Vad gör vi? Del 102, CII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Går hem tidigare idag pga att hundrastaren fick släppa ut hundarna tidigare idag då hen skulle iväg. Klagar inte :) En ynka dag kvar innan det är semester.
 
Sitter mitt i förorten med en massa låga lägenhetshus med gröna plättar mellan dem med hunden. Och vad får vi inte se om två fina stora harar som lugnt skuttade över plättarna, väntade tills människorna gick förbi sen skuttade vidare. Hunden Puck var mycket intresserad men skällde inte utan tittade nyfiket :love:

Bara någon stund tidigare skällde hon lite på något barn som tjoade lite vid en picknick filt 🙄 nu är hon redeemed åtminstone.
 
Jobbat min fjärde dag på heltid
Snurrig IOM att jag inte är på ordinarie jobb men det funkar
Förutom att jag sover bort min lediga tid
 
Idag har jag gått långpromenad, cyklat långt och klättrat. Lite lagom trött nu och sitter i soffan. Jag booorde laga mat, men det innebär ju att jag måste resa mig och gå ut i köket. Det känns inte lockande :p
 
Kaffe. Jag behover kaffe
shark.jpg
 
Att ha elektrikersvågern som skuttar runt överallt och upp och ner i halva huset samtidigt som han river i gamla ledningar, letar åt gömda dosor och drar ny el här och var är en spännande upplevelse när man har huvudvärken från helvetet.

Blev trött bara av att titta på honom liksom 🙈 men nu har en del gamla blindgångare, livsfarliga ledningar och annat uråldrigt försvunnit/bytts ut/dragits nytt och bäst av Allt!! den rostiga gamla gatlyktan som stått som ett kvarglömt gatulik från 1800 kallt (nåja.. liiiiiiiiiiiiten överdrift där kanske men elledningarna i den var gjord av typ..tyg..) som -förutom att den var ful som stryk- man behöver skylift för att byta lampa på är nedkapad och elen säkrad inför när än jag kommer till läget att sätta dit en normal lyktstolpe :up:

Alla spår av "förödelsen" är bortstädad och nu tänker jag göra absolut ingenting tills besök kommer förbi lite senare.
 
Grunnar på hur jag ska lösa mitt sängbekymmer.

Jag har en sängstomme Malm från IKEA och en madrass från samma ställe. Bekymren började när jag reklamerade madrassen och fick en ny. Den nya visade sig vara en aning aning smalare än den gamla. I sängstommen ska den vila på en smal kant längs långsidorna. Dt visade sig att madrassen ramlade igenom och ner på golvet. Löste det med att ställa madassen på klossar under sängen. Men så lyckades jag putta undan nån kloss när jag städade och madrassen ramlade ner, på ena sidan. Och kilade fast.

Där stod jag med en säng som lutade, så det skilde 15 cm mellan vänster och höger sida. Nu la jag rejälade saker under madrassen, ett par större vedträn. Men eftersom den satt fast i sängramen så hängde ramen i luften på ena sidan. Hela ramen stod alltså snett när madrassen var rak. Såg för djävligt ut.

Pratade med IKEA och det visade sig att modernare stommar hade ett par stag rakt över, under madrassen.

Så, jag skaffade stagen och har väntat på att jag skulle bli så kry att jag orkade lyfta säng och stomme för att få loss dem från varann. I förrgår kväll var det dags. Klossar, brädor, en lång kofot och så var jag redo. Det tog över en timme. Lyfta rubbet på den sidan där den fortfarande vilade på kanten. Palla upp med klossar så madrassen lyftes när jag tryckte ramen mot golvet. Lyfta lite till och palla lite mer. Trycka ner ramen lite till.

Till slut fick jag upp madrassen så pass att jag kunde sticka in en bräda mellan ramens kant och madrassen och lyfta den och ställa på högkant.

Montering av stagen. Jahapp. De passade ju förstås inte. Skruvhålen och de medföljande skruvarna var inte kompisar med varann. Sängramen är trots allt 13 år gammal. Så jag grävde fram några skruvar och ett par stålspikar som fick agera skruvar, och monterade.

Baxade dit madrassen och bäddade. La mig försiktigt och konstaterade att madrassen ramlade ner i huvudändan. Ut på trappen och hämta in de välbekanta klossarna och palla upp huvudändan igen.

Nu är min huvudtes att jag helt enkelt ska såga till ett par brädor och lägga em över ramen för madrassen att vila på. Men det innebär att jag måste lyfta, baxa och palla upp madrassen (den är tung som bly för en person att hantera) för att få ur den ur ramen.

Det får vänta tills jag hittar mod och styrka igen.

Men sängen är skön. När den inte lutar.
Min mamma hade samma problem med sin malmsäng. Så jag och sambon var faktiskt dit och sågade till passande spillbrädor som fick agera ribbotten som madrassen nu står på. Funkar fint fortfarande 10 år senare.
 
Grunnar på hur jag ska lösa mitt sängbekymmer.

Jag har en sängstomme Malm från IKEA och en madrass från samma ställe. Bekymren började när jag reklamerade madrassen och fick en ny. Den nya visade sig vara en aning aning smalare än den gamla. I sängstommen ska den vila på en smal kant längs långsidorna. Dt visade sig att madrassen ramlade igenom och ner på golvet. Löste det med att ställa madassen på klossar under sängen. Men så lyckades jag putta undan nån kloss när jag städade och madrassen ramlade ner, på ena sidan. Och kilade fast.

Där stod jag med en säng som lutade, så det skilde 15 cm mellan vänster och höger sida. Nu la jag rejälade saker under madrassen, ett par större vedträn. Men eftersom den satt fast i sängramen så hängde ramen i luften på ena sidan. Hela ramen stod alltså snett när madrassen var rak. Såg för djävligt ut.

Pratade med IKEA och det visade sig att modernare stommar hade ett par stag rakt över, under madrassen.

Så, jag skaffade stagen och har väntat på att jag skulle bli så kry att jag orkade lyfta säng och stomme för att få loss dem från varann. I förrgår kväll var det dags. Klossar, brädor, en lång kofot och så var jag redo. Det tog över en timme. Lyfta rubbet på den sidan där den fortfarande vilade på kanten. Palla upp med klossar så madrassen lyftes när jag tryckte ramen mot golvet. Lyfta lite till och palla lite mer. Trycka ner ramen lite till.

Till slut fick jag upp madrassen så pass att jag kunde sticka in en bräda mellan ramens kant och madrassen och lyfta den och ställa på högkant.

Montering av stagen. Jahapp. De passade ju förstås inte. Skruvhålen och de medföljande skruvarna var inte kompisar med varann. Sängramen är trots allt 13 år gammal. Så jag grävde fram några skruvar och ett par stålspikar som fick agera skruvar, och monterade.

Baxade dit madrassen och bäddade. La mig försiktigt och konstaterade att madrassen ramlade ner i huvudändan. Ut på trappen och hämta in de välbekanta klossarna och palla upp huvudändan igen.

Nu är min huvudtes att jag helt enkelt ska såga till ett par brädor och lägga em över ramen för madrassen att vila på. Men det innebär att jag måste lyfta, baxa och palla upp madrassen (den är tung som bly för en person att hantera) för att få ur den ur ramen.

Det får vänta tills jag hittar mod och styrka igen.

Men sängen är skön. När den inte lutar.
Kan du kanske flytta in ena långsidan på stommen, så att måtten stämmer bättre med madrassen? Och om det går att lirka in ett spännband under madrassen som du sen sätter ihop så kan du lyfta i det som handtaget på en väska för att få upp madrassen, en bit i taget.
 
Jag har snattat!! :nailbiting:

Var på Coop i stan. Köpte 6 grejer... 6! Hur svårt ska det va liksom.
Missade att scanna 2 Pepsi Max..

Fick avstämning varpå jag pratar glatt med kassörskan och lassar upp varorna. Kassörskan scannar allt stämmer och jag åker därifrån.

Nu kikade jag på kvittot och stickorna är inte med..

Jag är en dålig människa
 
Bästa vännen har varit här och fått sin lite försenade födelsedagspresent, nämligen det där kökssoffprojektet. Responsen "du är ju helt hjärndöd" varpå jag påpekade att det ordvalet var kanske lite skumt med tanke på gårdagens ct av just hjärnan :laugh: :rofl:

Älskar att bli behandlad som vanligt och inte som att jag vore gjort av sprucket glas :up: Vännen blev jätteglad :) och jag är ganska van såna där kärleksfulla tillmälen när det blir lite känslomässigt, så jag tog ju inte det minsta illa upp. Snarare gjorde den kommentaren min dag :D
 
Senast ändrad:
Sitter i en stuga utanför Borlänge och lyssnar på sovande barn och äter chips. Väntar på maken som åkte till tävlingsplatsen för att natta hästen 🥰 Vi tänkte ta en öl innan vi också lägger oss. Varit en lång dag utomhus och i morgon väntar ännu en tävlingsdag:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag startar en ny tråd eftersom ämnet kommit upp i flera andra trådar (så mod inte skäller på oss :angel:). Så, vad säger Buke...
19 20 21
Svar
402
· Visningar
18 056
Senast: MJLee
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp