Vad gör vi? Del CX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick svar från ena fotobutiken (som skulle ha stängt för dagen :p ), de har "mitt" objektiv i lager trots att det står på hemsidan att det är beställningsvara. Om jag beställer innan imorgon bitti så kan han som svarade mig kolla direkt på morgonen att allt stämmer osv... Då lär jag också ha objektivet i början av nästa vecka, precis lagom tills min semester börjar... Bwah.
 
Har klippt gräs. Passar på att göra det när jag är hundfri.
Har lånat ut honom för att leka med två andra små, men lite äldre grabbar. :)

I övrigt har jag varit med i direktsänd presskonferens idag. Jag avskyr foto och film. Blir stel och nervös. Märkligt eftersom jag gillar att hålla tal. Men är det kamera inblandad så låser det sig. Men jag har fått respons att det var sakligt och bra. Puh. Jag tänker INTE gå in på nätet och kolla.
 
Undra vad guiden hade kallat det...

Ja, det är väldigt annorlunda i kina!

Jag trivs ju i sverige och känner mig hemma. Men jag var 11 månader när jag kom till sverige så jag har också växt upp här och inte immigrerar i äldre/vuxen ålder. Jag tror faktiskt inte att jag hade kunnat trovas i kina om jag hade flyttat tillbaka nu... mitt liv är i sverige och min kultur är svensk (och finsk). Inte kinesisk. Jag har aldrig firat en enda kinesisk högtid, förutom eventuellt någon enstaka innan jag kom till sverige.
Djungeln eller Sahara eller liknande ”håla” :rofl: :rofl:
 
Djungeln eller Sahara eller liknande ”håla” :rofl: :rofl:
Jag kom på i efterhand att det skulle kunna vara ca ett kvarter :D

En på min gamla skola hade en flickvän från kina som studerade här. De var på ett besök i Stockholm, för att hon skulle få se mer av sverige och så sa han "ja alltså vi ska nog ta tunnelbanan, det är en bit att gå". Flickvännen tittade på kartan och bara "det där är ett kvarter i shanghai" (vart hon är ifrån) :rofl:

Tillägg: det var alltså en i personalen som hade en flickvän från kina, inte en elev :laugh:
 
Jag kom på i efterhand att det skulle kunna vara ca ett kvarter :D

En på min gamla skola hade en flickvän från kina som studerade här. De var på ett besök i Stockholm, för att hon skulle få se mer av sverige och så sa han "ja alltså vi ska nog ta tunnelbanan, det är en bit att gå". Flickvännen tittade på kartan och bara "det där är ett kvarter i shanghai" (vart hon är ifrån) :rofl:
Ibland undrar jag hur det skulle vara att bo i en riktigt riktigt stor stad. Där 32 våningar upp är som att bo i ett litet hus.
Jag vet inte. Ingen aning. Men väldigt annorlunda säkert. Och vad skulle jag jobba med 🤔🤔🤔🤔
Hissreparatör??????
 
Ibland undrar jag hur det skulle vara att bo i en riktigt riktigt stor stad. Där 32 våningar upp är som att bo i ett litet hus.
Jag vet inte. Ingen aning. Men väldigt annorlunda säkert. Och vad skulle jag jobba med 🤔🤔🤔🤔
Hissreparatör??????
Jag var i fyra (fem, om man räknar med min "by" :cautious:) städer i kina 2017. På en av bilturerna ser vi ett hus som är under uppbyggnad. Jag minns inte exakt hur många våningar det var, men det var ett lägenhetshus och JÄTTELÅNGT. Säkert i alla fall 100-150m. Guiden sa att det huset ska ha ett antal våningar, 30, 40 eller kanske till och med 50. Jag minns som sagt inte. Men många våningar, om man jämför med vad som är normalt här i sverige.

Pappa bara "oj, hoppas det inte är en väldigt seg hiss då!" och guiden bara "alltså, här på landet är inte hiss standard, hiss är lyx och det huset kommer definitivt inte ha hiss". Eh ja men vad härligt att bo i ett 30-våningshus på högsta våningen utan hiss då! Speciellt när man flyttar in och springer som en galning upp och ner, undra vem som frivilligt hjälper till att bära saker då :D
Inte jag i alla fall. Max fyra trappor utan hiss! Nu har vi tre, egentligen räcker det...


Lite random, en av mina klasskompisar (i min nuvarande skola) bodde för några år sen i Dubai på våning 50. Hon har sagt att när det var storm så skakade hela huset fram och tillbaka och de trodde att huset bokstavligen talat skulle välta :nailbiting:
 
2
Jag var i fyra (fem, om man räknar med min "by" :cautious:) städer i kina 2017. På en av bilturerna ser vi ett hus som är under uppbyggnad. Jag minns inte exakt hur många våningar det var, men det var ett lägenhetshus och JÄTTELÅNGT. Säkert i alla fall 100-150m. Guiden sa att det huset ska ha ett antal våningar, 30, 40 eller kanske till och med 50. Jag minns som sagt inte. Men många våningar, om man jämför med vad som är normalt här i sverige.

Pappa bara "oj, hoppas det inte är en väldigt seg hiss då!" och guiden bara "alltså, här på landet är inte hiss standard, hiss är lyx och det huset kommer definitivt inte ha hiss". Eh ja men vad härligt att bo i ett 30-våningshus på högsta våningen utan hiss då! Speciellt när man flyttar in och springer som en galning upp och ner, undra vem som frivilligt hjälper till att bära saker då :D
Inte jag i alla fall. Max fyra trappor utan hiss! Nu har vi tre, egentligen räcker det...


Lite random, en av mina klasskompisar (i min nuvarande skola) bodde för några år sen i Dubai på våning 50. Hon har sagt att när det var storm så skakade hela huset fram och tillbaka och de trodde att huset bokstavligen talat skulle välta :nailbiting:
I Sverige är det krav på hiss i hus över två plan ;)
 
Sambo ville ha hjälp att välja ut några snygga skor. Han såg inte helt datorskärmen. Men tyckte skorna jag valde var snygga. Sen vänder vi datorn så han ser bättre och han var mkt tveksam helt plötsligt. Sa då att han ju ska välja ngt HAN trivs med.
"Äh, jag orkar fan inte!" blev svaret.

Hade aaaldrig hänt om rollerna var omvända. Skor skojar man inte om enligt mig. :laugh:
 
Vissa äldre hus saknar ju dock hiss, men för att få bygglov idag krävs hiss.

Detta är för att kommunen inte ska behöva fixa nytt boende om du tex hamnar i rullstol.
Aha, det visste jag inte! Här finns massa provisoriska lösningar för folk som blivit gamla och fått rullator tex.

Husen byggdes runt 60/70-talet har jag för mig att pappa har sagt, så det är väl därför i så fall :)
Det finns plats för att ha en hiss, där det tidigare var sopnedkast. Idag används det som allas-allt-i-allo förråd. Men jag antar att det inte sätts in några hissar så länge det inte blir krav på det eftersom det är dyrt och säkert en rätt omständig process.
 
Jag behöver köpa en "ny" bil. Yay. Och Blocket strular - jag kan inte logga in (kommer inte ens till inloggningen utan det står att "din session har löpt ut"). Har mailat kundservice, som glatt föreslog att jag skulle rensa cache och cookies - det var det första jag gjorde..mutter. Det är inte min dag..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
851
· Visningar
45 883
Senast: Enya
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 210
Senast: Marita73
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp