Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag badade bastu och hade sex i bastun vannan dag dom sista veckorna, det enda det resulterade i var sammandragningar som försvann efter någon timme och en unge som kom ut i vecka 42+2....

Jag hoppas jag slipper gå över så länge!
Tösen var 8 dagar sen och föddes i vecka 41+0 och det kan jag leva med en gång till.
I smyg satsar jag lite på fredagen den trettonde nu på fredag :D
 
Vet ni vad det snabbaste i världen är? Glöm alla superhjältar... Det är en angelwings som får sms av dottern som är ute i stallet där det står Jag har trillat av, kan du komma. Tror jag var i bilen innan jag hann läsa färdigt smset.
Som tur var så hade hon inte slagit sig särskilt illa. Utan på typiskt tonårssätt hade hon ju totalt förträngt att det är beckmörkt och storm ute och tagit min lille 6-åring på uteritt barbacka och han hade blivit rädd för något när de galopperade så hon hade åkt i backen. Jag har gjort samma sak många gånger själv när jag var ung och galen, skillnaden var väl att ingen brydde sig om jag åkte av. Men allt gick bra och hon står och gör kladdkakemuffins i köket eftersom hon inte orkade göra tårta ikväll. :angel:

Hoppas att vinden mojnar, ska vara på veterinärkliniken och vaccinera surtanten imorgon 8.30. Tycker inte det är så roligt att köra släp när det stormar precis.
:rofl: Heja tjejen! :up: :D
Hälsa henne att jag brukade sätta pannlampa på Willes pannband, det kanske kan funka på Mulle också? :D
 
Hon hade pannlampa på sig själv i alla fall. Tror jag. Hon sa det så jag hoppas det. Hon hade pannlampa när hon red iväg på surtant när jag hade lämnat henne iaf. :) Attans unge som försöker göra sin mamma rent gråhårig! :p
 
Är det inte så att små barn sover typ nästan hela tiden, när de blir lite äldre vill de inte sova, sen blir de tonåringar och sover nästan hela tiden igen eller? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Min sov 20 minuter 5 ggr om dagen, knappt så man hann skita eller duscha under den tiden. Men å andra sidan somnade han redan kl 17 på dagarna och vaknade bara en gång per natt, men morgonen startade kl 4.00 också....

Ja förutom när han led av nattskräck.... då sov han typ aldrig och jag grät till slut av trötthet! Finns en anledning till att det bara blev 1!
 
Fast är det riktigt halt så kvittar det om man är tungt lastad eller tom, då är det halt oavsett. Det är det jag försöker säga, men det verkar inte riktigt gå hem. :/

Men hur kommer det sig då att man ser fulllastade ekipage formligen "glida" i diket pga av halkan då? Enligt dig så skulle de ha bättre fäste för att de är tunga och inte glida av vägen, men de gör de ju ändå.

Kör på va ni vill, jag kommer aldrig köra mer med dubb, aldrig. Tycker det är skit, för det är så sällan de behövs på riktigt och skulle det nu bli så halt att jag inte tar mig fram med friktion, då får jag väl skaffa kedjor att lägga på bilen eller stanna hemma. Jag kan köra med friktion, men det är inte säkert att andra kan det.

Fast det är inte halkfritt med dubbdäck heller på is, vill man ha garanterat halkfritt på is är det isdubb som gäller förstås. ;)

Vi är alla olika jag kommer aldrig mer köra med dubb även om jag bor ute på landet. Finns ju till och med vissa städer du inte får besöka om man har dubbdäck, då de vill ha dubbfritt i dom. Sen har jag för mig att om man vill åka till Tyskland så är det dubbfritt som gäller där med. Så jag kör nog mer praktiskt, så jag har lite valmöjligheter. Behöver aldrig stressa med att byta till sommardäck och likaså behöver jag aldrig oroa mig att jag lagt på vinterdäcken för tidigt. Jag gillar mina friktionsdäck, men det är jag det. :)

Det är ju det jag försökt säga hela tiden, men det är ingen som lyssnar/läser. :banghead:

Jag undrar om det inte är du som inte riktigt vill läsa att det finns fler åsikter än dina?
Är det blankis hjälper inte ens isdubb, då kan ett stilla stående ekipage glida av vägen vid en vindpust. Är det riktigt halt så kan lutningen på vägen vara den avgörande faktorn som gör att du åker i diket, inte vad du har för däck, men de som jag har varit med och dragit upp ur diken har till 99% haft dubbfritt/friktionsdäck. Om det är pga av däcken eller föraren är svårt att avgöra men det verkar väldigt konstigt om det är så att förare med dubbfritt kör sämre...

På ren asfalt är det sämre med dubbdäck än med friktionsdäck, på vägar med is och snö är dubbdäck bättre än friktionsdäck. Fyrhjulsdrift är bättre än tvåhjulsdrift och självklart måste man anpassa hastigheten efter väglaget och den typen av däck man själv kör på.
Den sorts väg jag kör på överhängande delen av tiden kräver dubbdäck, jag kör helst inte i stora städer och skulle inte ens komma på tanken att åka till Tyskland i bil vintertid. Våra vänner som bor i stan, hon har sin familj i Tyskland och de kör till 90 % på asfalt och åker regelbundet till Tyskland har friktionsdäck eftersom det passar deras val bäst.

Världen är inte svart eller vit, det finns nyanser och de flesta har en bra anledning till sina val.
 
Men om det är barmark kör de inte fast såvida de inte har extremt dåliga däck ju. :sneaky:
jag har inte koll på exakt vad lagen säger men man får inte använda kedjor mer än vid tillfällig hjälp. Hittar såklart inte detta när jag söker, men många lastbilschaufförer tycker det är slöseri med tid att sätta på kedjor och chansar. Sen är det ju så att det räcker med att en lastbil börjar glida så blir det kaos för de andra. Utländska lastbilar har ju ingen förberedelse för svensk vinter på samma sätt som svenska.
 
Jag undrar om det inte är du som inte riktigt vill läsa att det finns fler åsikter än dina?
Är det blankis hjälper inte ens isdubb, då kan ett stilla stående ekipage glida av vägen vid en vindpust. Är det riktigt halt så kan lutningen på vägen vara den avgörande faktorn som gör att du åker i diket, inte vad du har för däck, men de som jag har varit med och dragit upp ur diken har till 99% haft dubbfritt/friktionsdäck. Om det är pga av däcken eller föraren är svårt att avgöra men det verkar väldigt konstigt om det är så att förare med dubbfritt kör sämre...

På ren asfalt är det sämre med dubbdäck än med friktionsdäck, på vägar med is och snö är dubbdäck bättre än friktionsdäck. Fyrhjulsdrift är bättre än tvåhjulsdrift och självklart måste man anpassa hastigheten efter väglaget och den typen av däck man själv kör på.
Den sorts väg jag kör på överhängande delen av tiden kräver dubbdäck, jag kör helst inte i stora städer och skulle inte ens komma på tanken att åka till Tyskland i bil vintertid. Våra vänner som bor i stan, hon har sin familj i Tyskland och de kör till 90 % på asfalt och åker regelbundet till Tyskland har friktionsdäck eftersom det passar deras val bäst.

Världen är inte svart eller vit, det finns nyanser och de flesta har en bra anledning till sina val.
Hallå där, vart har jag skrivit att jag inte läser andras åsikter? Nä, precis det har jag inte skrivit, så tolka inte in det tack för det stämmer inte.
Ni får ha vilka åsikter ni vill, jag har mina och dom kommer ni inte ändra på lika lite som jag kommer ändra på era. Så ha en fortsatt trevlig kväll istället. :)
 
Jag undrar om det inte är du som inte riktigt vill läsa att det finns fler åsikter än dina?
Är det blankis hjälper inte ens isdubb, då kan ett stilla stående ekipage glida av vägen vid en vindpust. Är det riktigt halt så kan lutningen på vägen vara den avgörande faktorn som gör att du åker i diket, inte vad du har för däck, men de som jag har varit med och dragit upp ur diken har till 99% haft dubbfritt/friktionsdäck. Om det är pga av däcken eller föraren är svårt att avgöra men det verkar väldigt konstigt om det är så att förare med dubbfritt kör sämre...

På ren asfalt är det sämre med dubbdäck än med friktionsdäck, på vägar med is och snö är dubbdäck bättre än friktionsdäck. Fyrhjulsdrift är bättre än tvåhjulsdrift och självklart måste man anpassa hastigheten efter väglaget och den typen av däck man själv kör på.
Den sorts väg jag kör på överhängande delen av tiden kräver dubbdäck, jag kör helst inte i stora städer och skulle inte ens komma på tanken att åka till Tyskland i bil vintertid. Våra vänner som bor i stan, hon har sin familj i Tyskland och de kör till 90 % på asfalt och åker regelbundet till Tyskland har friktionsdäck eftersom det passar deras val bäst.

Världen är inte svart eller vit, det finns nyanser och de flesta har en bra anledning till sina val.


Fast inte på rena snövägar, det fungerar utmärkt att köra på snövägar med sommardäck. Snön har så hög friktion och är så mjuk att du får grepp ändå. :angel: :p ;) :o

Snö är inte halt :p
 
jag har inte koll på exakt vad lagen säger men man får inte använda kedjor mer än vid tillfällig hjälp. Hittar såklart inte detta när jag söker, men många lastbilschaufförer tycker det är slöseri med tid att sätta på kedjor och chansar. Sen är det ju så att det räcker med att en lastbil börjar glida så blir det kaos för de andra. Utländska lastbilar har ju ingen förberedelse för svensk vinter på samma sätt som svenska.
De utländska lastbilarna har inte ens ordentliga vinterdäck, och rent ut sagt tycker jag det är skrämmande att det inte är lag på att samtliga däck på ett lastbilsekipage ska vara vinterdäck när det är vinterväglag. Nu är det enbart lag på drivdäcken... Ja va hjälper det om man har sommardäck på släp, boggie och framdäck... :/
 
Jag undrar om det inte är du som inte riktigt vill läsa att det finns fler åsikter än dina?
Är det blankis hjälper inte ens isdubb, då kan ett stilla stående ekipage glida av vägen vid en vindpust. Är det riktigt halt så kan lutningen på vägen vara den avgörande faktorn som gör att du åker i diket, inte vad du har för däck, men de som jag har varit med och dragit upp ur diken har till 99% haft dubbfritt/friktionsdäck. Om det är pga av däcken eller föraren är svårt att avgöra men det verkar väldigt konstigt om det är så att förare med dubbfritt kör sämre...

På ren asfalt är det sämre med dubbdäck än med friktionsdäck, på vägar med is och snö är dubbdäck bättre än friktionsdäck. Fyrhjulsdrift är bättre än tvåhjulsdrift och självklart måste man anpassa hastigheten efter väglaget och den typen av däck man själv kör på.
Den sorts väg jag kör på överhängande delen av tiden kräver dubbdäck, jag kör helst inte i stora städer och skulle inte ens komma på tanken att åka till Tyskland i bil vintertid. Våra vänner som bor i stan, hon har sin familj i Tyskland och de kör till 90 % på asfalt och åker regelbundet till Tyskland har friktionsdäck eftersom det passar deras val bäst.

Världen är inte svart eller vit, det finns nyanser och de flesta har en bra anledning till sina val.
En liten notis också, det du skriver nu är det jag själv försökt berätta också, men det är ingen som lyssnar/läser när jag skriver för jag är en "nobody", so no big surprise really. :angel:
 
De utländska lastbilarna har inte ens ordentliga vinterdäck, och rent ut sagt tycker jag det är skrämmande att det inte är lag på att samtliga däck på ett lastbilsekipage ska vara vinterdäck när det är vinterväglag. Nu är det enbart lag på drivdäcken... Ja va hjälper det om man har sommardäck på släp, boggie och framdäck... :/

Har för mig att dom ändrat på det i Norge nu, där måste man han vinterdäck runt om på lastbilar tror jag min morbror som är åkare berättade?

Det är sånda här saker med min MS som kan göra mig fullständigt galen! Jag glömmer bort namn på folk, till och med min egen son, glömmer vem jag pratade med för 2 timmar sedan, glömmer bort ord som fasen! Idag skulle jag berätta att en karl riskerade att få reprimander.... jag kom inte på vad det var för ord jag letade ens!?! Jag glömmer väldigt mycket saker och sånt folk sagt till mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 181
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 26 27 28
Svar
548
· Visningar
15 424
Senast: Luem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

  • Evolve
  • Core by D vs equiband
  • Stärka 3 åring
Tillbaka
Upp