Vad gör man med hästarna vid en kris?

Ähm, jag är en usel prepper för egen del, jag har kasst med vatten hemma men i stallet har vi sammanlagt 5 brunnar varav åtminstone två går att hinka upp ur manuellt. Jag får bosätta mig i sadelkammaren. :o :D
Har ni kontakt med andra gårdar runtomkring - som inte har grävda brunnar - just för att kunna stötta varandra?

/Lizzie

Just insnöad har vi blivit mer än en gång. Nu har vi inte behövt vänta en vecka på att få vägarna röjda, men senast (några år sedan nu) så var det snöstorm fredag-lördag. Trafikverket gick ut på lördagen och meddelade att de slutade röja vägarna. Tror det var framkomligt typ tisdagen. Och då bor vi drygt en mil från en större stad.

När jag var barn, så var det betydligt mer snö om vintrarna och jag kommer ihåg att mina morföräldrar var rejält insnöade många gånger. Alltså mer än 1 meter snö. Jag bor i det huset nu.

Så jag har nojja över just detta med strö och foder till hästarna vintertid. Jag väntar aldrig tills det nästan är slut innan jag hämtar. Utan jag vill få hem i god tid, så jag kan bli bli insnöad. Detsamma gäller för hund, katterna och oss tvåbeningar. Finns rejält matförråd och välfyllt skafferi.

Men jag tror att folk som bor på landet har lite bättre beredskap än de som bor i stan och har en matbutik i närheten. Jag har 6 km till närmaste matbutik - och det knallar man inte i meterdjup snö ;)

/Lizzie
Jag hade mycket bättre beredskap när jag bodde på landet ja. Vi hade 5 dygn utan ström efter stormen Per.

Men nu i centrala stan så.. 🫣

Just insnöad har vi blivit mer än en gång. Nu har vi inte behövt vänta en vecka på att få vägarna röjda, men senast (några år sedan nu) så var det snöstorm fredag-lördag. Trafikverket gick ut på lördagen och meddelade att de slutade röja vägarna. Tror det var framkomligt typ tisdagen. Och då bor vi drygt en mil från en större stad.

När jag var barn, så var det betydligt mer snö om vintrarna och jag kommer ihåg att mina morföräldrar var rejält insnöade många gånger. Alltså mer än 1 meter snö. Jag bor i det huset nu.

Så jag har nojja över just detta med strö och foder till hästarna vintertid. Jag väntar aldrig tills det nästan är slut innan jag hämtar. Utan jag vill få hem i god tid, så jag kan bli bli insnöad. Detsamma gäller för hund, katterna och oss tvåbeningar. Finns rejält matförråd och välfyllt skafferi.

Men jag tror att folk som bor på landet har lite bättre beredskap än de som bor i stan och har en matbutik i närheten. Jag har 6 km till närmaste matbutik - och det knallar man inte i meterdjup snö ;)

/Lizzie
Snörisken är minimal för mig som bor i närförort med lokalt centrum några km från Sthlm men precis det där med landet har du helt rätt i, "mitt" stall ligger lantligt ett par mil hemifrån (Europaväg dit) och stallet ligger på ett aktivt jordbruk så just hästarna är faktiskt det minsta bekymret, foder och strö för hela året finns på gården och vattenfrågan är som sagt löst.

Sen kan vi ju bara konstatera att iom närheten till Sthlm så lär vi inte behöva fundera om det skulle bli anfallskrig. ;)

Vatten klarar vi utan el och bränsle, sålänge vi kan ta oss till sjön och vattnet där är tjänligt. Vilket skulle kunna bli ett problem, tjänligheten. Det är ca 1.5 km genom skog för att komma dit, så även om det skulle vara krångligt med snö och annat väder, så skulle det gå med hästarna.

Har 3 grävda brunnar här men ingen med tjänligt vatten till annat än vattna växter med, är det inte alger i sjön så är det betydligt mer tjänligt till djuren.
Finns där emot 1 naturlig vattenkälla som har bra vatten inom rimligt avstånd för att gå och hämta i mer än bara några dagar.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• .
  • Den perfekta lägenheten
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden VI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat