Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh, jag börjar få resfeber inför morgondagens Stockholms-tripp..... :D Jag har INTE råd med några förseningar, i alla fall inte på vägen upp för då spricker hela planeringen, dvs att jag ska få max antal timmar på arkivet. Och så är jag lite orolig för att jag inte ska lyckas hitta något spännande.....man vet ju aldrig.... :nailbiting:

Men samtidigt ska det bli förbaskat kul :) !
 
Well ... jag har just "pitted" 4 liter korsbar. Jag HATAR att gora det da jag inte har nagon "pitter" (en ar nu bestalld via Amazon) men nar de saljer dem for under 10 kronor litern (tre liter for 20 kr) efter vagen ... vansinnigt sota och frasha, kan jag ju inte motsta 3 liter. Jag ar rod pa magen, armarna pa trojan, och nya klockarmbandet. Kladerna och armband ska nu saneras ... handerna ar svarare. :cautious:
 
Plågan är på besök vilket jag kände av redan i förmiddags att risk fanns för, så jag medicinerar så gott det går och känner att tajmingen är uslast för sånt skit.
Dels så är det bara en vecka sen sist och dels har jag syster med man på besök och imorgon ska elektrikersvågern göra en del eljobb här, så det blir inte direkt nån lugn och ro..

Blah!
 
Grunnar på hur jag ska lösa mitt sängbekymmer.

Jag har en sängstomme Malm från IKEA och en madrass från samma ställe. Bekymren började när jag reklamerade madrassen och fick en ny. Den nya visade sig vara en aning aning smalare än den gamla. I sängstommen ska den vila på en smal kant längs långsidorna. Dt visade sig att madrassen ramlade igenom och ner på golvet. Löste det med att ställa madassen på klossar under sängen. Men så lyckades jag putta undan nån kloss när jag städade och madrassen ramlade ner, på ena sidan. Och kilade fast.

Där stod jag med en säng som lutade, så det skilde 15 cm mellan vänster och höger sida. Nu la jag rejälade saker under madrassen, ett par större vedträn. Men eftersom den satt fast i sängramen så hängde ramen i luften på ena sidan. Hela ramen stod alltså snett när madrassen var rak. Såg för djävligt ut.

Pratade med IKEA och det visade sig att modernare stommar hade ett par stag rakt över, under madrassen.

Så, jag skaffade stagen och har väntat på att jag skulle bli så kry att jag orkade lyfta säng och stomme för att få loss dem från varann. I förrgår kväll var det dags. Klossar, brädor, en lång kofot och så var jag redo. Det tog över en timme. Lyfta rubbet på den sidan där den fortfarande vilade på kanten. Palla upp med klossar så madrassen lyftes när jag tryckte ramen mot golvet. Lyfta lite till och palla lite mer. Trycka ner ramen lite till.

Till slut fick jag upp madrassen så pass att jag kunde sticka in en bräda mellan ramens kant och madrassen och lyfta den och ställa på högkant.

Montering av stagen. Jahapp. De passade ju förstås inte. Skruvhålen och de medföljande skruvarna var inte kompisar med varann. Sängramen är trots allt 13 år gammal. Så jag grävde fram några skruvar och ett par stålspikar som fick agera skruvar, och monterade.

Baxade dit madrassen och bäddade. La mig försiktigt och konstaterade att madrassen ramlade ner i huvudändan. Ut på trappen och hämta in de välbekanta klossarna och palla upp huvudändan igen.

Nu är min huvudtes att jag helt enkelt ska såga till ett par brädor och lägga em över ramen för madrassen att vila på. Men det innebär att jag måste lyfta, baxa och palla upp madrassen (den är tung som bly för en person att hantera) för att få ur den ur ramen.

Det får vänta tills jag hittar mod och styrka igen.

Men sängen är skön. När den inte lutar.
 
Grunnar på hur jag ska lösa mitt sängbekymmer.

Jag har en sängstomme Malm från IKEA och en madrass från samma ställe. Bekymren började när jag reklamerade madrassen och fick en ny. Den nya visade sig vara en aning aning smalare än den gamla. I sängstommen ska den vila på en smal kant längs långsidorna. Dt visade sig att madrassen ramlade igenom och ner på golvet. Löste det med att ställa madassen på klossar under sängen. Men så lyckades jag putta undan nån kloss när jag städade och madrassen ramlade ner, på ena sidan. Och kilade fast.

Där stod jag med en säng som lutade, så det skilde 15 cm mellan vänster och höger sida. Nu la jag rejälade saker under madrassen, ett par större vedträn. Men eftersom den satt fast i sängramen så hängde ramen i luften på ena sidan. Hela ramen stod alltså snett när madrassen var rak. Såg för djävligt ut.

Pratade med IKEA och det visade sig att modernare stommar hade ett par stag rakt över, under madrassen.

Så, jag skaffade stagen och har väntat på att jag skulle bli så kry att jag orkade lyfta säng och stomme för att få loss dem från varann. I förrgår kväll var det dags. Klossar, brädor, en lång kofot och så var jag redo. Det tog över en timme. Lyfta rubbet på den sidan där den fortfarande vilade på kanten. Palla upp med klossar så madrassen lyftes när jag tryckte ramen mot golvet. Lyfta lite till och palla lite mer. Trycka ner ramen lite till.

Till slut fick jag upp madrassen så pass att jag kunde sticka in en bräda mellan ramens kant och madrassen och lyfta den och ställa på högkant.

Montering av stagen. Jahapp. De passade ju förstås inte. Skruvhålen och de medföljande skruvarna var inte kompisar med varann. Sängramen är trots allt 13 år gammal. Så jag grävde fram några skruvar och ett par stålspikar som fick agera skruvar, och monterade.

Baxade dit madrassen och bäddade. La mig försiktigt och konstaterade att madrassen ramlade ner i huvudändan. Ut på trappen och hämta in de välbekanta klossarna och palla upp huvudändan igen.

Nu är min huvudtes att jag helt enkelt ska såga till ett par brädor och lägga em över ramen för madrassen att vila på. Men det innebär att jag måste lyfta, baxa och palla upp madrassen (den är tung som bly för en person att hantera) för att få ur den ur ramen.

Det får vänta tills jag hittar mod och styrka igen.

Men sängen är skön. När den inte lutar.
Men märkligt ändå, vi köpte vår Ikea säng för 18 år sedan, men vi fick med stag då? Vi bytte madrass för ett par år sedan, men vi valde en högre och den är snarare en aning bredare än vår gamla, eller kanske "fluffigare". ;) Men det skiljer säkert på modeller och från år till år.
 
Nu är vår nya pump på väg in så nu kommer värmen sommarsverige! :) Dottern är på väg för att jobba, plocka flyghavre! Landsbygdens stora sysselsättning för ungdomar, hon jobbar åt vår utökade familj, men fick order om att skicka in ett CV för att träna på det vilket hon gjorde med mycket humor. 😂 Hon lyfte fram sina framgångar i Bondespelet bland annat, förutom mer seriöst rent CV.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 347
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 166
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 232
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp