Bukefalos 28 år!

Vad gör jag sen?

Lokförare?
Utbildningen är ett år och bristen är stor. Kör du gods träffar du knappt en enda människa. Flera bolag har 7/7 scheman, du är stationerad hemma och de löser boendet den veckan du jobbar.

Finansiering. Hur? Djuren, hur lösa när jobbar borta?

"Bonussvärfar" är lokförare och har eget tågbolag. Han pratar sig varm för yrket. Jag är totalt ointresserad av teknik och tåg, men det kanske går att köra dem ändå.
 
Finansiering. Hur? Djuren, hur lösa när jobbar borta?

"Bonussvärfar" är lokförare och har eget tågbolag. Han pratar sig varm för yrket. Jag är totalt ointresserad av teknik och tåg, men det kanske går att köra dem ändå.

Jobba så mycket du kan nu och spara pengar.
Vad är det för djur du har? Hjälper inte mannen till alls?

Man behöver inte vara intresserad av teknik. Vi har alla sorter hos oss, från riktiga tågnördar till de som inte vet mer än det som behövs.
 
Jobba så mycket du kan nu och spara pengar.
Vad är det för djur du har? Hjälper inte mannen till alls?

Man behöver inte vara intresserad av teknik. Vi har alla sorter hos oss, från riktiga tågnördar till de som inte vet mer än det som behövs.

Jobba som städare och få ut 18k get inte mycket till sparande. Och då sparar jag hellre till en utbildning som jag är intresserad av. Lokförare är säkert jättekul men det jag läst om det är inget för mig. Mer än som en kul grej ett tag.

Mannen hjälper till, men det är mina djur. Hästen är helinackorderad men det innebär inte att jag vill lämna honom vind för våg.
 
Utbildningen är dessutom väldigt långt bort, vet inte hur jag ska lösa det. Det är väl inte distansstudier direkt
 
Jobba som städare och få ut 18k get inte mycket till sparande. Och då sparar jag hellre till en utbildning som jag är intresserad av. Lokförare är säkert jättekul men det jag läst om det är inget för mig. Mer än som en kul grej ett tag.

Mannen hjälper till, men det är mina djur. Hästen är helinackorderad men det innebär inte att jag vill lämna honom vind för våg.

Nej okej. Det var bara ett förslag.
De flesta bor på studieorten, ett rum kostar inte så mycket samt att det är mycket Lia.
Men vill du inte så vill du inte.

Söker du en utbildning där du vet att du kommer få jobb efter så borde du kunna ta ett vanligt lån. Räntan är fortfarande låg och du kommer kunna betala av det snabbt efteråt.
 
Ja, det går att "komma vidare" om man har kommunen som arbetsgivare, eftersom det finns många möjligheter att bli rekommenderad. Jag började som barnskötare för 16 år sedan. Hade en period en kombinerad tjänst barnskötare och lokalvårdare. Jobbade sedan länge som förskollärare, och jobbar sedan ett par år tillbaks som skoladministratör. Utbildningsmässigt har jag en doktorsexamen i psykologi (från USA) samt att jag läste in förskollärarexamen på distans här i Sverige.
 
Fodervärdar åt djuren under en period? Då får du både ekonomisk och tidsmässig lättnad. Och utan jobb så blir man ju tyvärr tvungen att sälja dem till slut i alla fall.

Tror ingen vill vara fodervärd på en 24 år gammal ponny. Sälja är inte heller ett alternativ.

@Bison jag har som sagt kollat på det men tror inte det är något för mig. Och finansiering blir svårt. Speciellt om jag ska ha dubbelt boende och resor dessutom.

@em-pirre jag vet inte. Det var därför jag startade tråden. Får tips om att jobba med människor flera gånger, och det kan jag inte. Jag mår dåligt av det.

@bettysmatte Ja, jag vet många som kommit vidare från ex lokalvården till andra jobb. Men mitt vikariat tar slut och då är det slut liksom..
 
@bettysmatte Ja, jag vet många som kommit vidare från ex lokalvården till andra jobb. Men mitt vikariat tar slut och då är det slut liksom..
Fast jag hade också bara vikariat i många år innan jag fick fast anställning inom kommunen. Men är man arbetsam och duktig brukar det faktiskt lösa sig med fortsatta vikariat. Kanske på samma ställe; kanske på någon annan arbetsplats. Man får vara förbaskat envis!
 
Fast jag hade också bara vikariat i många år innan jag fick fast anställning inom kommunen. Men är man arbetsam och duktig brukar det faktiskt lösa sig med fortsatta vikariat. Kanske på samma ställe; kanske på någon annan arbetsplats. Man får vara förbaskat envis!

Jag kan alltid få städjobb. Men vill jag kunna "jobba häcken av mig" och spara pengar kan jag inte gå som vikarie i städet. Det ger inte de pengarna.
Jag vill absolut inte vara på samma arbetsplats! Jag mår dåligt bara jag tänker på den :yuck:
 
@sthu Okej. Vad, rent konkret, är du villig att göra för att förändra din situation?

Jag har precis flyttat 20 mil för ett jobb som inte blev av (avbrutet precis innan anställning).
Jag tar inte ett jobb som får mig att må dåligt, annars tar jag det jag får. Har alltid gjort och hittills har det ju gått sådär.
Hade jag kunnat hade jag utbildat mig, men utan studiemedel blir det svårt.

Jag har fastnat i allt som inte går så jag vet inte hur jag ska komma vidare.
 
Aldrig! Det passar verkligen inte mig.
Så sa jag också innan jag blev tvungen att ta ett lärarvik för att klara räkningarna. Till min stora förvåning gillade jag det! Det hade gått tillräckligt lång tid sedan jag själv var tonåring.

Mest gillade jag förstås de bekväma arbetstiderna, fritiden och friheten, men det var förvånansvärt roligt att ha att göra med massa gymnasieungdomar också. Och det var trevliga kollegor! Och jag kände att gjorde nytta och skillnad.

Jag började fundera på att läsa in den pedagogiska delen på distans, vilket inte skulle kräva någon större arbetsinsats enligt ryktet. Sedan ordnade det sig på annat sätt, men lärare kan absolut vara ett riktigt bra jobb ur många synvinklar.
 
Då var det det där med att få jobb.. Det är skitsvårt! Jag får nej på allt. Har ingen erfarenhet, heter det ofta.

Jag tror inte utbildningen är så krävande, jag är ju dessutom van att plugga efter 7 år på universitet.



Etologi, djurskydd
Fristående kurser i miljövetenskap
Miljöriskanalys

Har mer eller mindre gett upp att få såna jobb, får nej pga ingen erfarenhet hela tiden.

@cambodia Ja, det har jag med tittat på. Men CSN sätter käppar i hjulen där.

Nu vet jag inte vart du bor, men jobb mot miljö kanske går att få?
Jag jobbar som miljökonsult i Stockholm och absolut det är svårare att ta sig in utan erfarenhet (jag gjorde mitt masterarbete där jag jobbar nu och fick vara kvar) men just miljöriskanalyser och riskbedömningar tror jag det kan komma mer jobb inom.

Du kanske kan få göra praktik någonstans i några månader ? Finns praktikkurser att söka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 151
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp