Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

ja du upplever....
Tyvär så är det så att alla gör som de själva vill med sina hästar..
Jag förstår dock inte vad problemet är om jag hanterar mina hästar tidigare än ni som håller på med ridning eftersom att vi håller på med en helt annan sport så vad e problemet?

Och det e synd om du träffat på odrägliga travhäst dock tycker jag inte att du ska vara så trångsynt och dra alla över en kam när det gäller travhästar..
När man skickar sina unghästar till ett proffs så kommer de ditt vid ett års ålder, när man säljer sina unghästar på kriterieaktionen så är de oxå 1 år..
Tror du att om dessa inte va hanterade att man skulle kunna visa upp de för potentiella köpare om de inte gick att hantera??
Majoriteten av de som håller på med trav hanterar sina hästar från de att de är år så gör jag fel så gör alla de i så fall..

Jag har aldrig sagt att det har varit fel att hantera hästarna tidigare.
Jag har bara skrivit utifrån mina erfarenheter och vad jag tycker fungerar bäst.

Hur kan det komma sig att vi med "vanliga" hästar kan sälja våra 1åringar även om de inte är hanterade alls? På gården där jag jobbar sålde vi precis ett 1årigt sto som inte är hanterad alls förutom vid verkning, vaccination & avmaskning.. vi får knappt klappa henne. Men vi kunde sälja henne ändå.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Islänningar och trav är verkligen skilda världar. En unghäst som man så ohanterad skulle ses som mycket usel uppfödning.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag har aldrig sagt att det har varit fel att hantera hästarna tidigare.
Jag har bara skrivit utifrån mina erfarenheter och vad jag tycker fungerar bäst.

Hur kan det komma sig att vi med "vanliga" hästar kan sälja våra 1åringar även om de inte är hanterade alls? På gården där jag jobbar sålde vi precis ett 1årigt sto som inte är hanterad alls förutom vid verkning, vaccination & avmaskning.. vi får knappt klappa henne. Men vi kunde sälja henne ändå.

kan ju bero på att de som håller på med isläningar inte räknar med att hästen ska kunna prestera nått de närmaste åren så då gör det inget om den inte är hanterad den endå inte ska ridas in på år och dar..
Nu är det ju så att trav hästar ska kunna prestera lite mera än vad en inslänning ska vid samma ålder..
Så det går ju inte ens att gemföra raserna med varandra.. De e hästar båda två det e som att gemföra en pudel och en schäfer och tro att de ska kunna prestera lika mycket ..
Isläningar kan man gemföra med shettisar eller andra små ponnysar folk har dem oftast för att skutta runt på i skogen inte föra att ta hastighets rekord bakom vagn i trav.. det e liksom lite skillnad..
Börjar isläningen bråka i skogen ja kliv av då,..
Vad gör du med en travhäst som springer x antal km i timmen på travbanan som inte kan bete sig där är det inte bara att kliva av...
Därför är de skillnad på hanteringen på skogs mullar och tävlings hästar..:cool:
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Islänningar och trav är verkligen skilda världar. En unghäst som man så ohanterad skulle ses som mycket usel uppfödning.

ja man skulle inte få många pengar fr en så outbildad häst ..
Och man skulle skämmas lite som uppfödare ..:banana:
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

I ridhästvärlden, där jag kommer ifrån, skäms man absolut inte som uppfödare om man inte gjort mer än verkat, avmaskat osv ettåringen. Det behövs ju inte mer. Hästarna är ju inte korkade precis. Jag vet flera uppmärksammade och skickliga uppfödare som inte gör mer med deras åringar.

Men visst är det skillnad på trav/galopp och ridhästvärlden.

Jag kan inte islandshäst men nog gör de mer än att lalla runt i skogen. Islandshästar tävlar faktiskt på elitnivå också.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

KL

Nu är jag ju ridhästmänniska, till på råga dressyrkärring. ;)
Men jag har jobbat på travet för ca 15 år sedan. Det var då inga buffliga och ohanterbara hästar som var "på". Snarare väldigt välartade och välhanterade saker. Det var ju unghästar, hingstar etc i tävlingskondition som uppförde sig exemplariskt i diverse miljöer.

Och att man har mindre lastproblem går väl att förklara med flera faktorer. De hanteras av proffs. Proffs som åkt mycket, vet hur man lastar, vet hur man KÖR framför allt. De åker ofta och många åker lastbil. De är avlade på en annan mentalitet än tex Islandshästen.

Jag ser inget dumt med att man börjar vänja föl med saker från dag ett. MEN i deras tempo och som kunnig på området. Och man behöver inte göra så ofta. De glömmer inte och lär sig fort, bara man gör rätt.
Idag var jag med på ett stuteri som gjort sig kända för att ha hästar med suveränt psyke. De är välhanterade och säkra redan i unga år.
De börjar dag ett med små saker. De gör inte så ofta. Men rätt och konsekvent. När det är dags att rida in är de snudd på färdiga redan. Man kan i stort bara hoppa upp i grimma och grimskaft. Jag fick se min tränare göra lite sånt. Och pratade med stuteriets ägare. Ryktet har gått om hennes hästar och folk köper dem just pga deras bra psyke. Vilket hon tror beror på att de långsamt vants in sen de var små.
De går i stora flockar i stora beteshagar. Men ibland tar man in dem och jobbar med dem. Och man nyttjar gruppmentaliteten och låter dem påverka varann.
De fölen, åringarna och unghästarna jag mötte idag var bra mycket coolare än många ridhästar jag mött som är runt 15 år.

Att de skulle bli på av att hanteras för tidigt är blaj tycker jag. Det är ju om man hanterar dem fel. Då har man ju lärt dem att vara på.
Precis som man lär dem att transporten är obehaglig när de får lastproblem.
Det är ju vi som sabbar dem om de är sabbade.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag tror att det är så att man inte behöver som sagt nöta in det. Jag är hobbyuppfödare och man lyssnar till de som fött upp länge samt Sina egna erfarenheter. har haft flera unghästar men bara två som fötts här. Båda har varit väldigt enkla att leda, sätt på grimma röra överallt osv..
Jag vet inte men jag gör det som en naturlig del när jag pratar med mammahäst så pillar jag på bebisarna med. Nu står de på box under vinternätterna så kanske därför jag inte behöver träna dem då det blir naturligt i vardagshanteringen?
Jag spenderar dock en del tid med att bara vara med dem och klia lite manke samt då kollar man resten av kroppen samtidigt. Eftersom jag visiterat dem dagligen sen de var nyfödda så har de aldrig varit rädda om benen etc, kliar man på ett gott ställe samtidigt så får man pilla på benen också. Nåväl en dag kanske jag får en unge som kommer kräva lite mer och inte är så lättflörtade som sina syskon.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Men det finns ju faktiskt forskning på att ett "tränat" 3 månaders föl är på samma nivå som en ohanterad unghäst (som då inte tränats som föl) vid 3 års ålder.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

kan ju bero på att de som håller på med isläningar inte räknar med att hästen ska kunna prestera nått de närmaste åren så då gör det inget om den inte är hanterad den endå inte ska ridas in på år och dar..
Nu är det ju så att trav hästar ska kunna prestera lite mera än vad en inslänning ska vid samma ålder..
Så det går ju inte ens att gemföra raserna med varandra.. De e hästar båda två det e som att gemföra en pudel och en schäfer och tro att de ska kunna prestera lika mycket ..
Isläningar kan man gemföra med shettisar eller andra små ponnysar folk har dem oftast för att skutta runt på i skogen inte föra att ta hastighets rekord bakom vagn i trav.. det e liksom lite skillnad..
Börjar isläningen bråka i skogen ja kliv av då,..
Vad gör du med en travhäst som springer x antal km i timmen på travbanan som inte kan bete sig där är det inte bara att kliva av...
Därför är de skillnad på hanteringen på skogs mullar och tävlings hästar..:cool:

Sen var det ju så att islandshästar också ska prestera något. Det finns något som heter avelsbedömning.. oftast visar man hästarna vid 4-5 års ålder, men man kan göra det tidigare också.

Sen kan man tävla på islandshästar också ... också på elit nivå .

Att kalla islandshästar för "skogsmullar" är vanliga fördommar, men det visar bara på hur lite folk egentligen vet.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag vet bara vilket dåligt rykte islandshästar alltid verkar ha bland personalen på de veterinärklinker jag besökt.
Men det har ju sin förklaring om de kommer in med unghästar så lite hanterade att man nästan inte kan klappa dem.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

När vi red in tvååringarna så hade vi två läger, de som var hanterade och de som inte var hanterade.
De som var hanterade fick vi lära av olater, de som inte var hanterade fick vi vänja vid grimma och klappar.

Betydligt trevligare att lära en häst att bli klappad eller gå i snöre än att bli biten och sparkad. :)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

KL.
Jag har just nu tre ettåringar: två fjordingar och en arab. Den ena åringen leder jag in och ut i stallet varje dag för att hon ska få lite havre - mest för att de andra får det. Hon är i sig lugn och obekymrad, tycker om sällskap. När jag blir ambitiös en gång per månad, verkar jag ner hovarna lite, borstar och någon enstaka gång kommer jag på att stanna, backa och flytta lite åt sidorna också.
Fjordåring nummer två är lite blygare, och hingst. Honom leder jag in och ut varje dag för havre. Han behöver sitt kraftfoder för att han annars blir väl skranglig.
Honom stannar jag, backar ett steg, flyttar bogar och flyttar bakdel på någon gång per vecka. Han blir ibland uppbunden för borstning och hovlyft. Tycker att det är jobbigt att lyfta hovarna och bli verkad, och tränas därför på hovlyft.
Arabåringen gör jag ungefär som med fjordingen. Honom har jag haft väldigt kort tid, och vill gärna hantera honom för att se hur han reagerar. Han är dessutom lite lång i hovarna och behöver verkas men jag väntar några dagar till och tränar på hov-lyft korta stunder för att få honom lugn i detta.

Har tänkt lägga upp en liten trail-bana med en täckt lastpall, några bommar för att de ska få kliva omkring bland grejerna också men det är ingen brådska.
Tänkte jobba mer med ute-promenader framöver och också introducera trav vid ledare. Min förhoppning är att kunna visa fjordhingsten nästa sommar och då behöver han tycka att det är en bra idé att springa bredvid mig.

Köpte för ett drygt år sedan en i princip ohanterad treårig islandshingst. Han är idag en väldigt trevlig valack men inte tyckte jag att det var så mysigt med en ohanterad hingst som reste sig när han blev lite upphetsad. Och som knappt fattade koncepter grimma/grimskaft (han var enligt uppgift ledd ca tio gånger när jag hämtade honom). Var tvungen att dra ett riktigt djupt andetag och gå mot honom så stor jag kunde göra mig för att backa undan min stegrande unghingst. Usch.
Inte tycker jag heller att det är roligt med mitt islandssto som är så avståndstagande att man måste ta ett djupt andetag och smyga fram till henne, väl synlig men mycket långsamt, och titta noga så hon inte tänker gå sin väg, för att få tag i henne. Mitt islandsföl två månader håller jag på att lära att bli ledd i grimma och grimskaft. Mellan stall och hage, som är en väg ungen fattar att den ska gå, vilket underlättar.

Jag personligen tycker att det underlättar att ha unghästar som vet att de inte ska diskutera rang med mig när de är tre-fyra år.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Men då måste man ju hanterat dem fel. Annars skulle de inte haft några olater. De 2-åringar min ena tränare rider in är helt safe och kan bara hoppas upp på och ridas i grimma och grimskaft då det är dags. Hästarna rör inte ett öra eller öga ens. De bryr sig inte IOM att de är så förberedda. Och de kan allt redan. De får ingen negativ koppling till att plötsligen ha en ryttare.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

På samma nivå inom vad? Hanterad utav vem? Och hur? Vad har de gjort?

Jag räknar nog tyvärr lite kallt att inte den bästa unghästhanteraren var med i studien. Och då är studien förverkad i min värld.

Det är lite märkligt att alla de jag känner som avlar, rider in sysslar m unghästar, åringar etc alla nått slutsatsen att det är enklast att jobba med dem någon gång mån från dag ett. Vid 2 år kan man bara sitta upp. Hästen slipper rädsla och ryttare slipper bockas av. Och alla har kommit fram till det på egen hand. Men så är de ju alla utom en proffs som är bland de bästa i Sverige på sin sak.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Men du kan ju inte förkasta en studie bara för att du inte tycker som studien visade?

Du kanske känner den andra delen än vad jag gör när det gäller prof uppfödning och ridning. Jag känner ingen som hanterar sina hästar särskilt mycket innan 3års ålder, hantering under verkning, avmaskning osv räcker gott och väl :D
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Nu var det ju inte "våra egna" hästar utan hästar som lämnades in på inridning. Antagligen för att de hanterats fel.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Nu var det ju inte "våra egna" hästar utan hästar som lämnades in på inridning. Antagligen för att de hanterats fel.

Många tänker ju lite så att de kan köpa en unghäst för dyra pengar och så inte hantera den och sedan betala dyra pengar till nångon anann för att hanera och rida in det e ju väldigt bekvämt..

Jag som har för avsikt att rida in mina hästar själva väljer ju att hantera dom för att för min egen skull få en så smärtfri och smidig inridning /ikörning både för min och hästens skull..
Men de som inte har kunskapen överlåter ju gärna de till andra och det e då man ser 3-4 åringar som inte går att leda inte vill gå in i en trnsport då ägaran ofta p.g.a okunskap gör fel eller att hästen märker att personen som hanterar den inte är en trygg ledare då personen är osäker..
Unghästar behöver en bestämd stark,trygg och respekt ingivande person som de kan lita på.
På samma sätt som flockledaren i hagen ofta är den trygga, starka och visa.
Därför blir det så fel om hästen märker att du är rädd för den och det e väl lätt att bli lite osäker om man har en 4 åring som står på bakbenen och försöker stödda sig mot dig och blir över 2 meter hög när den står och käftar upp sig.
Därför kan man ju lätt undvika de genom att hantera dom som små och ta dessa duster då.
Våran ett åring vi har nu hon e lite små dryg och testar sin rang ibland och ställer sig på bakbenen idag så tycker vi bara att hon e löjlig och säger åt henne och drar ber henne och säger nej en gång så är de bra då bemöter vi henne med attityden.- lägg av det e endå ingen som tycker du e tuff.. Men skulle hon göra så när hon är 4 år då jag antar att hon kommer att bli runt 165cm i manken och rätt grov då hade man kanske inte fått henne lika lätt övertygad om att det inte e hon som bestämmer, då de märker att man inte riktigt rår på dom om de har besyämt sig för att testa en..
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Hej Sara!

Tror att det i din situation lätt blir att jämföra äpplen med päron. Du jobbar, om jag förstått saken rätt, på en stor anläggning med att profesionellt träna och rida in islandshästar.
I den situationen ser jag att det fungerar utmärkt att "låta hästarna vara hästar" och sedan snabbt, smidigt och elegant utifrån profesionellt kunnande, rida in dem på 6-7 veckor till att gå i samtliga gångarter i form.

Situationen för de flesta hästägare är dock inte densamma. De flesta hästägare jobbar inte med hästar på profesionell nivå och då tror jag inte att man kan överföra strategin rakt över.
De som jobbar profesionellt med hästar, kan nog läsa hästen på ett skickligare sätt än de flesta hobby-hästägare.

I situationen med hobby-arne (eller för den delen hobby-kryddelydd) så blir det enklare att ha en lång tids grundhantering innan inridningen.
Man lär känna hästen, ser hur den reagerar.
Jag tror att en hel del av grundhanteringen handlar om att hästägaren ska vara trygg i att hästen kan det man vill att den ska kunna. Och en känsla av att faktiskt inte ha för bråttom med nya moment. Tror säkert att hästarna klarar det alldeles utmärkt.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Men på dessa ohanterade hästar jag har mött har det aldrig förekommit duster? Det har inte tagit längre tid att rida in de andra "hanterade" hästar?

Jag har också en 1åring som jag förvisso träffar några gånger i veckan nu på betet då hon måste stödfodras. Jag tränar henne inte, jag fodrar henne med en hink mellan hage och stallet (inhängnat) eller i stallet. Har ju faktiskt gått ut på en promenad också för länge sen för att se hur flockbunden hon var. Sen är det ju vaccinering, avmaskning och verkning. Vad är det ska jag träna på? Eller hantera? Dessa ohanterade hästar har ju också blivt verkade, vaccinerade och avmaskade.

Jag leder min åring i grimskaft runt halsen eller så styr jag henne i manen om någon annan lånat grimman. Hon hälsar på mig genom att gnägga och möter mig och går efter mig i hagen. Hon har aldrig stegrat, bockat, sparkat eller bitit när jag hämtat/lett henne. Så jag vet inte vad det är jag ska träna på?
Hon är avlad för prestation dessutom.

Men varför drar du in okunskap? Det har inget med detta att göra. Och dessutom finns det ingen strikt hieraki i en hästflock.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 725
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 607
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp