläggningar så dom VET att det stora kvarkautbrottet som stängde ner hela vårsäsongen för ett par år sedan kom från just importhästar.
 
Hon kommer direkt från uppfödaren. Så inget salu stall. Men problemet är ju att hon kommer åka med andra hästar i transporten. Hade absolut kunnat ha henne I karantän hos uppfödaren men stallen jag har haft kontakt med tar inte emot importhäst direkt är svaret jag fått. Så resan verkar vara problemet. Sedan är transport firman väldigt välrenommerad inom hästvärlden och alla som skicka iväg hästar är förutom att dom är vet checkade också måste skriva under på tro och lova papper på engelska att inga sjukdoms symptom, sjukdomar eller annat har funnits senaste 30 dagarna. Annars får hästen inte åka med. Sedan blir dom kollat av veterinär 48 timmar innan avgång. Det är inte direkt billiga hästar heller.

Vårt stall har som regel att kommer en häst från en delad transport så är det karantän i karantänstall i 3 veckor. Tycker regeln är bra men det har ju ibland inneburit trubbel när tex nya ridskolehästar ska in och måste stå avskilt.
 
Ja när det fanns en konstaterad smitta så ville folk inte ta emot hästar från detta området. Men ingen idag är rädd för att ta emot hästar från stora tävlingar, trots att det finns risk för ett liknande utbrott igen.

Det jag reagerar på är att man till vardags så skriker folk gärna i panik när det gäller import hästar. Men ser inga problem med att flera hästar i samma stall åker på träningar till olika ställen, olika tävlingar, eller behöver tas till veterinär klinik, där verkar man helt sakna oro för smittor.

Självklart ska man kunna träna och tävla, och självklart ska man söka veterinär om hästen behöver vård.
Det jag inte förstår är att man så i panik över 1 smittoväg, men verkar tro man helt säker från smitta från andra risk håll.
Det är väl ingen som skrivit att det endast är importerad hästar som kan bära på smitta? Men en importerad häst innebär en ökad risk för smitta, men självklart gör även tävling, träning osv. Jag har många seriösa stall i min närhet där alla försöker hjälpas åt att minimera smitta. Detta sker genom en transparent kommunikation där försiktighet går före lusten att tävla och träna.
 
Vårt stall har som regel att kommer en häst från en delad transport så är det karantän i karantänstall i 3 veckor. Tycker regeln är bra men det har ju ibland inneburit trubbel när tex nya ridskolehästar ska in och måste stå avskilt.
Vårt stall har så för alla nya hästar oavsett var de kommer ifrån. Och för att få rida på anläggningen med sin privathäst måste man intyga att ingen smitta funnits i stallet de senaste tre veckorna (eller att man inte varit i kontakt med hästar med okänd smittostatus de senaste 3 veckorna).
 
Det är väl ingen som skrivit att det endast är importerad hästar som kan bära på smitta? Men en importerad häst innebär en ökad risk för smitta, men självklart gör även tävling, träning osv. Jag har många seriösa stall i min närhet där alla försöker hjälpas åt att minimera smitta. Detta sker genom en transparent kommunikation där försiktighet går före lusten att tävla och träna.

Nä men exakt. Är ju oftast inga problem med att få privat uppstallning på en tävling. Men desto svårare att stalla upp en importhäst som TS då fått uppleva och det finns ju ett skäl till det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 294
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 746
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp