Vad gör vi nu då? Del LXV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag äter inte rött kött och jag tror att det antagligen inte är bra att frysa in mat som är gjord på sojafärs (som ju köps fryst). Sallad känns ju mest som luft och jag tror inte det mättar något alls så det kvittar ju om man äter det eller inte. Det tar bara en massa tid att göra. De enda sallader jag äter är de med substans, d.v.s. pasta, mathavre, oliver, fetaost och som då är själva huvudrätten. Nu är dock salladssäsongen över för min del. Jag måste ha varm mat nu.

Det är f.ö. knepigt med maten när man är på resande fot, vilket jag är ganska så regelbundet av ett flertal anledningar. Då har jag i princip inga matlagningsmöjligheter, oftast bara en kokplatta och en dåligt fungerande mikro som det inte går att tidsinställa. Jag kan heller inte bära med mig en massa ingredienser. Kanske fryst färdiglagad mat kan överleva i en kylbox i tre timmar? Frysfack finns på jobbet och frys finns på andra ställen jag är på.

Någon som förresten vet vad man kan göra med grönkål? Jag har råkat odla en massa grönkål och tycker egentligen inte om det mer än som långkål till jul.
Det går ju att göra på kycklingfärs om du äter det.
 
Treåringen springer runt naken i duggregnet ute i trädgården samtidigt som hon sjunger "Fuck you" :meh:
(Hennes sjuåriga storebror tyckte det var en bra idé att lära henne säga det. "Det är kul när hon säger så" :arghh: :rage:)

Undra vad våra grannar tror om oss :crazy:
 
Jag har exakt 9 minuter på mig. Jag slutade jobbet 17.00, måste vara utanför dörren senast 17.30 så jag är vid stallet vid 18.00. Jag har den tidspressen för att hinna hem i tid så jag får tillräckligt med sömn innan nästa arbetsdag. Idag måste jag dessutom handla på hemvägen. Och så måste jag äta något längs vägen. Blir väl en jävla sallad som man fryser av.

Dessutom kan jag inte laga den maten utan recept plus att jag inte tycker om grönsakssoppa.
Lika positiv som vanligt ;)
 
Dessutom kan jag inte laga den maten utan recept plus att jag inte tycker om grönsakssoppa.

Beror väl helt på vad man gör för typ av soppa det och man behöver inget recept för att pytsa ner grönsaker i mjölk/grädde, lite kryddor, koka upp och reda av för en snabb, god och matigare soppa.

Ev förkokning av det som behöver sånt kan man fixa medan basen till soppan görs, skala, skiva och ner i kokande vatten några minuter så är det problemet löst också.
 
Beror väl helt på vad man gör för typ av soppa det och man behöver inget recept för att pytsa ner grönsaker i mjölk/grädde, lite kryddor, koka upp och reda av för en snabb, god och matigare soppa.

Ev förkokning av det som behöver sånt kan man fixa medan basen till soppan görs, skala, skiva och ner i kokande vatten några minuter så är det problemet löst också.
Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör. Att improvisera ihop mat ger mig ångest. Jag måste kolla koktider, mängder, ingredienser o.s.v. i all oändlighet.
Smoothie på frukt och hemodlat grönt när du har ont om tid? Enkelt, snabbt, vitaminboost :up: du kan ha i allt möjligt. Jag äter det till lunch dagligen och får i mig dagsbehovet av grönt i ett svep.
Jag kan inte leva på bara grönsaker. Jag måste få i mig proteiner. Det fattade jag med all önskvärd tydlighet när jag gjorde en maträtt (enligt recept) som inte innehöll proteiner. Efter maten var jag orkeslös, ville göra saker men orkade inte, kände att jag behövde äta något mer men förstod inte vad, förrän jag insåg att proteinerna saknades.
 
Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör. Att improvisera ihop mat ger mig ångest. Jag måste kolla koktider, mängder, ingredienser o.s.v. i all oändlighet.

Jag kan inte leva på bara grönsaker. Jag måste få i mig proteiner. Det fattade jag med all önskvärd tydlighet när jag gjorde en maträtt (enligt recept) som inte innehöll proteiner. Efter maten var jag orkeslös, ville göra saker men orkade inte, kände att jag behövde äta något mer men förstod inte vad, förrän jag insåg att proteinerna saknades.
Jag säger inte att du ska leva på det. Men när du har bråttom till stallet kanske det funkar att göra och dricka på vägen så klarar du dig tills du kommer hem och hinner äta mer rejält?
 
Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör. Att improvisera ihop mat ger mig ångest. Jag måste kolla koktider, mängder, ingredienser o.s.v. i all oändlighet.

Jag kan inte leva på bara grönsaker. Jag måste få i mig proteiner. Det fattade jag med all önskvärd tydlighet när jag gjorde en maträtt (enligt recept) som inte innehöll proteiner. Efter maten var jag orkeslös, ville göra saker men orkade inte, kände att jag behövde äta något mer men förstod inte vad, förrän jag insåg att proteinerna saknades.
Det finns protein i grönsaker och rotfrukter också :) . Det är ingen fara att minska proteinmängden i något mål då och då, och kompensera senare. Orkeslöshet brukar oftare hänga ihop med färre kolhydrater, eftersom det är dom som snabbt går ut i kroppen.
 
@Magiana Det jag tror @dobbis reagerade på är att du i ett inlägg "klagar" över att du har massor av grönsaker och grejer att ta hand om i trädgården med tillägget att du kräks lite över att vara en som måste handla dina varor. Sen beskriver du att du har sjukt lite tid och måste åka till affären (varför inte slänga ihop en sallad från trädgården), förslag om sallad kommer men då måste du ha protein (nej, du kan hoppa över EN måltid där du inte har någon form av kött eller liknande) och ratar det förslaget. Ett nytt förslag om soppa kommer men då är det fel på det också (lägg grönsaker i vatten, krydda lite, klart)... Du anar inte ett litet mönster här när Dobbis skriver "lika positiv som vanligt"? :angel:;)
 
Just nu är jag fruktansvärt irriterad på människor som i FB-gruppen vi har för bostadsområdet tipsar andra om att täcka över sina brandvarnare (varför inte lära sig steka bacon utan rökutvecklingen från helvetet eller sluta använda sina vape's inomhus?!)... Tror det är femte eller sjätte gången jag fått ryta ifrån och skriva att det inte är okej att täcka över!:banghead:
 
Det känns inte meningsfullt när jag inte äter det. I år har jag bara ätit några jordgubbar, en bit squash och några broccoli. Lite tomater också. Det är bara inte värt det. Jag kan lika gärna bli en sån där människa som går till affären och köper all mat som någon annan har odlat, någon annanstans och som har transporterats för att komma till mig.

Blä. Kräks lite.

Jag har skördeklara grönsaker där ute just nu men jag hinner inte skörda förrän tidigast på torsdag. En del är nog övermoget då.

Du borde inte lyssna på Homer Simpson som din livscoach.

0c8895be138f4add6d9e42c326cdc6ca20405fff6a65a9aaa291df49986859cd.jpg


(Grönkålen kommer i alla fall inte att vara övermogen ens kommande helg, det garanterar jag. :up: )
 
Men jag har verkligen ingen aning om hur man gör. Att improvisera ihop mat ger mig ångest. Jag måste kolla koktider, mängder, ingredienser o.s.v. i all oändlighet.

Jag kan inte leva på bara grönsaker. Jag måste få i mig proteiner. Det fattade jag med all önskvärd tydlighet när jag gjorde en maträtt (enligt recept) som inte innehöll proteiner. Efter maten var jag orkeslös, ville göra saker men orkade inte, kände att jag behövde äta något mer men förstod inte vad, förrän jag insåg att proteinerna saknades.
Det känns väldigt orimligt att du upplevde detta efter EN maträtt utan proteiner.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 242
Senast: Mia_R
·
Samhälle Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 898
Senast: Sedna
·
  • Låst
Tjatter Jobbar som vanligt. Kisse tyckte det var roligt när jag grävde kring rosorna:
100 101 102
Svar
2 025
· Visningar
60 832
Senast: Bonita4
·
  • Låst
Tjatter Håller på att fixa middag, det blev en lång arbetsdag idag. Katten har fått middag redan.
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
62 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp