Bukefalos 28 år!

Vad gör man med kycklingbuljong?

Och ÄNDÅ slängs det mängder varje dag.
Det kommer ju hemifrån, problemen. Problemen med att ta för mycket och inte orka äta upp. Problemen med att inte ta lite och smaka innan man öser upp på tallriken innan man vet om man gillar det eller inte. Så det är kanske DÄR man också ska arbeta? Som förälder? Lära sina barn att äta maten? Att smaka och inte ösa upp innan man vet?

Det finns till och med tävlingar skolor emellan så att den som slänger minst mat vinner något trevligt för eleverna. Undervisning ingår också, i vikten av att inte slänga mat och hur man gör istället.

På en del sjukhus har man förbättrat köket så att det inte bara serveras något rakt av utan det är mer som en restaurang där man kan välja mellen flera olika rätter för att man inte ska slänga så mycket mat. Att något ska passa. En del skolor har även det systemet fast i mindre variant.
 
Det kommer ju hemifrån, problemen. Problemen med att ta för mycket och inte orka äta upp. Problemen med att inte ta lite och smaka innan man öser upp på tallriken innan man vet om man gillar det eller inte. Så det är kanske DÄR man också ska arbeta? Som förälder? Lära sina barn att äta maten? Att smaka och inte ösa upp innan man vet?

Det finns till och med tävlingar skolor emellan så att den som slänger minst mat vinner något trevligt för eleverna. Undervisning ingår också, i vikten av att inte slänga mat och hur man gör istället.

På en del sjukhus har man förbättrat köket så att det inte bara serveras något rakt av utan det är mer som en restaurang där man kan välja mellen flera olika rätter för att man inte ska slänga så mycket mat. Att något ska passa. En del skolor har även det systemet fast i mindre variant.
Även om det låter så bra i dina ögon så måste jag tyvärr meddela att det inte fungerar som det framställs.

Även om maten är beställd efter meny på sjukhuset så går det oftast inte att äta. Varför? Jo för att vi inte har samna smaksinne.

Den maten du äter och tycker är god kanske jag inte tycker om.
 
Även om det låter så bra i dina ögon så måste jag tyvärr meddela att det inte fungerar som det framställs.

Även om maten är beställd efter meny på sjukhuset så går det oftast inte att äta. Varför? Jo för att vi inte har samna smaksinne.

Den maten du äter och tycker är god kanske jag inte tycker om.
Sjukhusmat är generellt äcklig, dom har inga kryddor på sådana ställen.
 
Även om det låter så bra i dina ögon så måste jag tyvärr meddela att det inte fungerar som det framställs.

Även om maten är beställd efter meny på sjukhuset så går det oftast inte att äta. Varför? Jo för att vi inte har samna smaksinne.

Den maten du äter och tycker är god kanske jag inte tycker om.
Man gör åtminstone något för att inte ha så högt matsvinn, vilket var min poäng. Man arbetar med det. Jag skrev aldrig att det var perfekt.
Släng du mat om du vill, ditt val. Det finns en del som föredrar att inte göra det om det går att undvika. Att skolor och sjukhus arbetar med att minska det ser jag inte som något negativt.
 
Man gör åtminstone något för att inte ha så högt matsvinn, vilket var min poäng. Man arbetar med det. Jag skrev aldrig att det var perfekt.
Släng du mat om du vill, ditt val. Det finns en del som föredrar att inte göra det om det går att undvika. Att skolor och sjukhus arbetar med att minska det ser jag inte som något negativt.

Har inte heller påstått att det är negativt heller.
 
Jag sätter stopp för diskussionen om "äcklig" mat och mat som slängs här eftersom det inte är det tråden handlar om. Den som vill fortsätta diskutera dessa ämnen får hemskt gärna starta en ny tråd!

/Mod

Verkar ju som ett hett ämne att diskutera varför inte göra en utbrytning ur tråden? Görs ju i andra trådar.
 
Först funderade jag på att varna ett antal användare här för tråkigt beteende, samtidigt funderade jag på om ett antal inlägg skulle raderas.

Sedan funderade jag på att tagga ett antal användare för att ifrågasätta vad ni gör i den här tråden när ni inte verkar intresserade av trådens ämne och det mest verkar som om ni är här för att ni inte gillar ts trådar. Det känns i mitt tycke som en rätt konstig anledning till att skriva i tråden, är det inte bara bättre att strunta i ts trådar?
Och nej ni behöver inte svara på det.

Eftersom det också finns ett antal som inte skrivit så mycket eller inget men specifikt gillat bara vissa inlägg valde jag till slut att bara skriva ett inlägg om det.

Vilket jag kanske borde låtit bli, men jag tycker det finns vissa gränser för hur man beter sig och att det nu behövde påpekas, då det inte är första gången det händer.

Självklart får saker i denna och alla andra trådar ifrågasättas och ibland vandra iväg från ämnet, men här känns anledningen tråkig.

Jag har försökt skriva detta på ett så diplomatiskt sätt som möjligt.
 
Enkel/snabb kycklinggryta
Hacka kycklingen i mindre bitar, stek kycklingen, på med grädde, i med kycklingbuljong och kryddor (jag kör svartpeppar och salt), servera med ris.

Ibland har jag även buljong i vattnet när jag kokar pasta/ris, tex när jag ska göra ris till tex stekt kyckling/kyckling i ugn så har jag i en biljontärning i risvattnet, då får riset lite smak ifrån buljongen.
 
Kycklingbuljong är min default-buljong. :) Ska jag göra någnting med buljongbas är det vad jag oftast använder. Grönsaksbuuljongen är lite trist tycker jag, och köttbuljong lite för mycket om jag inte ska göra just en mustig köttgryta.

Med andra ord sällar jag mig till kören som säger att går det utmärkt att ersätta till exempelvis grönsaksbuljong med kyklingtärningarna i de allra flesta recept, @Wille
 
Vad man gör med "fel" buljong. Vet inte om jag är felkopplad, men jag använder buljong när jag vill tillföra någon annan smak en vad där är. Grönsaksbuljong i riset till köttet eller fiskbuljong i grönsaksgrytan etc. Att tänka på att man sklle hålla ihop det på det viset bara för att det heter något som förhoppningsvis till viss del talar om vad det innehåller är inte så som jag tolkat det hela.

Passar det inte att smaksätta det ena så är det väl att prova till något annat. Hållbarheten brukar vara mycket bra meds så de kan bli bra gamla utan att det gör något bara där är tort.
 
Otippat, men - späd ut ordentligt (pga salthalten) och ge lite som extra sås på katternas mat. Fredagsmys, typ?

Ekar andras tips om att rakt av ersätta grönsaksbuljong i andra recept med kycklingbuljongen. Jag har själv svårt för många smaker och kycklingbuljong är en av dem, så här används det aldrig. Kanske är problemet samma för dig, att det var den ingrediensen som förstörde receptet. Det är ingen katastrof som så - det är positivt att prova något nytt, även om det inte blev bra, men tråkigt att slänga helt riktiga ingredienser.

Går du fortfarande utbildning eller minns jag fel? Isåfall kanske du kan fråga någon skolkamrat om de vill ta rätt på resterande tärningar? Annars finns det säkert Facebookgrupper där donerad mat kan slussas vidare till någon bättre behövande? Eller så kanske någon här i tråden som gillar det är villig att få hem dem på posten. :idea:
 
Som många redan tipsat om, buljong kan användas på samma sätt som krydda, det är bara att smula i grytor , soppor och såser.

Länkar till ett recept jag gillar. Kryddor enligt recept kan förmodligen behövas förstärkas. Beror på vad du gillar. Även buljong, jag smular alla buljongtärningae direkt i kastrull. Jag kör oftast utan kycklingspett och gör dubbel sats så kan jag frysa in portionsvis.

https://www.dn.se/mat-dryck/recept/paprikasoppa-med-kycklingspett/


Recept nedan justerar jag när jag lagar till mig en vardag. Hoppar tryffelolja och röding. Använder ibland rökt lax. Men det funkar utmärkt utan protein och tryffelolja.

https://www.koket.se/mathias_kemi/s...soppa_med_tryffelolja___the_flower_power_soup
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 975
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 829
Senast: Badger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Tjatter Detta är en klagotråd. Köpte nyligen en ny parfymflaska eftersom min gamla tagit slut. Den är svindyr men jag älskar den. Företaget har...
2
Svar
23
· Visningar
1 634
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp