Bukefalos 28 år!

Vad gör man/ni när hästen bits?

Z

ZÄTA

Om hästen:
Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad sedan 6månaders ålder. Snäll, nyfiken och otroligt social.

Probemet:
Han är just nu inne i ett stadie där det är roligt att bita och smaka på allting, dessutom är det mycket test från hans sida

Han biter tag i grimskaften (som sitter fast i grimman) när han står uppställd på stallgången, i grimskaftet när han leds och speciellt mycket om man använder kedja (behövs ibland), då den träs antingen över nosen eller sätts under hakan, vilket i sin tur gör att kedjan hamnar i samma "öggla" som grimskaften vid uppbindning i stallgången.

Han både naffsar efter grimman (dvs försöker bita tag i den) och biter tag i grimman, när man ska sätta på honom grimman vid in- eller utsläpp.

Han biter efter den som leder honom in och ut till hage och stall, och det har hänt 3gånger att han nu bitit någon, inte hårt, inte mycket och två av 3gånger har det varit i jackan, men det är ändå att bita någon.

Han är inte det minsta elak, men har hamnat i en ålder och en situation, där han ifrågasätter den som försöker vara ledare med olika knep, där ibland bitning.

När han naffsat efter den som lett honom, eller naffsat efter någonitng annat och sedan blivit tillsagd med ett "Nej", så har han oftast tagit upp huvudet skyhögt bara vi tittat på honom, som att han visste att han gjorde fel. Många gånger har han gjort lika dant, UTAN att vi sagt till honom och ingen har någonsin slagit honom! Varför gör han så?

Eftersom vi inte har något knep för att få honom att sluta, så behöver vi hjälp..

Min fråga:
Det här nu blivit ett stort probem för mig och för alla andra som skall hantera honom, med allt bitande i "tid och otid". Min fråga, eller mina frågor är då..

- Hur har ni gjort med bitande hästar?

- Hur löser jag detta?

- Varför kan han tänkas göra så här? (mer än för test om ledarskapet och "trots")?
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Det absolut bästa, även om det är svårt. Är att ignorera beteendet. Ignorera oönskade beteenden och belöna de önskade. Hade samma problem med min när hon var två. Hon bet, tillrättavisning, bett osv. Det eskalerade till hårdare bett, sparkar och då hårdare tillrättavisningar. Började ignorera henne i stället och då avtog bitandet för att sedan helt försvinna. Se till att ha tjocka kläder och stort tålamod. Sedan hjälper det att få hästen att börja tänka på annat. Hantering och träning från marken så att han blir trött av stimulansen. Avledning funkar med, men ge honom ingen uppmärksamhet alls som följd av bitandet. Lycka till!
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Sak bitande brukar jag ignorera. tex att bita i uppbindningsskedjor.
Bita i grimskaftet man leder med eller personen som leder är FÖRBJUDET!

Beroende på hästens pskyke korrigeras detta efter behov. Allt från en "morrning" till en ""rak höger".
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

menar du mig eller TS?

Har ingen hibgst för tillfället och avelshingastarna blir nog lagom glatt om jag skär:p
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Varför han gör som han gör. Han vill ha uppmärksamhet, vill leka på hästars vis, prövar om det går att leka med sina människor eller flytta på dem. Kolla vem som kan flytta vem. Titta på hur hästarna gör mot varandra i hagen. Att han tar upp huvudet skyhögt betyder att han väntar på en reaktion. Uteblir denna så leder ju inte bitandet till något intressant. En annan häst hade kanske bitit tillbaka, en äldre trygg häst hade bara ignorerat, men stått kvar. För en reaktion kan ge en motreaktion som en annan häst kan klara av genom fler markeringar och kampen är ett faktum tills någon ger sig. Förmodligen ynglingen i det här fallet. Som människa är det inte lika säkert att vi ens vill ta någon kamp.

Att kela, klia är en ganska hårdhänt kärleksförklaring från en häst också. Blev biten i knävecket av min tvååriga valack när han ville gosa tillbaka vid borstning, började försiktigt men avlsutade med ett s.k. kärleksbett.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Vi hade en häst som bet/nafsade i oss i början. Vi korrigerade genom att vifta till mot honom (som om han var en fluga och utan att sluta med vad vi höll på med, ungefär som en annan häst hade gjort) och jag tror vi också sa Nej, med ganska så bestämd röst. Han fick nog handen över nosen några gånger (verkade lika förvänad varje gång), men han lärde sig snabbt att dra undan huvudet så vi slog i luften och det tog inte lång tid innan han slutade med beteendet.

Nu vet jag inte om det bara var en ovana eller om det helt enkelt berodde på att han var Hungrig - då blev han väldigt rastlös och ... ja, typ "höll på" ... svårt att beskriva men han gav dålig kontakt, stod inte stilla, skrapade med frambenen, kastade med huvudet och "rasslade" med grimskaftet, bet i saker osv. Det kändes nästan som om han hade blodsockerfall... Men vi hamnade senare en mycket kort tid i ett stall där det var si och så med fodringen och han blev Hungrig även där, men då försökte han aldrig bita oss iaf, så jag tror mest att det var en ovana.

Nu är din kille bara två år, men nog borde han ha kommit över det stadie där fölungar tuggar och biter i ALLT, bara för att undersöka?

Tycker också att man ska ignorera oönskade beteenden (samma pålle höll på och skrapa och rassla även när han var uppbunden om han tyckte att han inte fick tillräckligt med uppmärksamhet och det löste vi genom att ALDRIG gå fram till honom när han höll på, däremot så sprang vi dit så fort han stillnade, vilket var himla bökigt när man höll på och mocka hans box eller höll på att göra i ordning pålle nr 2 :cool: ) men när en häst blir fysisk tycker jag att man måste markera att det inte är OK. Men då ska man göra det på samma sätt som en annan häst hade gjort, dvs. en omedelbar reaktion och om hästen backar/drar sig undan (vilket den förmodligen gör) så får man vara nöjd med det. Inte skrika, dra eller följa efter hästen utan ta det som ett "Förlåt" och acceptera ursäkten.

Tycker det är farligt att "lära" hästen att det inte händer något om man biter människor... :crazy:
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Så tänkte jag med och då var kampen ett faktum. Självklart beror det på hur envis hästen är. Ignorerar man konsekvent från början så slipper man att det eskalererar. Har det eskalerat till att handla om mer än jackor och grimskaft så är det svårt att komma tillrätta med det. De gånger min har tagit tag i huden eller träffat med en spark så har hon även fått tillbaka, men det var inte det som hjälpte utan att ignorera minsta tendens eller avleda. Det fungerar samma som på hundar, barn, you name it.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jo, det är ju en svår balansgång det där. Det är skillnad på ovana och ovana och vad som är anledningen till den... men jag håller med om att man INTE ska starta något krig mot sin häst, det kan man som människa bara förlora.

Vi jobbade ju en del med ledövningar också, så Pålle fick klart för sig att det var VI som bestämde. Han var ordentligt uppfostrad från början så han hade inte svårt med den grundläggande respekten för människor, men det är nog - ska vi säga - oklart om det var han eller förre ägaren som bestämde :grin:

Pålle var också en sådan häst som man inte kunde sätta upp ett "hårt" tryck mot för då tryckte han tillbaka och protesterade, medan han lyssnade på en minimal signal, en viskning om vad man ville. Tillrättavisningen i form av en viftning, som ju egentligen bara var en markering att det inte var OK att bita i/efter mig/oss respekterade han dock och jag är övertygad om att det berodde på att han trots allt hade den där grundläggande respekten för människor.

Men jag tänkte att om man har en ung häst som testar och bits "för att" så är det nog lätt hänt att man blir rädd. Och backar du då det allra minsta så har du ju talat om för hästen att man inte behöver bry sig om människor - det är de som ska se upp för dig... I en hästflock hade ledaren ALDRIG ignorerat en unghäst som prövar om han kan ta över ledarskapet - den hade verkligen fått veta var skåpet ska stå.

Nu HAR ju TS häst (som dessutom är hingst) börjat bita i människor och då tror jag inte att man löser det genom att ignorera. På något sätt måste ju hästen få veta att det inte är OK att bita i människor! Kanske TS behöver hjälp av någon kunnig person som kan "tala förstånd" med hingsten i fråga, kanske är det som du säger så att han lugnar sig om man ignorerar det hela, men jag skulle inte våga lita på det.

Funderar på om vi inte egentligen säger samma saker, fast har olika utgångspunkter; jag uppfattar att hästen HAR börjat bitas och du utgår från scratch så att säga, då hästen INTE har börjat bita men då den börjar fundera över om den kan få vara ledare...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Kastrera så har du löst problemet till 90%.

I varje tråd jag läst här på Buke, i alla fall när det är en hingst som är med "i leken" så är det alltid någon som ger rådet att kastrera, UTAN att fråga varför hästen fortfarande är hingst, eller vad som är planerat i framtiden. Enligt mig är det otroligt dålig stil!

En kastrering löser inte alla problemen och absolut inte "tonårstrots" eller brist på ledarskap från människans sida mm.

Så eftersom du så snällt frågade mig varför den här hästen fortfarande är hingst och vad framtidspanen är med honom, så ska jag berätta det för dig.

Han är hingst då dem/vi fortfarande väntar på att den andra kulan ska komma ner. Och eftersom att jag vet att det kan bli rabalder om att han är klapphingst, hur farliga dom kan vara eller komma till att bli, så ska jag passa på att säga att veterinären har tittat på honom flertalet gånger och kollat så att allting går rätt till och i rätt riktning!

Och varför vill dem/vi då ha ner den här kulan då? Jo, för att han sägs vara ett hingstämne! Det planeras alltså att han skall behållas som hingst!

Sen är han otroligt mesig med andra hästar och om du nu skule kastrera en sådan häst, så skulle den ju knappast bli bättre med andra hästar, snarare tvärt om.

Så där har du flera anledningar till att kastrering INTE är ett val. Det finns inte ens med "på kartan".
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

I varje tråd jag läst här på Buke, i alla fall när det är en hingst som är med "i leken" så är det alltid någon som ger rådet att kastrera, UTAN att fråga varför hästen fortfarande är hingst, eller vad som är planerat i framtiden. Enligt mig är det otroligt dålig stil!
Välkommen till Bukefalos, här ska alla hästar vara samma och lagom för att inte ha ont, vara missförstådda och/eller dåligt hanterade :p Ta saker med en nypa salt, lyssna på de bra råden (för det finns massor!) och ta åt dig av dem, läs resten och fundera på om du kan lära dig någonting av dem (vare sig det handlar om att lära sig om hästar, människor eller källtrovärdighet...) men ta inte åt dig.

Bukefalos är underbart :bump: Och det finns ruskigt mycket intelligenta, duktiga och erfarna människor här... men det råder en viss jargong precis som på alla större forum, så det gäller att lära sig läsa vad so är viktigt och skita i resten.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Hingstar ÄR vanligtvis mkt mer nafsiga/bitiga än ston och valacker. De som ovan gett sina råd om att ignorera utifrån att det fungerat på deras ston bör kanske tänka om. Det är inte på något vis jämförbart med ett nafsande sto och en tvåårig hingst som nafsar/biter i allt som finns.

Här hos mig är det nolltolerans på bitande i ALLT, även grimskaft, kedjor o dyl och hingstarna lär sig snabbt var skåpet ska stå. Precis som Älgen säger så skiljer det sig en hel del mellan hingstarna i vad som krävs för att "make a statement". Vissa räcker det med att höja rösten åt och andra behöver sig en rak höger.

Bitande/nafsande hos unga hingstar som testar omvärlden (för det är precis vad de gör) eskalerar snabbt i takt med våren till att bli än det ena än det andra om det inte tas itu med. Så att jämföra ett sto med en horminstinn 2-årshingst som kommer att ha ännu mer myror i brallan om två månader är idioti rent ut sagt. Ta itu med problemet NU, nolltolerans på trams!! Det kommer bara att bli mer ju längre in på säsongen du kommer.

Inget jag sitter och hittar på eller tror för att jag har hört... Har både vuxna och unghingstar hemma och de kräver att matte/husse har kontroll på läget, annars går det överstyr på vårkanten.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Hingstar ÄR vanligtvis mkt mer nafsiga/bitiga än ston och valacker. De som ovan gett sina råd om att ignorera utifrån att det fungerat på deras ston bör kanske tänka om. Det är inte på något vis jämförbart med ett nafsande sto och en tvåårig hingst som nafsar/biter i allt som finns.

Här hos mig är det nolltolerans på bitande i ALLT, även grimskaft, kedjor o dyl och hingstarna lär sig snabbt var skåpet ska stå. Precis som Älgen säger så skiljer det sig en hel del mellan hingstarna i vad som krävs för att "make a statement". Vissa räcker det med att höja rösten åt och andra behöver sig en rak höger.

Bitande/nafsande hos unga hingstar som testar omvärlden (för det är precis vad de gör) eskalerar snabbt i takt med våren till att bli än det ena än det andra om det inte tas itu med. Så att jämföra ett sto med en horminstinn 2-årshingst som kommer att ha ännu mer myror i brallan om två månader är idioti rent ut sagt. Ta itu med problemet NU, nolltolerans på trams!! Det kommer bara att bli mer ju längre in på säsongen du kommer.

Inget jag sitter och hittar på eller tror för att jag har hört... Har både vuxna och unghingstar hemma och de kräver att matte/husse har kontroll på läget, annars går det överstyr på vårkanten.
:bow:

Jag undrar om TS häst får leka med likasinnade o får sin leklust tillgodosedd. de leker som andra ungdjur o tränar för ett liv på allvar-i kamp om ledarhingstrollen.

Om det nu är ett stort problem redan o om man inte vet hur man ska uppträda så kan det bli värre innan det blir bättre.

Han är inte elak....ännu. Han testar gränserna!
Ge den leksaker ute o i boxen. då kan du kräva att den håller sig till att bita i dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

:bow:

Om det nu är ett stort problem redan o om man inte vet hur man ska uppträda så kan det bli värre innan det blir bättre.

Ja, jag kan se varningsklockor här!

Vet man inte hur man ska tackla 2-åringen i januari när den bits så kommer man att ha ett rent helvete i maj när den är 3. Tyvärr!

Så TS, ta tag i probelemt NU! Se det inte som bara lite unghästbus- vilket det ju självklart är JUST NU men blandat med lite koll på var gränserna egentligen går. Om ett år kommer det att vara allt annat än unghästbus om den får hållas.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

jag hör också klockorna ringa...

ts
en hingst som är ett potentiellt hingstämne är VERKLIGEN inte ursäktad någonting, ska man ha de som hingst ska den veta sin plats. Du som hingsthållaren måste veta hur man hanterar dem, och det vet jag inte om jag tycker att du gör... respektlöshet kan snabbt bli livsfarligt.
En hingst som är farlig vill ingen betäcka med ändå (förhoppningsvis).

Dessa "nafsen" kommer eskalera, han märker ju att det går att komma undan med det!

I min värld (som ofta är diskuterad här) är att om de nafsar eller testar gränser på nåt vis - då smäller/ryter jag. Och inte är det nån diskussion sen.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

En metod som jag anser har funkat till alla hästar jag har varit med och uppfostrat är att stampa i marken, markera att det inte är ok. Om detta inte hjälper, börja stampa i marken samtidigt som man backar mot hästen. Detta har funkat på de flesta av mina, men som sagt finns det alltid undantag.

Låter helt klart som tonårs-bus, men lika bra att förklara för honom att det inte är okej för att slippa värre problem senare.

Hälsningar Sandra
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Jag vet inte om jag ens ska orka bry mig om, att ni faktiskt ger rådet att slå/ge rak höger och allt vad ni kan tänkas säga i form av våld, "bara" för att han naffsar och biter på grimskaft.

Jag tycker problemet är stort nog för att be om råd, men inte värt att kastrera honom för en sådan sak.

Jag söker inte det bästa basebollträet att så honom med, utan hjälp iform av råd och andra KLOKA idéer om hur man bäst får en häst att sluta bitas, OAVSETT kön! Slag och våld gör bara att jag får en häst som blir rädd för mig, och jag förlorar min plats som värdig ledare, även om han trotsar mig som ledare just nu.

Att bara ignorera bitandet är ingenting som jag tror skulle fungera..

Våld löser inte probem, det ger bara ännu flera och jag tror att det speciellt skulle ge flera problem hos just den här hästen, då han är så pass känslig och lyssnar så himlans bra på rösten och dess tonlägen. Just ett "NEJ", lyssnar han inte på i detta fallet - endast ibland.. Våld och slag skulle jag gissa blir på tok för mycket för honom och han skulle då bli ännu värre..

Skulle det fungera med att få hnom att koncentrera sig på annat än bus? Dock blir han ganska uppspelt när det är dags för insläpp och har då svårt för att koncentrera sig ordentligt.. Koncentrerings-"övningar" vill jag gärna ha tips på, om ni har några bra sådana.

Kan även nämna att han biter sig själv, endast på höger sida. Precis ovanför sitt framben.. Sker oftast när man står på stallgången. Varför detta tror ni? Handar ju också om själva bitandet - har det någon koppling tro?
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Går den tillsammans med jämnåriga eller äldre hingstar?
Om den gör så så ser du att det handlar om UPPFOSTRAN- inte våld.

hästar biter o sparkar varandra om de inte lyssnar på mindre eller hotfulla signaler.

du mister inte din "roll" som ledare om du säger åt den vad som gäller.
Den kommer heller inte att bli rädd för dig, men troligen kommer det motsatta att ske om du inte sätter stopp snart.

Troligen får han för lite stimulans- bus med kompisar o behöver inte ´"koncentrera sig" för att bli mindre bitig.
hästar behöver i första hand fostras av äldre vettiga hästar.

Du måste säga åt den var skåpet ska stå med rösten. hjälper inte det får du göra som hästen- hota den o sen i värsta fall nypa den i läppen.

Bita... det ska han veta att det får han göra på sina kompisar endast.

du behöver inte bruka "våld", men var jäkligt tydlig!!!

tyvärr är det lite kvinnnligt att mjäka o tjata istället för raka rör. EN gång o sen försöker inte hästen på... ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Det handlar så mycket om rätt timing!
Bättre att säga till lite för mycket än tjata. Speciellt med hingstar!
Man måste fort lära dom vad som gäller annars kan det bli riktigt farligt.

Men som sagt, rätt timing är Allt! En sekund för sent och det är bara onödigt.
 
Sv: Vad gör man/ni när hästen bits?

Nästan unghästar är pilliga och gillar att ta tag i saker. Särskilt under de perioder som de fäller mjölktänder och när nya tänder är på väg ut.

Mitt råd är att låta hästen pilla med grejor där han inte kan skada nån, dvs bita i grimskaft etc är okej, att nafsa i folk och kläder är inte okej.

Vår ena nordsvensk var extremt pillig (hingst) som unghäst, var man ute och ledde honom i grimma så ville han alltid "hålla" i grimskaftet- såg lite ut som när man är ute och går med en golden retriver som vill bära med sig matskålen på promenaden. Han gick snällt men det såg lite skojigt ut.

När man borstade var han rastlös- om han inte fick ha en egen borste och hålla den i munnen. då stod han så snällt och höll sin borste.

Han tog saker i hagen och städade ut det, kunde tex ta en spann i munnen och så promenerade han iväg och kastade ut den utanför staketet.

Extremfallet var när han vid ett tillfälle tog rullebören och kånkade iväg med den. Då hade han lite besvär för det var en tung bör i järn och trä och ingen lättvikts.:D

Men ju äldre han blev ju mindre ofta så gjorde han sånt här. Det händer iofs fortfarande ibland att han vill hålla i saker men det är inte lika frenetiskt som när han var en 2-3 år gammal.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 103
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 065
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp