Vad gör man med hästarna vid en kris?

Bukefalos 30 år!

Om scenariot är krig och den senaste vintern så är vi ganska körda. Ingen kommer kunna vara ute och röja ledningarna för det finns inte bränsle till alla maskinerna. Ingen el = ingen värme = inget vatten.
Visst kommer vi kunna handla med kontanter även när elen är borta, man gör som man alltid gjort, byter pengar mot varor.

Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Jag skulle väl få försöka strypa mina.
Alla borde faktiskt ha koll på var närmsta person (bonde, jägare etc) som vid kris kan komma ut och akut avliva häst finns. För att stå med häst med svåra plågor och veterinär är timmar bort är inget man vill.

Och i fråga om krig så är det sannolikt samma personer som i mån av tid och möjlighet kommer få hjälpa till att avliva. Det är ju ytterst få hästar som pga kris eller krig akut kommer behöva avlivas exakt precis nu.

Och jag tror många som idag säger jag skulle avliva faktiskt INTE skulle göra det vid krig. Jmf med Ukraina. Otroligt många hästar förflyttades till säkrare områden med hjälp av frivilliga insatser. Vissa släpptes lösa i förhoppning att de skulle klara sig tills man kunde återvända till området mm.

Så det är nog mer gamla och sjuka hästar med dåliga möjligheter klara relokalisering eller att släppas ut som kommer avlivas.

Men är det mitt i vintern i en snöstorm blir det absolut problem. Men det är det förvisso i dag med.

Vapen har nog alla i stallet, en kniv. Finns skjutvapen på gården om ej i stallet, känner även en handfull till med skjutvapen hemma inom 1km från mig.

Senast ändrad:
Personer med jägarexamen och vapen finns säkert där du bor. Fast i krig kanske kravet på jägarexamen vid avlivning kan bortses från.

(Minns jag fel eller måste personen som avlivar hästen ha jägarexamen? Bortsett från veterinärer, slaktare och lantbrukstjänst?)

Personer med jägarexamen och vapen finns säkert där du bor. Fast i krig kanske kravet på jägarexamen vid avlivning kan bortses från.

(Minns jag fel eller måste personen som avlivar hästen ha jägarexamen? Bortsett från veterinärer, slaktare och lantbrukstjänst?)
Nej, det måste man inte.
För att avliva måste du kunna göra det på ett säkert sätt i enlighet med djurskyddslagen, och för lantbruksdjur innebär det i praktiken bulta på rätt ställe och sen avbloda.

Du behöver alltså en bultpistol som "redskap" och en vass kniv.

För vapen krävs licens, och det är en annan sak :)

Nej, det måste man inte.
För att avliva måste du kunna göra det på ett säkert sätt i enlighet med djurskyddslagen, och för lantbruksdjur innebär det i praktiken bulta på rätt ställe och sen avbloda.

Du behöver alltså en bultpistol som "redskap" och en vass kniv.

För vapen krävs licens, och det är en annan sak :)
Såhär står det på jordbruksverket.

"Dessa bedövningsmetoder får du använda på hästar:

bultpistol
kulvapen
hagelgevär."

Och

"Om du själv avlivar djuret måste du behärska den aktuella avlivningsmetoden och hanteringen av djuren i samband med avlivningen. Däremot måste du inte ha gått någon särskild utbildning för att få avliva djuret. "

Ingen bultpistol nödvändig.

Såhär står det på jordbruksverket.

"Dessa bedövningsmetoder får du använda på hästar:

bultpistol
kulvapen
hagelgevär."

Och

"Om du själv avlivar djuret måste du behärska den aktuella avlivningsmetoden och hanteringen av djuren i samband med avlivningen. Däremot måste du inte ha gått någon särskild utbildning för att få avliva djuret. "

Ingen bultpistol nödvändig.
Ja?
Vapen är ju ok men kräver licens. Trodde det var alternativ om man inte hade jägare med vapen som @Rosett funderade över.

Jag har ju bara två hästar hemma. Vintertid vore jag kanske rökt om det drog ut på tiden a la mer än ett år. Det har jag nog inte grovfoder till. Övrig tid har vi nog med mark och bete. Går väl att i nöd hinka upp vatten ur brunnen.

Behöver de tas bort är sambo jägare och har vapen.
Blir han krigsplacerad borta iom utbildning inom både vård och militär så blir det tuffare. Men det finns ett gäng jägare och bönder nära som kan avliva i värsta fall.

Min morfar var kavallerist i krig i Finland. Han kunde till slut inte förse sin häst med mat nog och släppte den fri. Han velade fram och tillbaks om han skulle skjuta den eller inte. Den klarade sig och han återfann den hos någon bonde efter kriget.

Absolut men galopphästen är nog bäst på det. De andra.. blir en arbetsmiljöfråga :rofl:
Jag har förklarat nyttan av hästarna för min chef och föreslagit att vi fixar boende åt dem på vårt fält. Hon protesterade inte utan höll med om att de nog kan vara en tillgång :D Mina lusar är bekväma, snabba och terränggående, perfekta i det civila försvaret tänker jag.

Jag har förklarat nyttan av hästarna för min chef och föreslagit att vi fixar boende åt dem på vårt fält. Hon protesterade inte utan höll med om att de nog kan vara en tillgång :D Mina lusar är bekväma, snabba och terränggående, perfekta i det civila försvaret tänker jag.
Perfekt! Vi kanske ska krigsplacera hästarna. Eller ja, min arbetsgivare kan inte det så det får din göra :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka