Vad gör vi? Del CXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stämmer inte. Jag har massa kompisar som har bostadslån (höga sådana) och csn är inte ett lån som har påverkat det. Är ju nära på rak amortering på det. Det bankerna däremot får varningsflagg för är ju korta krediter/avbetalningar på skitgrejer.

Jag har iaf fyllt i "kollen" för en prognos för hur mycket jag skulle kunna få låna med en viss handpenning, och kryssar jag i stt studielån finns så får jag låna ett par hundra tusen mindre än om jag inte gör det. Hos ett par av storbankerna. Och ringt upp och frågat om det, för stt ta reda på om det vore värt att betala av det så fort som möjligt tex (svaret blev ja, om jag kan betala av hela först. Annars nja.) .
Kanske skillnad om det gäller lån på flera miljoner eller så, det vet jag inte. Ska en låna flera miljoner så kan en ju också känna att ett par hundra tusen i skillnad inte är så mycket. Det frågade jag inte, eftersom ett så stort lån inte är aktuellt med min inkomst i vilket fall som det är idag.

CSN är det enda lån/kredit som jag har idag, så det finns inga kreditkort, blankolån etc som påverkar i mitt fall.
Och jag vet att det på hemsidan är ett prognos och att en lär ta ett möte när det är dags att prata lånelöfte "på riktigt". Förstås. Det de har på hemsidan är ju tänkt som indikation, inte ett definitivt besked.
 
Senast ändrad:
Det stämmer inte. Jag har massa kompisar som har bostadslån (höga sådana) och csn är inte ett lån som har påverkat det. Är ju nära på rak amortering på det. Det bankerna däremot får varningsflagg för är ju korta krediter/avbetalningar på skitgrejer typ att maxa Klarna konto, qliro eller dumma privatlån för konsumtion.

CSN ska ju betalas och de pengarna minskar såklart utrymmet för återbetalning av bostadslånet.
 
Jag har iaf fyllt i "kollen" för en prognos för hur mycket jag skulle kunna få låna med en viss handpenning, och kryssar jag i stt studielån finns så får jag låna ett par hundra tusen mindre än om jag inte gör det. Hos ett par av storbankerna. Och ringt upp och frågat om det, för stt ta reda på om det vore värt att betala av hela så fort som möjligt tex. Det ligger en inte i fatet på så sätt att, men det påverkar enligt dem hur mycket som lånas ut. Kanske skillnsd om det gäller lån på flera miljoner eller så, det vet jag inte.

CSN är det enda lån/kredit som jag har idag, så det finns inga kreditkort, blankolån etc som påverkar i mitt fall. Och jag vet att det på hemsidan är ett prognos och att en lär ta ett möte när det är dags att prata lånelöfte "på riktigt".

Det är ingen idé att fylla i formulär på nätet, ring din bank och boka ett möte så kan ni prata igenom det istället. Det är jättemkt som spelar in och det är inte skrivet i sten på ngt sätt.
 
Det är ingen idé att fylla i formulär på nätet, ring din bank och boka ett möte så kan ni prata igenom det istället. Det är jättemkt som spelar in och det är inte skrivet i sten på ngt sätt.
Exakt.

Jag fick låna trots att jag var arbetslös. Jag köpte ett ganska billigt men fint hus och det var rätt sannolikt att jag skulle få jobb. Lånade en halv mille.
 
Jag har iaf fyllt i "kollen" för en prognos för hur mycket jag skulle kunna få låna med en viss handpenning, och kryssar jag i stt studielån finns så får jag låna ett par hundra tusen mindre än om jag inte gör det. Hos ett par av storbankerna. Och ringt upp och frågat om det, för stt ta reda på om det vore värt att betala av det så fort som möjligt tex (svaret blev ja, om jag kan betala av hela först. Annars nja.) .
Kanske skillnad om det gäller lån på flera miljoner eller så, det vet jag inte. Ska en låna flera miljoner så kan en ju också känna att ett par hundra tusen i skillnad inte är så mycket. Det frågade jag inte, eftersom ett så stort lån inte är aktuellt med min inkomst i vilket fall som det är idag.

CSN är det enda lån/kredit som jag har idag, så det finns inga kreditkort, blankolån etc som påverkar i mitt fall.
Och jag vet att det på hemsidan är ett prognos och att en lär ta ett möte när det är dags att prata lånelöfte "på riktigt". Förstås. Det de har på hemsidan är ju tänkt som indikation, inte ett definitivt besked.
När jag fyllde i på nätet så påverkade CSN mitt lånelöfte men när jag ansökte om lånelöfte på riktigt iom budgivning så räknade ingen av bankerna jag pratade med csn-lånet, inte mitt billån heller för den delen.
 
Ring din bank och boka ett möte så kan ni prata igenom det istället. Det är jättemkt som spelar in och det är inte skrivet i sten på ngt sätt.

Det vet jag, och det kommer jag förstås att göra när det blir aktuellt i praktiken. :)

Det jag ringde banken och frågade om den här gången var just situationen "funderar över möjligheterna till bolån, har lån hos csn". Svaret var att beloppet som beviljas blir lägre studielånet finns kvar helt/delvis vid ansökan. Och när jag frågade om det skulle göra skillnad om jag betalar av det snabbare än en behöver, var svaret jag fick att nej, generellt gör det knappt nån skillnad. (De gjorde förstås ingen individuell koll på mig över telefon, utan det blir ju väldigt generellt så.)

Påverkar det mindre än jag fått intryck av, så är det ju bara bra.
Sak samma, jag släpper det. Som sagt, är det så att det inte påverkar när en väl sitter vid låneförhandling så är det väl bara fint. Kommer inte precis att bli sur eller besviken isf! ;)
 
Senast ändrad:
Alltså vi är i stugan nu och inatt efter att det regnat så var det nåt som lät märkligt ute på verandan. Så jag gick ut (smått mörkrädd) som jag är för att lyssna vad det var. Så jag stod där ute och lyssnade sjukt intensivt på ljudet och efter en stund så ser jag hur en mörk siluett rör sig i hörnet på verandan. Alltså, det tog mig typ 2 sek att förstå att det var sambons siluett inifrån dörröppningen som speglades i glasverandan. Men det högg till så hårt i bröstet jag har nog aldrig blivit så rädd i hela mitt liv 😱😭😂
 
Det var för övrigt dropp från regnet som rann ner under varannan som lät. Men, sover med den stora eldgaffeln i gjutjärn bredvid sängen när jag är här uppe ensam pga blivit oresonligt mörkrädd på sistone av någon märklig anledning.
 
Kvällens udda fundering: Om någon som brukar ha linnen, klänningar, shorts osv skulle börja klä sig mestadels i stora t-shirts/hoodies och träningstights eller mjukisbyxor, är det nåt ni skulle lägga märke till/reagera på/kommentera på nåt sätt? Om det är nån i närmsta familjen? Eller nån t.ex. i stallet?
 
Kvällens udda fundering: Om någon som brukar ha linnen, klänningar, shorts osv skulle börja klä sig mestadels i stora t-shirts/hoodies och träningstights eller mjukisbyxor, är det nåt ni skulle lägga märke till/reagera på/kommentera på nåt sätt? Om det är nån i närmsta familjen? Eller nån t.ex. i stallet?

Jag skulle notera det, men det vore inget jag kommenterade om det inte var någon som jag kände väldigt väl.
 
Åh, sambon fick ikväll träffa en nära vän som förra året ramlade flera meter ner i ett betonggolv, låg nedsövd länge och man inte visste om hon skulle överleva eller bli helt grönsak. Hon bröt en massa ben i kroppen och fick blödningar i hjärnan. De har inte kunnat ses förrän nu. Så härligt att hon mår så pass bra ändå nu! :heart
Känns verkligen som en sten som lättat. Hon är så underbar människa.
 
Alltså vi är i stugan nu och inatt efter att det regnat så var det nåt som lät märkligt ute på verandan. Så jag gick ut (smått mörkrädd) som jag är för att lyssna vad det var. Så jag stod där ute och lyssnade sjukt intensivt på ljudet och efter en stund så ser jag hur en mörk siluett rör sig i hörnet på verandan. Alltså, det tog mig typ 2 sek att förstå att det var sambons siluett inifrån dörröppningen som speglades i glasverandan. Men det högg till så hårt i bröstet jag har nog aldrig blivit så rädd i hela mitt liv 😱😭😂

Min särbo skrämde skiten ur sig själv när vi var i fjällen. Han skulle på toa på natten och såg sin spegelbild i en helkroppsspegel. Ännu roligare blev det att han ropade ett skrämt "Hej!" till den.
Efteråt hade han svårt att sova för hjärtat slog så :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
283
Senast: Tassa
·
Fritid Min syster fyller jämnt. Vi andra systrar funderar på att ge henne antingen spa och övernattning eller övernattning och en bra middag...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Fille
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 204
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 394
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp