Vad gör vi? Del CXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fått årets höanalys, den ser inte skitkul ut :crazy: Kvot på 3,7, Mj inte jättehögt men högre än jag vill ha det för att kunna ge så mycket hö jag vill :cautious: Speciellt eftersom det måste till en massa protein också.
Blir spännande att se hur jag ska kunna trolla för att få det att hålla en häst i tävlingskondition och en gammelponny fina i vinter :crazy: (Finns tyvärr ingen möjlighet att köpa annat grovfoder)
Ska åtminstone börja räkna lite på det nu, ju fortare jag räknar ut årets foderstat desto snabbare slipper jag ha hela den karusellen snurande i huvudet också utöver allt annat :meh:
Är inte 3,7 MJ ganska lågt? Eller har jag missuppfattat det?
Förra året hade vi hö med 9,2 MJ och bägge var bra i hull (varmblodstravare och engelskt fullblod). :)
 
Min hyra, den är dyr och jag tror inte att jag kan jobba 100% samtidigt.
Jag hade tänkt att jag skulle bo hos föräldrarna medan jag pluggade så att jag inte behövde ta studielån.
Min chef gillade det inte när vi talade om det i våras, lite antydan om att de hellre lät mig gå än sänkte min arbetstid fast de inte betalar min lön egentligen.
Å andra sidan så skulle jag ändå troligen förlora jobbet nästa år mars när mitt kontrakt går ut.
Jag hade 100% gett upp tanken så detta kom som en total överraskning, och jag känner mig inte så redo för utbildningen, och om den passar mig s.a.s.
Men samtidigt är den bara ett år.

Ja... tankarna snurrar i huvudet just nu.
Du kan inte skjuta på studiestarten? Har för mig man kunnat gjort så förut. Eller är det något jag fått för mig bara...
 
Du kan inte skjuta på studiestarten? Har för mig man kunnat gjort så förut. Eller är det något jag fått för mig bara...
Du menar skjuta upp den ett år? Hm, jag tvivlar lite grann men kunde vara värt att fråga.
Eller passa på att undersöka noggrannare efter något att plugga, jag hade lite bråttom i våras när jag letade efter något då det var lite sent.
 
Lagade punka på cykeln igår. Platt imorse när vi kollade igen. Pumpade upp slangen och kollade nu, inga bubblor. Wtf? O_o pumpade upp igen, nu får vi se imorgon om den håller luften, annars får det bli ny slang!
 
Bjöd in kollega på grill i helgen. Nu har hans bil gått sönder och det finns ingen kollektivtrafik till min ort. Jag erbjöd bäddsoffa men nu vet jag inte om det är så lämpligt.. Med tanke på hur svartsjuk min man blev bara för ett sms liksom.. Han är inte hemma, det skulle bara vara jag och kollegan. Jag vill ju ha hit min polare men vill inte ha allt drama runtom..
 
Varit nere i målarrummet och sorterat/städat lite. Blev sugen att måla men stod emot. Ska måla hela dagen imorgon och ryggen måste hålla. Nu sitter jag i schäslongen och dricker ett glas vin.
 
CSN har iofs nästan nollränta, finns ju värre lån att ta. Men absolut, alltid värt att tänka igenom valet av utbildning (hälsar arkeologen som inte jobbar som arkeolog :p )

Sant. Tyvärr verkar studielån (nästan oavsett belopp, när jag har ringt och frågat..) påverka möjligheten till bolån (hur mycket en får låna) negativt om det fortfarande finns kvar när en vill köpa boende. Det önskar jag faktiskt jag vetat om - det verkar vara ungefär det enda som påverkas negativt av CSN, när det gäller krediter etc. Så det kan vara värt att fundera ett varv, även om jag håller med om att studielån/csn är ett väldigt förmånligt lån och att det inte är något konstigt att ha ett sånt.

Jag jobbar visserligen som det jag är utbildad till, men inte som jag trodde då och lönen är rätt låg i förhållande till utbildning..oh well.
 
Sant. Tyvärr verkar studielån (nästan oavsett belopp, när jag har ringt och frågat..) påverka möjligheten till bolån (hur mycket en får låna) negativt om det fortfarande finns kvar när en vill köpa boende. Det önskar jag faktiskt jag vetat om - det verkar vara ungefär det enda som påverkas negativt av CSN, när det gäller krediter etc. Så det kan vara värt att fundera ett varv, även om jag håller med om att studielån/csn är ett väldigt förmånligt lån och att det inte är något konstigt att ha ett sånt.

Jag jobbar visserligen som det jag är utbildad till, men inte som jag trodde då och lönen är rätt låg i förhållande till utbildning..oh well.

Det stämmer inte. Jag har massa kompisar som har bostadslån (höga sådana) och csn är inte ett lån som har påverkat det. Är ju nära på rak amortering på det. Det bankerna däremot får varningsflagg för är ju korta krediter/avbetalningar på skitgrejer typ att maxa Klarna konto, qliro eller dumma privatlån för konsumtion.
 
Sant. Tyvärr verkar studielån (nästan oavsett belopp, när jag har ringt och frågat..) påverka möjligheten till bolån (hur mycket en får låna) negativt om det fortfarande finns kvar när en vill köpa boende. Det önskar jag faktiskt jag vetat om - det verkar vara ungefär det enda som påverkas negativt av CSN, när det gäller krediter etc. Så det kan vara värt att fundera ett varv, även om jag håller med om att studielån/csn är ett väldigt förmånligt lån och att det inte är något konstigt att ha ett sånt.

Jag jobbar visserligen som det jag är utbildad till, men inte som jag trodde då och lönen är rätt låg i förhållande till utbildning..oh well.
Upplevde inte heller att det påverkade särskilt mycket när jag tog bolån.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: Tassa
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Fille
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 399
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp