Vad gör vi nu? XCVII (Del 97!)l

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte ens skillnaden mellan folktandvård och privat tandvård. Priserna är väl likvärdiga? Den jag gick hos förut var privatpraktiserande. Till Örebro har jag inte inte tid att åka så det blir väl en privat igen.

Jag vill inte ha vem som helst i min mun. Det är skitviktigt att personen jag går till har god social kompetens (och givetvis är skicklig yrkesmässigt), då tandläkarbesök är så pass obehagliga. Personen ska också kunna bedöva med wand.
Ja, priserna är nog rätt likvärdiga. Det jag ser som fördel med folktandvården är deras frisktandvårdsavtal. Som vilken försäkring som helst så går ju premium såklart upp i takt med att problemen (risken) ökar, men jag anser ändå att 1800 kr/år (som min premie ligger på just nu) är rimligt för att försäkra sig om att man inte behöver betala ett öre mer för behandlingarna.

Däremot kan väntetiderna vara tråkiga. När jag ringde i torsdags fick jag ett akutbesök redan igår. Men min återbesökstid är inte förrän den 13 mars... De har mycket att göra nu, sa de. Men självklart får jag ringa och få en ny akuttid om den tillfälliga lagningen släpper eller om jag får ont, osv.

Edit: angående priser så kan man nog ofta hitta detta på nätet. Folktandvården Skåne har en prislista här t.ex: https://folktandvardenskane.se/pris--abonnemang/
 
Senast ändrad:
Ja, priserna är nog rätt likvärdiga. Det jag ser som fördel med folktandvården är deras frisktandvårdsavtal. Som vilken försäkring som helst så går ju premium såklart upp i takt med att problemen (risken) ökar, men jag anser ändå att 1800 kr/år (som min premie ligger på just nu) är rimligt för att försäkra sig om att man inte behöver betala ett öre mer för behandlingarna.

Däremot kan väntetiderna vara tråkiga. När jag ringde i torsdags fick jag ett akutbesök redan igår. Men min återbesökstid är inte förrän den 13 mars... De har mycket att göra nu, sa de. Men självklart får jag ringa och få en ny akuttid om den tillfälliga lagningen släpper eller om jag får ont, osv.

Edit: angående priser så kan man nog ofta hitta detta på nätet. Folktandvården Skåne har en prislista här t.ex: https://folktandvardenskane.se/pris--abonnemang/
Jag lär inte kunna skaffa någon sådan försäkring nu då jag redan har en skadad tand.

Min känsla är att tanden kommer att behöva byggas upp på nytt. Lyckligtvis har jag inte det minsta ont. Kanske är det en tand som sedan tidigare är rotfylld och död, för med tanke på hur mycket som släppte så borde jag annars ha ont.
 
Jag lär inte kunna skaffa någon sådan försäkring nu då jag redan har en skadad tand.

Min känsla är att tanden kommer att behöva byggas upp på nytt. Lyckligtvis har jag inte det minsta ont. Kanske är det en tand som sedan tidigare är rotfylld och död, för med tanke på hur mycket som släppte så borde jag annars ha ont.
De jag har bitit av har i princip byggts upp. Sist skrattade tandläkaren och menade att "det är mer fyllning än tand nu". Jag har heller aldrig haft det minsta ont när jag har bitit sönder stora bitar av tänder. Men denna gången blev tanden öm. Förmodligen pga att en stor gammal lagning hade börjat lossna och karies sedan hade bildats under.
 
Jag har bott här i nästan tre år och nej, jag har inte gått till tandläkaren alls under den tiden. Det är något jag skjutit på framtiden hela tiden för det är obehagligt att gå dit, det kostar sjukt mycket pengar och så är det våndan att försöka hitta någon bra. Min förra tandläkare var fantastisk och han kallade mig en gång om året.
Om du inte varit där på tre år borde du väl ha sparat en hel del av tandvårdsbidraget? :) Har för mig att man får 300:- per år.
 
Jobbat, handlat.
Gått till Ica och hämtat paket.
Fixat de sista karen. Ätit middag. Ska tappa upp ett bad, har så ont i hela kroppen
 
De jag har bitit av har i princip byggts upp. Sist skrattade tandläkaren och menade att "det är mer fyllning än tand nu". Jag har heller aldrig haft det minsta ont när jag har bitit sönder stora bitar av tänder. Men denna gången blev tanden öm. Förmodligen pga att en stor gammal lagning hade börjat lossna och karies sedan hade bildats under.
Jag kommer nog också ha mer fyllning än tand när det är lagat.
 
Personen jag delade djurkupé med när jag åkte till Stockholm och Nikita svor, högt, över livet oavbrutet i tre timmar har fått sin hämnd. Hon har uppenbarligen givit mig sin förkylning och jag som ska på seminarium i Sundsvall imorgon och på söndag. Kroppen värker och jag funderar på att bli mansförkyld. :arghh:
Katter sägs ju vara häxors "familiar", säkert att det inte var Nikita som fick sin hämnd? :angel:
tenor.gif
 
Jag kommer nog också ha mer fyllning än tand när det är lagat.
Jag drar ut mina
Blir jag rik nån gång ska jag skaffa nya
Har två supertrasiga tänder varav en ligger nere i tandköttet
Måste åka och dra dem men är tandläkarrädd så när det bara är akuten i Örebro som gäller så
 
Ridit Spanjoren :love::love: som inte är någon slyngelhäst längre. Han har stått hela veckan, backen är knallhård men han gick som en dröm. Jobbade i skritt och ryggningar, lite sidvärtsbom och avslutade med piaffansatser. Han gick som en DRÖM, trots att grannens hästar i hagen bredvid banan hade rodeo när jag bad om piaffsamling (dvs mycket tryck i hästen).
Majj gadd vilken häst jag har :heart
 
Jag har undvikit behandling av sambon ett tag iom mkt stress och då ont. Nu börjar det bli ohållbart. Men det har gått så länge sen han fixade min bröstrygg, jag har inte tränat, jag väger för mkt etc. Så jag vet att det kommer bli svårlossat. Alltså fick jag ryck och har nu rott i 25 min. Ska skakande dra mig in iduschen nu och hoppas skiten går lättare att fixa nu.
Han drar bort sen och pallar inte bli asdålig då. Kommer få nackspärr av den här bröstryggen annars.
Skönt att ta i och svettas faktisk! Repris på det!
 
Ridit Spanjoren :love::love: som inte är någon slyngelhäst längre. Han har stått hela veckan, backen är knallhård men han gick som en dröm. Jobbade i skritt och ryggningar, lite sidvärtsbom och avslutade med piaffansatser. Han gick som en DRÖM, trots att grannens hästar i hagen bredvid banan hade rodeo när jag bad om piaffsamling (dvs mycket tryck i hästen).
Majj gadd vilken häst jag har :heart

I stort sett alla iberier jag ridit har jag faktiskt tyckt att det är KUL tom när man tappat kvalitén och det eg skiter sig. De är för jäkla kul! :heart
 
Dottern har gått en första hjälpen kurs på körskolan idag. Det var en kille från Röda Korset som höll den. Eftersom hon utbildar sig till medicinsk fackanställd så var inget nytt för henne. Men hon måste ha intyg på genomgången kurs för körkortet.
 
Jag kommer nog också ha mer fyllning än tand när det är lagat.
Min tandis gör kronor av något sorts syntetmaterial som skärs ner till en tand efter mätningar i munnen. Ett blått material som formas under typ en timme och sedan färgas i aktuell färg för just min mun.

Var inte så himla dyrt. typ 5-6?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp