Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era ett-åringar?

Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Hej Sara!

Tror att det i din situation lätt blir att jämföra äpplen med päron. Du jobbar, om jag förstått saken rätt, på en stor anläggning med att profesionellt träna och rida in islandshästar.
I den situationen ser jag att det fungerar utmärkt att "låta hästarna vara hästar" och sedan snabbt, smidigt och elegant utifrån profesionellt kunnande, rida in dem på 6-7 veckor till att gå i samtliga gångarter i form.

Situationen för de flesta hästägare är dock inte densamma. De flesta hästägare jobbar inte med hästar på profesionell nivå och då tror jag inte att man kan överföra strategin rakt över.
De som jobbar profesionellt med hästar, kan nog läsa hästen på ett skickligare sätt än de flesta hobby-hästägare.

I situationen med hobby-arne (eller för den delen hobby-kryddelydd) så blir det enklare att ha en lång tids grundhantering innan inridningen.
Man lär känna hästen, ser hur den reagerar.
Jag tror att en hel del av grundhanteringen handlar om att hästägaren ska vara trygg i att hästen kan det man vill att den ska kunna. Och en känsla av att faktiskt inte ha för bråttom med nya moment. Tror säkert att hästarna klarar det alldeles utmärkt.

Vi avlar fram hästar för att de ska kunna gå på travbanan.
Föder upp egna och köper unghästar som vi själva kör in och rider in och de att vi börjar hantera dem tidigt har ju att göra med att de vänjs av från mamma när de är mellan 6-9 månader gammla.
Sedan när de är ca 12-13 månader gammla ska man kunna börja tömmköra dem alltså kunna gå bakom med huvudlag, käk, hjord, svanskappa och förbygel på travslingan eller på en väg.
De ska inna dess ha blivit longerade för att kunna gå på böjt spår för att underlätta för dem att volta i vagnen, all annan hantering skall helst sitta som gå i grimma grimskaft, kunna åka transport utan problem, stå uppställda på gången, i duchen och all annan bas hantering inann man börjar tömmköra.
Kunna vara inne själv i stallet utan flock är oxå något som tar tid att vänja sig vid..
Så med andra ord ska en travare lära sig alla dessa saker på ca 4 månader.
Sen tömmkör man dem när de är 12-13 månader samtidigt som de oftast går på bete dygnet runt utom den tiden man håller på med tömmkörningen som är ca 30 minuter om dagen.
Håller på med de tills den obehindrad går fram för tömmen,stannar för tömmen, kan svänga och kan sätta igång i trav.
Tar olika lång tid men man kan väl räkna max 2-3 veckor om de har svårt för vissa moment..
Man går även ute i trafiken med dem när man tömmkör alltså på väg där de möter bilar ..
Sedan kan de få vila och smälat kunskapen på betet i några veckor.
Sen tömmkör man några gånger till sedan är det dags att köra dem och då när vagnen kommer på så brukar man köra dom varje dag ca 20 minuter bara för att de ska vänja sig..

Så de att vi hanterar våra 1 åringar är för att de helt enkelt är så man gör med en travare oavsätt om hästen körs in va proffs eller amatör tränare.;)
Sen vet jag att många "rid" människor tycker vi e grymma och kräver för mycket av våra hästar då de är "för små" och att vi inte låter hästen få vara unga.

Lite off topic men:

Håller inte med de då jag tycker att trav människor har lugn balanserade hästar som mår bra psykiskt och fysiskt, har bra stall miljö, kanon bra hagar och lägger ner många tusen kronor på sina hästars välmående som bra foder och bra utrusning .. Har oftast samarbete med proffsiga equiterapeuter, kiropraktorer,hovslagare och vetetinärer.
Vi skickar iväg våra hästar till anläggningar där de tar dyra pengar för att hästarna ska få gå på vattenband och stå och sola solarium föra att hästen ska hålla längre och må bra ..
Vi har även ålders gränser för när hästarna inte längre får tävla på våra banor för att va säkra på att hästar som är för gammal inte ska pressas för hårt.
Man måste även avlägg både körprov och skriftligt prov och ansöka om att få träna en tavhäst oavsätt om de gäller din egen häst..
Så vem som helst kan inte träna och köra en travhäst..
Ingen anann häst sport är så noggran med sina tävlingst deltagare som travsporten där du inte får tävla utan att ha visat upp hästen för veterinär..
Så jag kan nog tycka att denna sport är nog den som har mest regler som är utformade för hästen..

När jag tävlade hoppning och kom till en regional tävling fick man va glad om dom hade en veteinär på plats eller om någon ens brydde sig om att kolla att de va rätt häst och att hästen va vaccinerad ..
Så trots att vi börjar tidigare med våra än vad ridhästarna så tycker jag att våra hästar blir väl behandlade.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Ang. det där sista så ska vaccinationen alltid kollas, på alla ridtävlingar. Sedan kan man också tänka på att ridtävlingar utförs mestadels på hobbynivå, ingen är där för att tjäna pengar. Att man har med sig rätt häst och att denna är frisk är ju ryttarens ansvar. (och det är regelbrott om det inte är så).
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Ang. det där sista så ska vaccinationen alltid kollas, på alla ridtävlingar. Sedan kan man också tänka på att ridtävlingar utförs mestadels på hobbynivå, ingen är där för att tjäna pengar. Att man har med sig rätt häst och att denna är frisk är ju ryttarens ansvar. (och det är regelbrott om det inte är så).

ja sunt förnuft att hästen är frisk och vaccinerad men tyär ingen som kollar upp de..
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Visst brukar det räcka. Men jag vill hellre ha MVG än G. ;)

Jag frågade för att jag var intresserad. Så jag är fortfarande öppen för studiens resultat. Men tyvärr så har jag inte så stort hopp på många av studierna. Det finns så otroligt mycket skitstudier gjorda på alldeles för få hästar och av okunniga människor.

Så igen: Vilken nivå på vad? Vem har hanterat dem? Vad har de gjort och hur?
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Å andra sidan om det är orutinerade hobbysvenne, så är många som faktiskt kanske gynnats av att vänta ngra år med unghäst, alternativt köpt en uinghäst pga ekonomi fast de egentligen skulle velat haft en färdigare häst, ivriga och där och petar väldigt tidigt med grejer de inte har full koll på, eller är förivriga med eftersom de så snart som möjligt vill kunna göra saker och träna med sin häst. I såna händer vilket jag ser alltför ofta, blir den tidiga överdrivna "träningen" av ettåringen en nackdel - både för häst och ägare.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

När vi red in tvååringarna så hade vi två läger, de som var hanterade och de som inte var hanterade.
De som var hanterade fick vi lära av olater, de som inte var hanterade fick vi vänja vid grimma och klappar.

Betydligt trevligare att lära en häst att bli klappad eller gå i snöre än att bli biten och sparkad. :)

läste detta nu efter att jag redan skrivit. det är precis detta jag menar. sen skulle jag väl iof inte kanske kalla det olater det jag erfarit -snarare dåliga erfarenheter pga lite för orutinerad hantering och prematura grejer man försökt lära in. Men visst- olat kan det säkert kallas också.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Olat kanske är fel ord. Dåliga erfarenheter är bättre. :)

En känd uppfödares hästar som skickades på inridning, de gick på lösdrift och hade knappt haft grimma på sig när de
skulle lastas och åka för att ridas in, tog varken längre eller kortare tid att rida in än de som redan var hanterade.
Flera av uppfödarens hästar tävlar höga klasser (Elit) nu som inridna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Å andra sidan om det är orutinerade hobbysvenne, så är många som faktiskt kanske gynnats av att vänta ngra år med unghäst, alternativt köpt en uinghäst pga ekonomi fast de egentligen skulle velat haft en färdigare häst, ivriga och där och petar väldigt tidigt med grejer de inte har full koll på, eller är förivriga med eftersom de så snart som möjligt vill kunna göra saker och träna med sin häst. I såna händer vilket jag ser alltför ofta, blir den tidiga överdrivna "träningen" av ettåringen en nackdel - både för häst och ägare.

Nu vet jag inte om det här var riktat till mig eller inte,men jag tänker endå "försvara" mig:

Jag köpte inte min unghäst pga ekonomin,utan för att jag vill ha en unghäst igen,att kunna veta hur hans uppväxt varit,ev skador,hur och varför han beter sig si och så i just dom situationerna,och för att förhoppningsvis slippa massa olater,nu kommer jag kunna forma han helt efter mig i framtiden,om det vore pga ekonomin hade jag kunnat betala samma summa för en "färdig" häst som jag kunde ha nytta av på en gång,nu står jag och betalar massa mer pengar för att han ska gå i en stor hage och leka med sina jämngamla kompisar,täcken som han växer ur innan man hinner ropa hej,massa massa mat för att han växer så att det knakar,men jag gör det som sagt för att jag hoppas på lite fördelar sen i framtiden. Om det vore för pengarna så hade jag kommit undan betydligt billigare med en färdig häst!

Att jag tar ut han ur hagen kanske 1-3 ggr i veckan för att ta några varv på stallplanen,lära han att flytta lite på sig,spraya flugmedel och lyfta hovar är inget som jag tror han kommer bli förstörd av,tvärt om. Tömkörningsgjorden har han haft på sig 2 ggr,och han bryr sig inte ett dugg om den,nu kommer den vara bortplockad helt i flera veckor,sen kommer den fram igen till hösten,och då testar vi med lite tömmar kanske.

När jag tar ut han från hagen handlar det om MAX 20 min per gång,jag tycker att det räcker,han blir glad när jag kommer,och han tycker det är kul att komma upp från hagen och se lite annat.

Hade ut hovslagaren,och han bråkade lite,så hovslagaren sa att jag MÅSTE träna på att lyfta hans fötter,så det är endast det vi har gjort nu dom gångerna jag tagit ut han,gått in i stallet,lyft fötter,borstat av en snabbis,lyft fötter,sen ut i hagen igen.

Så att jag "duttar" och övertränar tycker då inte jag iallafall....
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

första gången jag träffade den 1-åringen som sen skulle bli min var hon totalt ohanterad. Så för att få på grimma trycktes hon upp i ett hörn och flera personer slängde sig på henne och tryckte på henne en grimma och sedan tvingades hon in i transporten. och detta var tydligen enda sättet att få tag på henne.
behöver jag säga att hon var livrädd för allt vad människor hette efter det? tog evigheter innan jag fick röra henne, och ännu längre tid innan det gick att fånga henne utan att hon stod rakt upp på bakbena..
jag har hållt på med henne ända sedan dess och vant henne vid allt vad hästvardagen kräver. Hon kan långt ifrån allt nu vid tre års ålder men vem som helst kan leda och hantera henne om det skulle behövas.

men jag hade gärna sett att hon blivit hanterad från dag 1, för det hade besparat henne mycket eftersom hon aldrig utvecklat den skräcken hon hade för människor (bör tilläggas att hon är den socialaste hästen i stallet nu :)) sen visst att hon hanterades av fel människor, men hade man börjat tidigt och enbart tagit små steg hade så otroligt mycket problem kunnat undvikas..

det är bara min åsikt men :)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

första gången jag träffade den 1-åringen som sen skulle bli min var hon totalt ohanterad. Så för att få på grimma trycktes hon upp i ett hörn och flera personer slängde sig på henne och tryckte på henne en grimma och sedan tvingades hon in i transporten. och detta var tydligen enda sättet att få tag på henne.
behöver jag säga att hon var livrädd för allt vad människor hette efter det? tog evigheter innan jag fick röra henne, och ännu längre tid innan det gick att fånga henne utan att hon stod rakt upp på bakbena..
jag har hållt på med henne ända sedan dess och vant henne vid allt vad hästvardagen kräver. Hon kan långt ifrån allt nu vid tre års ålder men vem som helst kan leda och hantera henne om det skulle behövas.

men jag hade gärna sett att hon blivit hanterad från dag 1, för det hade besparat henne mycket eftersom hon aldrig utvecklat den skräcken hon hade för människor (bör tilläggas att hon är den socialaste hästen i stallet nu :)) sen visst att hon hanterades av fel människor, men hade man börjat tidigt och enbart tagit små steg hade så otroligt mycket problem kunnat undvikas..

det är bara min åsikt men :)

Vi gör ungefär så med våra unghästar också, men jag ser inget problem med det. Ibland "vallar" vi dem istället och låter någon äldre häst ifrån hagen ledas framför dem. Alla har blivit trevliga individer efter :) Visst går det inte att hantera dem som 1åringar, men när dem börjar bli 2-3år så börjar dem bli lite tama av sig själva .. har räckt bra för oss att hantera endast vid verkning.

Sen tycker jag inte att man ska "få ur" flykten hos hästarna för mycket. Då blir dem oftast inte lika känsliga för hjälperna (:
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

jag har ingen aning om ditt hästhavande och du ser vilka jag svarat i mitt inlägg ingen av svaren till dig personligen. Jag har god erfarenhet av det jag skriver gällande folk så det jag skrivit ang. detta är min klara érfarenhet och uppfattning, huruvida det gäller dig eller ej har jag aldrig reflekterat över.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

det funkar säkert, om man har så pass stora hagar att man inte behöver röra dem för att kunna flytta dem och så men så är ju sällan det ser ut för den vanliga personen idag. i väldigt många stall krävs det att man kan hantera hästen och leda den osv för att flytta mellan hagar och liknande. Så jag tycker att man ska hantera dem från början, men det är vad jag tycker :)

Av de hästar jag stött på som gått helt orörda från början fram till inridningen har generellt blivit mycket mer instabila hästar än de som blivit hanterade. men återigen, det är min åsikt och ni får gärna tycka något annat men :)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Vi gör ungefär så med våra unghästar också, men jag ser inget problem med det. Ibland "vallar" vi dem istället och låter någon äldre häst ifrån hagen ledas framför dem. Alla har blivit trevliga individer efter :) Visst går det inte att hantera dem som 1åringar, men när dem börjar bli 2-3år så börjar dem bli lite tama av sig själva .. har räckt bra för oss att hantera endast vid verkning.

Sen tycker jag inte att man ska "få ur" flykten hos hästarna för mycket. Då blir dem oftast inte lika känsliga för hjälperna (:

Hur roligt är det att man måste va 4-5 personer för att kunna fånga sin egen häst i hagen?
Jag fördrag nog att man ska kunna hämta in sin 1 åring i grimma och grimskaft själv om man känner för de och inte va tvungen att stå ringa runt och vänta på förstärkning av 4 andra personer om hästen måste fångas för att tvätta ett sår eller om man bokat tid för vet besök eller liknande så kan de ju va bra att hästen går att fånga direkt..
Visst om man driver ett företag med ett tio tal anställda så kanske man spendera en del av arbetstiden till att jaga unghästar som är livrädad i hagen men hur smart låter de när de går att förhindra bara man tog sig lite tid att hantera dem istället..:banana:
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Jag undrar om vi pratar om äpplen och päron. Jag räknar inte att man tränar med ettåringar när man ska verka, avmaska osv. Det gör ju alla människor. Bara av det lär de ju sig gå i grimma och ledas? :confused:

Igår skulle jag springa med min pga hovproblem för att se om hon var halt. Aldrig tränat på det, men hon fattade direkt och sprang.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Hur roligt är det att man måste va 4-5 personer för att kunna fånga sin egen häst i hagen?
Jag fördrag nog att man ska kunna hämta in sin 1 åring i grimma och grimskaft själv om man känner för de och inte va tvungen att stå ringa runt och vänta på förstärkning av 4 andra personer om hästen måste fångas för att tvätta ett sår eller om man bokat tid för vet besök eller liknande så kan de ju va bra att hästen går att fånga direkt..
Visst om man driver ett företag med ett tio tal anställda så kanske man spendera en del av arbetstiden till att jaga unghästar som är livrädad i hagen men hur smart låter de när de går att förhindra bara man tog sig lite tid att hantera dem istället..:banana:

Som någon annan sa; driver man företag är tid pengar. Oftast har man inte tid att hantera alla unghästar. På gården där jag "håller till" finns ca 20-25st unghästar året runt. Hur ska man få in tid att träna dem? när man har kanske 5-15hästar att rida också?

Vi är oftast 3-4 personer samtidigt på gården, så behöver man fånga in någon häst så hjälps vi åt. Det är inte speciellt ofta man behöver göra det..

Vi (och hästarna) har iaf inget behov av att tämja hästarna innan inridning.
Jag kan förstå dem som har en unghäst som står inne på box om nätterna, om dem vill kunna leda sin häst och fånga den.. (dock anser jag att bästa uppväxten en unghäst kan ha är att gå i storflock med jämngamla på lösdrift)
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Hovslagaren tränar inte hästen på något sätt, utan ägaren hämtar hästen, knyter fast den och sen verkar hovslagaren.. om hästen "bråkar" så sätter ägaren på bremsen och då brukar de allra flesta hästar bli lugna. När den har verkats några gånger så tar den det mer med ro.

Om man behöver bremsa sin ettåring för att kunna verka den så har man problem enligt mig.

Om man inte vill se på det så kan man se det som en tecken på att man har lagt ner för lite jobb med den!
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

Om man behöver bremsa sin ettåring för att kunna verka den så har man problem enligt mig.

Om man inte vill se på det så kan man se det som en tecken på att man har lagt ner för lite jobb med den!

:bow:

blir trött på folk som inte orkar eller kan vänja sina unghästar vid saker som inte behöver vara ngt problem alls. *usch o fy*

Man måste förstå att hästar behöver tid o erfarenhet av att stå på 3 ben en längre stund. om inte annat så borde hovisen veta hur man går tillväga o lära de okunniga hästägarna.
 
Sv: Vad gör ni med era ett-åringar?

*kl*
Vi hanterar fölen väldigt lite. Däremot när de är åringar så körs de in, vilket brukar gå både fort och lätt även fast de är minimalt hanterade som föl.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 729
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 999
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Sirap
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 607
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp