Vad göra med krusbär?

Mia_R

Trådstartare
Jag har fått ett par liter röda krusbär av grannen, men vad ska jag göra med dem? 🤔
 
Vattkrusbär är ett bra sätt att kunna förvara krusbär upp till ett halvår om frysen inte räcker till.

Annars så marmelad, sylt, kräm, glass, sorbet, soppa, sås, i marinad till kött, chutney, paj.

Eller varför inte i dryck. Likör, snaps, saft, fermentering, mjöd, råsaft.
 
Krusbärsmarmelad :d
Sån gjorde jag för första gången igår! Smakade helt okej...
Någon som har några klockrena, idiotsäkra recept att dela med sig?
https://www.arla.se/recept/krusbarsmarmelad/
Eftersom många recept innehåller vanilj valde jag att byta nån matsked av sockret mot vaniljsocker. (sånt som enbart innehåller vaniljpulver som smaksättare, INTE vanillin...)
Jag valde också lite mindre mängd socker än receptet, men det är ju valfritt.
 
Sån gjorde jag för första gången igår! Smakade helt okej...

https://www.arla.se/recept/krusbarsmarmelad/
Eftersom många recept innehåller vanilj valde jag att byta nån matsked av sockret mot vaniljsocker. (sånt som enbart innehåller vaniljpulver som smaksättare, INTE vanillin...)
Jag valde också lite mindre mängd socker än receptet, men det är ju valfritt.
Jag hittar även recept med whisky och med kardemumma. Inget jag smakat dock. Min barndoms krusbärsmarmelader var med bara krusbär.
 

Liknande trådar

Mat Jag är sugen på att köpa en maskin som tillverkar växtmjölk, men undrar om det är värt det. Är det någon som har en sån och vad tycker...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: Tassa
·
Skola & Jobb Vad skulle du tolka in i uttrycket " du har en fin närvaro och stor plats i arbetsgruppen"? Om din chef sade det till dig? Kom mig...
Svar
19
· Visningar
655
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
520
Senast: Ramona
·
Mat Vad brukar ni köpa för något med röd prislapp? Eller tar ni det som finns för att hålla nere matkostnaderna. För det mesta är det ju...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 234
Senast: AI62
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp