Bukefalos 28 år!

Vad gör man med kycklingbuljong?

Wille

Trådstartare
Jag gjorde nyligen ett recept som innehöll kycklingbuljongtärning. Tyvärr blev maten äcklig och jag vill aldrig mer göra om den maten. Men vad gör jag med de kvarvarande kycklingbuljongtärningarna som jag köpte endast för detta recept? Vore ju fint om jag kunde använda dem i stället för att slänga dem om tio år när jag kommer på att de är för gamla. (Slängde nyligen tärningar som gick ut 2014.)
 
Jag gjorde nyligen ett recept som innehöll kycklingbuljongtärning. Tyvärr blev maten äcklig och jag vill aldrig mer göra om den maten. Men vad gör jag med de kvarvarande kycklingbuljongtärningarna som jag köpte endast för detta recept? Vore ju fint om jag kunde använda dem i stället för att slänga dem om tio år när jag kommer på att de är för gamla.
Du kan ha i grytor, soppor eller tex koka ris/quinoa/nudlar etc i det för att få mer smak på det.
 
Jag gjorde nyligen ett recept som innehöll kycklingbuljongtärning. Tyvärr blev maten äcklig och jag vill aldrig mer göra om den maten. Men vad gör jag med de kvarvarande kycklingbuljongtärningarna som jag köpte endast för detta recept? Vore ju fint om jag kunde använda dem i stället för att slänga dem om tio år när jag kommer på att de är för gamla. (Slängde nyligen tärningar som gick ut 2014.)
I vegetariska recept där du använder grönsaksbuljongtärning borde det i de flesta fall gå finfint att använda kycklingbuljong i stället. Jag byter ofta ut. Du får väl smaka dig fram, helt enkelt.
 
Du kan ha i grytor, soppor eller tex koka ris/quinoa/nudlar etc i det för att få mer smak på det.
Ok. Men då måste jag ju leta rätt på recept där kycklingbuljong ingår. Och jag hade tänkt slippa det, därav denna tråd. Jag måste som bekant ha recept till allt.
 
I vegetariska recept där du använder grönsaksbuljongtärning borde det i de flesta fall gå finfint att använda kycklingbuljong i stället. Jag byter ofta ut. Du får väl smaka dig fram, helt enkelt.
Blir det inte fel smak då?

Att smaka mig fram gör jag inte. Jag vill ha det rätt på en gång.

Rätten jag gjorde med kycklingbuljongtärning i, som blev äcklig, pinar jag nu i mig. Kan inte slänga mat. Av samma anledning vill jag aldrig chansa med mat, även om ett nytt recept alltid är en chansning, men sällan det blir så äckligt som denna gång.
 
Enkel soppa, ca 2 portioner.

3-4 potatisar
2 morötter
2 palsternackor

Tärna i lagom ätbara bitar.
Koka i 1 liter vatten med 3 buljongtärningar, tex kyckling, i 20 minuter.
Häll i 1 dl gröna frusna ärtor, koka upp.

Servera!

Här brukar vi stoppa i 2 tärnade wienerkorvar på slutet också.
Men ibland skivar jag ner en bit lax istället.
 
Jag tar lite "vad jag har" när det gäller buljongtärningar - står det grönsaksbuljong i ett recept men jag inte har det så tar jag kycklingbuljong eller oxbuljong. I grytor och liknande med hyfsat mycket smak så märker i alla fall inte jag nån större skillnad - jag vill ha sältan och fyllligheten från buljongen. Det är bara fiskbuljong som jag inte byter till hur som helst... :D
 
Och oftast går den att bättra på så den blir ätbar. Men visst kan man misslyckas, inte det.
 
Ren kycklingbuljong är gott som varm dryck när man vill ha något som känns värmande och matigt. Dela tärningen om du bara vill göra en kopp och prova. Jag gillar att krydda med lite chili eller tabasco för att få lite sting.

Sen kan du ju ha soppgrönsaker i buljongen om du vill göra en soppa, koka i lite nudlar eller pasta om du vill göra den matigare.
 
Ren kycklingbuljong är gott som varm dryck när man vill ha något som känns värmande och matigt. Dela tärningen om du bara vill göra en kopp och prova. Jag gillar att krydda med lite chili eller tabasco för att få lite sting.

Sen kan du ju ha soppgrönsaker i buljongen om du vill göra en soppa, koka i lite nudlar eller pasta om du vill göra den matigare.
Sant :) ! En mugg buljong tillsammans med en ostmacka är riktigt mättande och gott :up: !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 865
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 818
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 166
Senast: Acto
·
Tjatter Detta är en klagotråd. Köpte nyligen en ny parfymflaska eftersom min gamla tagit slut. Den är svindyr men jag älskar den. Företaget har...
2
Svar
23
· Visningar
1 606
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp