Bukefalos 28 år!

Vad gör jag sen?

Jag har haft möte med Trygghetsrådet via gamla jobbet. Vi hann bara ett möte innan jag fick städjobbet, så det hann inte ge så mycket. Mer än att hon tyckte cv och brev (ett exempel på brev) Såg bra ut.

Ska kolla om kommunal kan hjälpa på något sätt. Tack för tipset.

Jag har använt mig av mitt fack flera gånger, och skickar då både CV, personligt brev och jobbannonsen. De hjälper till att granska och komma med tips på hur man kan skriva till just det jobbet, och det har verkligen gett mig massor!
 
Jag har använt mig av mitt fack flera gånger, och skickar då både CV, personligt brev och jobbannonsen. De hjälper till att granska och komma med tips på hur man kan skriva till just det jobbet, och det har verkligen gett mig massor!

Får man fråga vilket fack det är? Det är ju en suverän tjänst!
 
Kan din partner få jobb någon annanstans, om det är så svårt för dig att hitta jobb där ni bor?

Jag sökt rikstäckande i några år utan napp (fick ofta frågan varför jag sökte så långt hemifrån..).
Nu bor vi på ett ställe där båda trivs.
 
Om du orkar städa lite till, är mitt tips är söka jobb på ett mindre hotell. Där kombineras ofta tjänster inom städ och in/utcheck/bokning. Din erfarenhet av städningen kan ge dig bra chans att få jobb och du får mer erfarenhet av tex service som kan ge dig möjligheter till andra jobb senare. Om du är intresserad av att jobba inom service alltså.
 
Det finns inte andra städjobb du kan söka med mer varierande uppgifter? Tycker jag se mig fler och fler som söker det!

Jag städar bla men sitter också med post ca 2 h per dag. Samt har vaktmästarens uppgifter när hen är borta :)

Mer stimulans än att bara städa!
 
Varför vill du inte jobba som lärare på naturbruksgymnasie? Det är ju unga vuxna och i vissa fall är de vuxna, inte lika mycket omsorgs krävande som yngre barn.

Det låter ju inte som om du tänker säga upp dig innan ditt vik. är slut. Då har du 3- 4 månader på dig att söka andra jobb, fundera lite till på hur du ska ha det till hösten.

Min råd hade varit att göra en kortsiktig och en långsiktig plan.
Hur ska du göra direkt efter viket tar slut?

VILL du jobba med det du är utbildad för?
I sådana fall hade jag kontaktat gamla kursare/ lärare/ de som har de jobben du vill ha för att dels nätverk och dels fråga om råd hur de fick de jobbet/ hur du bäst går tillväga.
Tänker att oftast är det lättare med kontakter och om man är "inne" i svängen redan.
 
Senast ändrad:
Varför vill du inte jobba som lärare på naturbruksgymnasie? Det är ju unga vuxna och i vissa fall är de vuxna, inte lika mycket omsorgs krävande som yngre barn.

Det låter ju inte som om du tänker säga upp dig innan ditt vik. är slut. Då har du 3- 4 månader på dig att söka andra jobb, fundera lite till på hur du ska ha det till hösten.

Min råd hade varit att göra en kortsiktig och en långsiktig plan.
Hur ska du göra direkt efter viket tar slut?

VILL du jobba till det du är utbildad för?
I sådana fall hade jag kontaktat gamla kursare/ lärare/ de som har de jobben du vill ha för att dels nätverk och dels fråga om råd hur de fick de jobbet/ hur du bäst går tillväga.
Tänker att oftast är det lättare med kontakter och om man är "inne" i svängen redan.

Jag vill inte jobba med människor oavsett ålder. Jag passar inte för det. Stod inte ut ens som egenföretagare att hålla lektioner. Jag hatar det.

Enda anledningen till att jag inte säger upp mig är att jag inte får nån a-kassa i så fall. Annars hade jag gått hem igår.
Får jag ett annat jobb tackar jag för mig, men har tre månaders uppsägningstid.

Jag har inga kursare som jag känner som fått jobb inom "rätt" bransch.

Jag använder LinkedIn men det har inte heller gett något.
 
Det finns inte andra städjobb du kan söka med mer varierande uppgifter? Tycker jag se mig fler och fler som söker det!

Jag städar bla men sitter också med post ca 2 h per dag. Samt har vaktmästarens uppgifter när hen är borta :)

Mer stimulans än att bara städa!

Inget ont om städ, men jag har inte fått sju år på universitetet för att skrubba toaletter..
Men visst, får jagj inget annat så måste jag ju ha en inkomst.
 
Om du orkar städa lite till, är mitt tips är söka jobb på ett mindre hotell. Där kombineras ofta tjänster inom städ och in/utcheck/bokning. Din erfarenhet av städningen kan ge dig bra chans att få jobb och du får mer erfarenhet av tex service som kan ge dig möjligheter till andra jobb senare. Om du är intresserad av att jobba inom service alltså.

Jag kan kolla med hotellet. Vet inte riktigt hur det ger erfarenhet till handläggare /administrationsjobb men det är bättre än städjobbet jag har nu
 
Jag vill inte jobba med människor oavsett ålder. Jag passar inte för det. Stod inte ut ens som egenföretagare att hålla lektioner. Jag hatar det.

Enda anledningen till att jag inte säger upp mig är att jag inte får nån a-kassa i så fall. Annars hade jag gått hem igår.
Får jag ett annat jobb tackar jag för mig, men har tre månaders uppsägningstid.

Jag har inga kursare som jag känner som fått jobb inom "rätt" bransch.

Jag använder LinkedIn men det har inte heller gett något.
Gå på mässor där ev. arbetsgivare finns?

Har du läst ekonomi? Även om det bara är ett par kurser så kanske det är ett sätt "plocka" fram andra möjligheter på cv't.

Finns det bar eller nattklubb? Stressigt men oftast sjukt roliga kollegor, något att göra medan du söker jobb. Finns det något du kan komplettera din utbildning med som gör att du kan söka bredare?
 
Gå på mässor där ev. arbetsgivare finns?

Har du läst ekonomi? Även om det bara är ett par kurser så kanske det är ett sätt "plocka" fram andra möjligheter på cv't.

Finns det bar eller nattklubb? Stressigt men oftast sjukt roliga kollegor, något att göra medan du söker jobb. Finns det något du kan komplettera din utbildning med som gör att du kan söka bredare?

Studier måste finansieras och som sagt får jag bara CSN 18 veckor till. Det finns alltid utbildning att komplettera med.

Som jag skrivit tidigare i tråden funkar det inte att kombinera för mycket, då slutar det ofta med att jag blir manisk, glömmer äta och sover inte på flera dagar.

Mässor, var hittar man det? Som inte är riktat till långtidsarbetslösa eller gymnasie, det är inte riktigt min målgrupp..
 
Om du jobbar 80% så kanske du klarar dig ekonomiskt och kan plugga 25- 50% ?
Jag vet vad du är utbildad till, men vad är drömjobbet?

Miljörisk analys känns som om du borde jobba med soptipp eller ombyggnad av Stockholms ringled.
Annars så har de just bestämt för att binda ihop Köpenhamn med Hamburg och planerar att utöka infrastrukturen i Malmö och även förbindelsen upp till Stockholm vidare till Oslo.
 
Vet inte hur stort ditt städbolag är, men jag är anställd av ett bostadsbolag, jag jobbar med städ. Men det finns kundtjänst, uthyrning, fastighetsskötare, städ mm. Och vill jag, så kan jag söka på lediga tjänster inom bolaget, men jag trivs på mitt städ på ett äldreboende. Men det kanske är liknande inom hotellstäd, att det kanske finns möjlighet till flera olika arbetsuppgifter än bara städ. Så kolla med hotell.
 
@movi jag jobbar inom kommunen.

@Pilot trevligt att de bygger där. Det hjälper inte mig. Jag bor långt från storstäder och är inte intresserad av att flytta till en.

@niardasp inte kollat på det. Visste inte ens att det fanns. Ska kolla om det finns nåt intressant!
 
@sthu jag vet två stycken som fått jobb inom kommunen genom spontanansökan och tjat. Den ena fick ett sommarjobb som miljöinspektör. Tror de hade en massa enskilda avlopp att inspektera just den sommaren och var kort om folk. Så småningom blev hon erbjuden fast anställning. Den andra personen fick sommarjobb som planhandläggare och därefter förlängt.

Personliga kontakter kan absolut löna sag även inom kommunen. Med det sagt verkar miljöhandläggare/miljöinspektör vara en ganska svår bransch.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 164
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 182
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 837
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp