Jag tänker att det kan vara bra att kunna rida ordonnans!Hamnar vi i krig kommer jag ta bort hästarna omedelbart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att det kan vara bra att kunna rida ordonnans!Hamnar vi i krig kommer jag ta bort hästarna omedelbart.
Alla borde faktiskt ha koll på var närmsta person (bonde, jägare etc) som vid kris kan komma ut och akut avliva häst finns. För att stå med häst med svåra plågor och veterinär är timmar bort är inget man vill.Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Jag skulle väl få försöka strypa mina.
Vapen har nog alla i stallet, en kniv. Finns skjutvapen på gården om ej i stallet, känner även en handfull till med skjutvapen hemma inom 1km från mig.Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Jag kan inte själv avliva hästar, däremot känner jag ett antal personer i närheten (gångavstånd) som kan. Precis som Alexandra tycker jag också att man bör ha koll på det, krig eller inte.Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Personer med jägarexamen och vapen finns säkert där du bor. Fast i krig kanske kravet på jägarexamen vid avlivning kan bortses från.Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Nej, det måste man inte.Personer med jägarexamen och vapen finns säkert där du bor. Fast i krig kanske kravet på jägarexamen vid avlivning kan bortses från.
(Minns jag fel eller måste personen som avlivar hästen ha jägarexamen? Bortsett från veterinärer, slaktare och lantbrukstjänst?)
Såhär står det på jordbruksverket.Nej, det måste man inte.
För att avliva måste du kunna göra det på ett säkert sätt i enlighet med djurskyddslagen, och för lantbruksdjur innebär det i praktiken bulta på rätt ställe och sen avbloda.
Du behöver alltså en bultpistol som "redskap" och en vass kniv.
För vapen krävs licens, och det är en annan sak![]()
Ja?Såhär står det på jordbruksverket.
"Dessa bedövningsmetoder får du använda på hästar:
bultpistol
kulvapen
hagelgevär."
Och
"Om du själv avlivar djuret måste du behärska den aktuella avlivningsmetoden och hanteringen av djuren i samband med avlivningen. Däremot måste du inte ha gått någon särskild utbildning för att få avliva djuret. "
Ingen bultpistol nödvändig.
Ja?
Vapen är ju ok men kräver licens. Trodde det var alternativ om man inte hade jägare med vapen som @Rosett funderade över.
En grej jag tänkte på är att det beror på hur kriget startar. Är det pang bom eller mer infrastrukturen som påverkas först. Vilka delar/vilken del av landet.
Mycket möjligtJag tror inte på invasion från Ryssland utan mer tredje världskriget och kanske atombomber och då hinner vi nog inte fundera så mkt ändå.
Nej, inte jag. Men jag känner jägare som jag vet skulle ställa upp.Har alla vapen liggande i stallet för att kunna döda sina hästar?
Absolut men galopphästen är nog bäst på det. De andra.. blir en arbetsmiljöfrågaJag tänker att det kan vara bra att kunna rida ordonnans!
Jag har förklarat nyttan av hästarna för min chef och föreslagit att vi fixar boende åt dem på vårt fält. Hon protesterade inte utan höll med om att de nog kan vara en tillgångAbsolut men galopphästen är nog bäst på det. De andra.. blir en arbetsmiljöfråga![]()
Perfekt! Vi kanske ska krigsplacera hästarna. Eller ja, min arbetsgivare kan inte det så det får din göraJag har förklarat nyttan av hästarna för min chef och föreslagit att vi fixar boende åt dem på vårt fält. Hon protesterade inte utan höll med om att de nog kan vara en tillgångMina lusar är bekväma, snabba och terränggående, perfekta i det civila försvaret tänker jag.