Bukefalos 28 år!

Vad göra när hästar inte behandlas väl?

helar

Trådstartare
Har min häst i ett litet stall, skulle kunna vara hur bra som helst, anledningen till att vi från början valde stället. Men under bara några månader har det hänt ett flertal gånger att hästarna inte fått mat på ca 12 timmar, det finns farliga saker i hagarna som hästarna kan skada sig på, det slarvas med vatten, säkerhetsbommar ut mot vägen "går sönder" och lämnas bara på backen, det blir inte mockat mm mm. Hyresvärden har en häst som är väldigt stressad, står ensam i en egen hage och väver, utan mat. En annan hyresgäst har sett hyresvärden piska och slå sin häst. Har själv sett hur grimskaften används till annat än att leda hästar med. Letar akut efter ett nytt stall att flytta min häst till, men tänker på kommande hyregäster. Hur ska jag göra? Någon som varit med om nåt liknande?:confused::confused:
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Ja. Jag flyttade så snabbt jag någonsin kunde.

Pågår det öppet våld emot hästarna så försök att filma. Lite beroende på hur illa det ser ut så kan du anmäla stallet. Då blir det förhoppningsvis en kontroll i alla fall.

Har ni haft någon gemensam diskussion i stallet om exempelvis fodringsrutinerna?
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Jodå, flera gånger då det lovas att aldrig mer upprepas. Det ska enligt kontraktet utfodras minst 3 gånger dagligen, morgon, eftermiddag och kväll. Om morgonfodringen sker mellan kl.7-8 så ska väl inte eftermiddagsfodringen vara runr 19-20 tiden på kvällen, och kvällsmålet mellan 21-22?
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Jag hade flyttat direkt faktiskt.

Det är sällan det GÅR att ändra på någon som uppenbarligen skiter både i kontrakt och hästarnas välmående
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Jodå, flera gånger då det lovas att aldrig mer upprepas. Det ska enligt kontraktet utfodras minst 3 gånger dagligen, morgon, eftermiddag och kväll. Om morgonfodringen sker mellan kl.7-8 så ska väl inte eftermiddagsfodringen vara runr 19-20 tiden på kvällen, och kvällsmålet mellan 21-22?


Det beror ju på hur stor givan är. Vi fodrar ungefär en gång i veckan - ställer ut en ny silagebal i höhäcken i hagen...

Men tillsammans med det du skrivit tidgare så låter det illa skött. Som Cirkus skrev är det väldigt svårt att ändra på rutiner som "sitter i väggarna", där den stallansvarige inte ser poängen med förändring.

Det finns tyvärr sådana stall och de går runt eftersom folk stallar upp där och inte bryr sig. Jag skulle flytta snarast möjligt.
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Det är ju så att om det finns saker i hagarna som hästarna kan skada sig på så är det ett fall för djurskyddet och dessutom något som är lätt att se om de kommer ut. Andra saker som att det är långt mellan utfodring och mockning samt att man slår hästar kan ju behövas upplevas just när det sker.
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Funderar på att göra det, anmäla alltså. Har hittat ett nytt ställe dit jag flyttar om några dagar. Det känns såå skönt att slippa oroa mig varje dag att pållen min inte har det bra:).
 
Sv: Vad göra när hästar inte behandlas väl?

Skönt att du har hittat ett annat ställe. Har själv fått flytta mina hästar akut två gånger när jag har hamnat i katastrofstall.

Det ena stallet hade jag varit i och träffat ägaren och det verkade bra, men när vi kom dit var det flera gånger som min häst fick fel mat eller blev utan mat. Dessutom blev käringen sur över att jag inte hade skrivit upp mig på fler dagtider än vad jag hade gjort (kollektivstall), för hon kunde minsann inte.

I det andra stallet struntade stallägaren i att min häst var fånghäst som behövde låååångsam överfodring från sitt medhavda hö till hans kraftiga hösilage, så min häst fick massor av knottror över hela kroppen. Det här stallet hade jag varit i innan han ägde det, så jag visste hur stall och hagar såg ut och jag hade pratat med ägaren i telefon, men ändå gick det åt skogen.

Eftersom jag liksom TS inte har lust att sitta på jobbet och oroa mig för om min häst får mat och vatten flyttade jag inom några dagar. Många situationer kan lösa sig genom att man pratar, men i de här fallen fanns det inget att prata om. Det var bara att flytta. Sen har jag stått i flera helt fantastiska stall och det är så lätt att man glömmer då hur illa det kan vara när man har sin häst i ett katastrofstall.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 578
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 435
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 104
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 217
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp