Vad gör man med hästarna vid en kris?

Bukefalos 30 år!

Igår arrangerade SWB Örebro ett föredrag i "Krisberedskap för stall och häst" med Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist. Mycket bra och man fick sig tankeställare. Nu kanske inte rent anfallskrig är den största faran för oss, men påverkansoperationer kommer störa vår tillvaro. Naturkatastrofer är ett hot. Vad gör man om man inte kan ta sig till stallet för vägen är bortspolad t ex. Man får inte hem mat etc. Blir elen utslagen - hur får man tag på vatten? Vid grävd brunn kan man ju alltid hinka upp vatten, men har men en plan B, C eller D om man har djupborrad brunn?

Hon påtalade om vikten av att träna. Hur får man ut hästar ur brinnande stall om den normala dörren är blockerad. Vart släpper man hästarna? Bra att ha samarbete med sina grannar! Hur kommunicerar man om hela mobilnätet ligger nere?

Vid krig och man måste släppa sina hästar lösa. Hur får man tag i dem sedan. Och om man hittar sin häst ståendes i ett minfält, vad gör man?

Brist på veterinärer för de blir också inkallade, och veterinärkliniker bombas sönder.

Det var mycket man funderade på efteråt, och med tanke på hur mycket stall och hästägare det finns i vårt distrikt. Så borde föredraget ha varit fullsatt, vilket det inte var på något sätt.

/Lizzie

Samma fråga har diskuterats flera gånger i olika trådar, själv har jag bara en häst och om jag inte kunde säkerställa att han hade det rimligt bra skulle jag ta bort honom.

Båda vuxna i familjen har samhällsnyttiga arbeten och räknar med att behövas på våra ordinarie arbetsplatser i kris. Ansvarsprincipen som råder i Sverige innebär ju att den aktör som ansvarar för en verksamhet i normalläge också gör det i kris. Det innefattar kommunal barnomsorg, däremot är den nationella styrningen ganska vag kring hur det skall göras. I vår kommun beskrivs väldigt litet av kontinuitetsplaneringen öppet, av förklarliga skäl, och det är svårt att veta på vilken ambitionsnivå planeringen kring just barnomsorg ligger - eller om den ens existerar. Men tills motsatsen uppenbaras utgår vi från att förskolan även i krisläge upprätthåller sitt verksamhetsansvar, så att de föräldrar som har samhällsviktiga arbeten kan fortsätta med dem.

Tror faktiskt det kan bli en grej på riktigt. Hästar och hästägare får uppdrag inom civilförsvaret.

Någon som vet om det redan finns med i myndigheternas planer?
Brukshundsklubbarna har ett uttalat uppdrag, men ingen inom hästsektorn. Vi får jobba på att säkerställa hästkrafter.

Igår arrangerade SWB Örebro ett föredrag i "Krisberedskap för stall och häst" med Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist. Mycket bra och man fick sig tankeställare. Nu kanske inte rent anfallskrig är den största faran för oss, men påverkansoperationer kommer störa vår tillvaro. Naturkatastrofer är ett hot. Vad gör man om man inte kan ta sig till stallet för vägen är bortspolad t ex. Man får inte hem mat etc. Blir elen utslagen - hur får man tag på vatten? Vid grävd brunn kan man ju alltid hinka upp vatten, men har men en plan B, C eller D om man har djupborrad brunn?

Hon påtalade om vikten av att träna. Hur får man ut hästar ur brinnande stall om den normala dörren är blockerad. Vart släpper man hästarna? Bra att ha samarbete med sina grannar! Hur kommunicerar man om hela mobilnätet ligger nere?

Vid krig och man måste släppa sina hästar lösa. Hur får man tag i dem sedan. Och om man hittar sin häst ståendes i ett minfält, vad gör man?

Brist på veterinärer för de blir också inkallade, och veterinärkliniker bombas sönder.

Det var mycket man funderade på efteråt, och med tanke på hur mycket stall och hästägare det finns i vårt distrikt. Så borde föredraget ha varit fullsatt, vilket det inte var på något sätt.

/Lizzie
Hon höll en föreläsning här om kriget i Ukraina, på lokala veterinärkliniken. Kostade gratis. Det kom FEM personer. Tydligen så ”orkar folk inte höra om sånt hemskt elände”…

Sen behöver ju barnen kunna tas till barnomsorgen med förvisso.

Jag tror kunskapsbristen är för att det för de allra flesta är så abstrakt och tidigare så otroligt att Sverige ska hamna i krig. Och även nu så när de hör undersökningar hur långa som skulle klara 72 h isolerade eller utan el osv så är det fortfarande skrämmande få. Särskilt i städer.
72 h är det inte, utan minst en vecka. Det har det varit i många år nu. Jag upplever att det finns mycket bättre beredskap nu än för några år sedan även om det verkligen kan bli bättre!

/Lizzie
Ja man måste tänka till. Blå Stjärnan är duktiga på detta, fler borde lyssna på de (och gå med, de är ju en frivillig organisation).
Det är så många som tror man kan hämta nödvatten i en kommun till sina hästar. Och djur.

Hon höll en föreläsning här om kriget i Ukraina, på lokala veterinärkliniken. Kostade gratis. Det kom FEM personer. Tydligen så ”orkar folk inte höra om sånt hemskt elände”…
Eller så lyckades de inte nå ut med att det tillhandahölls? Streamdes det? Jag har inte hört talas om det innan, och hade väldigt gärna sett det.

Jag och ena hunden är krigsplacerade, så vi vet vad vi ska göra, gammelhunden skulle i såfall antagligen tas bort, han skulle må mkt dåligt av smällar och skott.
Hästarna och lammen är problemet, men det utreds väl nu om lantbrukare ska bli krigsplacerade på gården så vi får se om det blir någon ändring där, förr var ju Blå Stjärnan resursen som skulle ta hand om gårdar om bönderna ryckte in men tyvärr finns det ju inte tillräckligt många av dem längre...
En sak att tänka på är att antagligen kommer nyttodjur prioriteras när det gäller foder så inte säkert att det kommer att gå att få tag i något till sällskapsdjuren.

Eller så lyckades de inte nå ut med att det tillhandahölls? Streamdes det? Jag har inte hört talas om det innan, och hade väldigt gärna sett det.
Jodå det lyckades. Nej hennes föreläsningar streamas inte. Så det är ju lokalt upptag. Men hon har hållit och håller den över hela landet.

Men det gick ut information i god tid innan och upprepat, och t ex foderföreläsningar och liknande hos kliniken brukar vara fullsatta. Var av den anledningen jag frågade chefsvet varför det var så himla få. Och fick veta det att majoriteten helt enkelt inte velat ”höra om elände” när veterinär och klinikpersonal uppmuntrat kunder mfl att komma och lyssna.

72 h är det inte, utan minst en vecka. Det har det varit i många år nu. Jag upplever att det finns mycket bättre beredskap nu än för några år sedan även om det verkligen kan bli bättre!
Ja men folk klarar fortfarande inte ens 72 h. Det är liksom det som är problemet. Sveriges befolkning är generellt klappkassa på krisgörberedelse.. ”Det händer inte oss” och en tro på att om det ändå gör det löser någon annan det.

Jag var på en mer allmän föreläsning av henne för ett år sedan, vi var ett gäng i den där bygdegården ändå :)
Hade gärna lyssnat på en föreläsning mer om beredskap!

Här var det en lokal förening kopplas till hästar (minns inte vilken, aldrig hört talas om den innan) som typ annonserade på Facebook.

Ja men folk klarar fortfarande inte ens 72 h. Det är liksom det som är problemet. Sveriges befolkning är generellt klappkassa på krisgörberedelse.. ”Det händer inte oss” och en tro på att om det ändå gör det löser någon annan det.

Det behöver ju inte ens bli krig. Vi blir utsatta för rejält med påverkansaktioner som går ut på att störa ut vår infrastruktur.

Om vi inte har vattenförsörjning - hur klara vi av hästarna under en vecka. De flesta hästägare jag känner har inte ens vatten för att klara sig ett dygn extra.

/Lizzie

Det behöver ju inte ens bli krig. Vi blir utsatta för rejält med påverkansaktioner som går ut på att störa ut vår infrastruktur.

Om vi inte har vattenförsörjning - hur klara vi av hästarna under en vecka. De flesta hästägare jag känner har inte ens vatten för att klara sig ett dygn extra.

/Lizzie
Ja därför jag skrev krisförberedelse (men stavade illa på förberedelse). Det är ju lika illa om det är insnöad, utan ström eller vad det nu beror på. De flesta klarar inte 72 h

/Lizzie

Ja därför jag skrev krisförberedelse (men stavade illa på förberedelse). Det är ju lika illa om det är insnöad, utan ström eller vad det nu beror på. De flesta klarar inte 72 h
Ähm, jag är en usel prepper för egen del, jag har kasst med vatten hemma men i stallet har vi sammanlagt 5 brunnar varav åtminstone två går att hinka upp ur manuellt. Jag får bosätta mig i sadelkammaren. :o :D

Ähm, jag är en usel prepper för egen del, jag har kasst med vatten hemma men i stallet har vi sammanlagt 5 brunnar varav åtminstone två går att hinka upp ur manuellt. Jag får bosätta mig i sadelkammaren. :o :D
Jag är just med vatten inte så bra heller. Jag tappar upp förebyggande. Men klipper de strömmen idag blir det jobbigt. Men det här med vatten som stått i dunk i x månader liksom. Jag klarar nog 72 h men inte en vecka med vattnet som finns här och nu.

Just insnöad har vi blivit mer än en gång. Nu har vi inte behövt vänta en vecka på att få vägarna röjda, men senast (några år sedan nu) så var det snöstorm fredag-lördag. Trafikverket gick ut på lördagen och meddelade att de slutade röja vägarna. Tror det var framkomligt typ tisdagen. Och då bor vi drygt en mil från en större stad.

När jag var barn, så var det betydligt mer snö om vintrarna och jag kommer ihåg att mina morföräldrar var rejält insnöade många gånger. Alltså mer än 1 meter snö. Jag bor i det huset nu.

Så jag har nojja över just detta med strö och foder till hästarna vintertid. Jag väntar aldrig tills det nästan är slut innan jag hämtar. Utan jag vill få hem i god tid, så jag kan bli bli insnöad. Detsamma gäller för hund, katterna och oss tvåbeningar. Finns rejält matförråd och välfyllt skafferi.

Men jag tror att folk som bor på landet har lite bättre beredskap än de som bor i stan och har en matbutik i närheten. Jag har 6 km till närmaste matbutik - och det knallar man inte i meterdjup snö ;)

/Lizzie

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar