Bukefalos 28 år!

Vad gör jag sen?

Också inom ett "skitjobb" inom kommun kan man avancera även om det rent teoretiskt inte alltid är möjligt. Man visar var man kan, man ber om extra uppgifter, nätverkar, går skolningar, kommer med lösningar. Jag har gjort så och från grundposition blivit biträdande förman, blivit headhuntad från två internationella megaföretag som
Också inom ett "skitjobb" inom kommun kan man avancera även om det rent teoretiskt inte alltid är möjligt. Man visar var man kan, man ber om extra uppgifter, nätverkar, går skolningar, kommer med lösningar. Jag har gjort så och från grundposition blivit biträdande förman, blivit headhuntad från två internationella megaföretag som inte ens har med branschen att göra. Enbart för att jag hittat en spetskompetens och visat framfötterna, pratat, tagit kontakt med folk, visat mitt intresse för ämnet i fråga under skolningar o.s.v.

Man kan vända sin erfarenhet från "golvet" till en viktig erfarenhet att utnyttja i sin nya bransch. Inom städ kanske du kan föra vidare miljöfrågor, komma med lösningar, fråga om det finns projekt inom området

Man kan vända sin erfarenhet från "golvet" till en viktig erfarenhet att utnyttja i sin nya bransch. Inom städ kanske du kan föra vidare miljöfrågor, komma med lösningar, fråga om det finns projekt inom området

Bra skrivet!
 
Jag kanske har missat om du redan har skrivit det någonstans men ligger den här mindre orten/kommunen väldigt isolerad? Annars kan du bredda dit sökområde även till andra orter, och sikta på att hitta fungerande pendling, om flytt inte är ett alternativ?

Jag bodde på en mindre ort i en mindre kommun förut. Grovt sett så de som inte drev egna företag, jobbade inom omsorgen, jobbade “på golvet” inom tillverkningsindustrin eller hade de relativt få (eller kanske sällan lediga) administrationstjänster som fanns inom de privata storföretagen eller kommunen - de jobbade ju inte där. Utan jobbade i andra kommuner runt om.
 
Det är såna man vill anställa (jag rekryterar). Såna som inte bara gör det man ska dag ut och in utan de som vill utveckla och utvecklas. Då kan man hitta en städare som är jätteintresserad av att utveckla nya processer som sparar på miljön eller hur man nu sen vill utveckla arbetet (är man blivande fysioterapeut kanske man lyfter fram ergonomi, är man blivande pedagog kanske man försöker starta städ/miljöprojekt med barnen om man jobbar på skola/dagis. Är man blivande vårdpersonal kan man satsa på hygien och smittspridning. Är det HR eller administration man gillar så kanske man försöker lägga upp arbetstiderna och turerna på ett vettigt sätt eller vad som helst.)

Ledningen märker sånt.
 
@em-pirre Jag har försökt, men i och med att jag bara är vikarie har chefen i princip klappat mig på huvudet och sagt "jaja". Men jag vet att det går. En jag jobbade ihop med för flera år sen gick från städet till HR-avdelningen. Så visst går det.


Jag kanske har missat om du redan har skrivit det någonstans men ligger den här mindre orten/kommunen väldigt isolerad? Annars kan du bredda dit sökområde även till andra orter, och sikta på att hitta fungerande pendling, om flytt inte är ett alternativ?

Jag bodde på en mindre ort i en mindre kommun förut. Grovt sett så de som inte drev egna företag, jobbade inom omsorgen, jobbade “på golvet” inom tillverkningsindustrin eller hade de relativt få (eller kanske sällan lediga) administrationstjänster som fanns inom de privata storföretagen eller kommunen - de jobbade ju inte där. Utan jobbade i andra kommuner runt om.

Jag söker inom 1 h pendling enkel väg. Det ger ganska många mil, så jag söker inte bara i kommunen jag bor.
 
@em-pirre Jag har försökt, men i och med att jag bara är vikarie har chefen i princip klappat mig på huvudet och sagt "jaja". Men jag vet att det går. En jag jobbade ihop med för flera år sen gick från städet till HR-avdelningen. Så visst går det.




Jag söker inom 1 h pendling enkel väg. Det ger ganska många mil, så jag söker inte bara i kommunen jag bor.
Så om du kommer med ett färdigt paket med nya lösningar så säger chefen jaja och klappar dig på huvudet?
 
Denna typ av trådar finner jag alltid så frustrerande. Jag ser massor med möjligheter att få till en förändring. Men vill man inte anstränga sig eller ändra något så får man nog acceptera att livet kommer fortsätta som tidigare.

Bodde jag på en liten ort utan att kunna/vilja flytta hade jag undersökt vilka bristyrken som finns och utbildat mig till det som verkar passa mig bäst. Vet att ts inte ser några möjligheter alls att plugga, men det gör jag och flera olika möjligheter dessutom.
 
Finns det något bemanningsföretag som hyr ut administrativ personal som du skulle kunna få jobb hos?

Gjorde så själv för flera år sen då jag tröttnat på dåvarande jobb och bara ville bort. Det ledde till att jag fick prova på olika inriktningar och kommuner och kom till insikt att det fanns en nisch som passade mig perfekt som jag aldrig skulle ha tänkt på annars. Idag är jag anställd på andra kommunen jag var på och jobbar med två kollegor som jag träffade under dåvarande uppdraget.
 
Denna typ av trådar finner jag alltid så frustrerande. Jag ser massor med möjligheter att få till en förändring. Men vill man inte anstränga sig eller ändra något så får man nog acceptera att livet kommer fortsätta som tidigare.

Jag finner det ännu mer frustrerade med folk som svarar i såna här trådar och börjar klanka ner på trådskaparna när de inte får positiv respons på sina förslag. Särskilt när trådskaparna är öppna med att de på olika sätt är mer eller mindre sköra. Det händer gång på gång och det är så kontraproduktivt.
 
Så om du kommer med ett färdigt paket med nya lösningar så säger chefen jaja och klappar dig på huvudet?

Jag kommer med förslag på förbättringar, och chefen ler och säger "ja det blir säkert bra".

Denna typ av trådar finner jag alltid så frustrerande. Jag ser massor med möjligheter att få till en förändring. Men vill man inte anstränga sig eller ändra något så får man nog acceptera att livet kommer fortsätta som tidigare.

Bodde jag på en liten ort utan att kunna/vilja flytta hade jag undersökt vilka bristyrken som finns och utbildat mig till det som verkar passa mig bäst. Vet att ts inte ser några möjligheter alls att plugga, men det gör jag och flera olika möjligheter dessutom.

Hur tycker du jag ska finansiera det? När jag som sagt har en hel del psykisk ohälsa i bagaget och blir manisk av för många måsten? Jag hade älskat att fortsätta utbilda mig om det hade gått att lösa ekonomiskt.
 
Finns det något bemanningsföretag som hyr ut administrativ personal som du skulle kunna få jobb hos?

Gjorde så själv för flera år sen då jag tröttnat på dåvarande jobb och bara ville bort. Det ledde till att jag fick prova på olika inriktningar och kommuner och kom till insikt att det fanns en nisch som passade mig perfekt som jag aldrig skulle ha tänkt på annars. Idag är jag anställd på andra kommunen jag var på och jobbar med två kollegor som jag träffade under dåvarande uppdraget.

Det ska jag kolla upp. Tror Manpower Experis finns här.
 
Ta ett djupt andetag! Läs sedan tråden och inbilla dig att du är en arbetsgivare. Skulle du anställa dig själv? Vad är dina tillgångar? Vad hade du kunnat förbättra?

Utefter vad jag skriver i tråden? Nej. Vad jag skriver i mina ansökningar, ja.
Jag ventilerar inte min ohälsa i mina jobbansökningar.
 
Jag finner det ännu mer frustrerade med folk som svarar i såna här trådar och börjar klanka ner på trådskaparna när de inte får positiv respons på sina förslag. Särskilt när trådskaparna är öppna med att de på olika sätt är mer eller mindre sköra. Det händer gång på gång och det är så kontraproduktivt.

Jag tycker att TS har bombats med konkreta tips! Många har gett handfasta råd och delat med sig av egna erfarenheter. TS har fått tips på både jobb och utbildningar och allt möjligt!

Ett till tips jag kom på nu är att återkoppla till de jobb du inte fått TS. Vet att du sagt att det oftast varit bristande erfarenhet men ta dig tid att ringa upp/maila och se om det finns något du kan förbättra för att gå längre i nästa rekrytering. På så sätt understryker du också ditt intresse samt ger ett gott intryck till arbetsgivaren.
 
https://www.su.se/sok-kurser-och-program/mi8012-1.413119

Fast du kan ju söka kursen utan att ta CSN, så länge du klarar dig ekonomiskt de månaderna.

Ska kolla närmare på den. Fast det är ju inte aktuellt förrän nästa år i så fall.

Jag tycker att TS har bombats med konkreta tips! Många har gett handfasta råd och delat med sig av egna erfarenheter. TS har fått tips på både jobb och utbildningar och allt möjligt!

Ett till tips jag kom på nu är att återkoppla till de jobb du inte fått TS. Vet att du sagt att det oftast varit bristande erfarenhet men ta dig tid att ringa upp/maila och se om det finns något du kan förbättra för att gå längre i nästa rekrytering. På så sätt understryker du också ditt intresse samt ger ett gott intryck till arbetsgivaren.

Alla mer kvalificerade jobb jag får nej från kontaktar jag. Har jag sökt pizzabagare skiter jag i vilket (ja, jag har sökt jobb som pizzabagare).

Jag har fått massor med tips på mer utbildning, men jag kan inte finansiera det. Det finns inga pengar. Jag kan inte leva på utbildning och böcker.
 
Jag tycker att TS har bombats med konkreta tips! Många har gett handfasta råd och delat med sig av egna erfarenheter. TS har fått tips på både jobb och utbildningar och allt möjligt!

Ett till tips jag kom på nu är att återkoppla till de jobb du inte fått TS. Vet att du sagt att det oftast varit bristande erfarenhet men ta dig tid att ringa upp/maila och se om det finns något du kan förbättra för att gå längre i nästa rekrytering. På så sätt understryker du också ditt intresse samt ger ett gott intryck till arbetsgivaren.

Ja, och det är jättebra att bomba med tips! Det jag inte gillar är när vissa reagerar på ett ganska pushigt sätt när deras förslag inte får positiv respons. Det blir inte så peppigt om man går på för hårt. Jag ser det i många trådar på Buke.
 
Jag har fått massor med tips på mer utbildning, men jag kan inte finansiera det. Det finns inga pengar. Jag kan inte leva på utbildning och böcker.

Kan du i värsta värsta fall låna pengar av din partner/annan familjemedlem, om det rör sig om några få månaders hyra och mat för att få ihop det med utbildning?
 
Kan du i värsta värsta fall låna pengar av din partner/annan familjemedlem, om det rör sig om några få månaders hyra och mat för att få ihop det med utbildning?

Vi har gemensam ekonomi och han tjänar sämre än mig. Det går liksom inte få ihop det på bara hans lön, vi har redan räknat på det.
Låna av familjen går inte heller, redan kollat den möjligheten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
9 210
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 911
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 236
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp