Vad gör vi? CCXXX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på att gå en hippiekurs, vilket är låååångt utanför min comfort zone 😅

Detta är en kurs mot inre omställning som kan fördjupa relationen med dig själv, andra och naturen omkring dig. Vi låter oss inspireras av olika sätt att förstå naturen samt vårt samspel med den. Yoga och andra rörelsepraktiker löper som en röd tråd genom hela kursen vilket ger möjlighet för både återhämtning och kontakt. Genom övningar kring kreativitet och närvaro erbjuder kursen en möjlighet att utforska impulser, tankar och känslor. Under kursens gång undersöker vi hur vi kan fördjupa kontakten med vår omgivning och oss själva. Vilka blir vi om vi tar våra behov och våra värderingar på allvar? Vilka avtryck gör vi då på världen? Ger en större närvaro oss möjlighet att ha en positiv påverkan på livets förutsättningar, i oss själva och på Jorden? Kursledarna besitter inga svar eller sanningar som fungerar för alla, men genom ett folkbildande arbetssätt vill vi ge utrymme för dig att utforska dessa frågor.

Kursen rör sig kring fyra grundläggande teman som vi undersöker genom såväl praktiska övningar som genom teori och reflektion:

Kontakt med naturen – Genom till exempel naturobservationer, sinnesövningar och att på olika sätt samskapa med naturen.
Kontakt med kroppen – Genom till exempel yoga, andningsövningar och rörelselek.
Kontakt med tankar och känslor – Genom till exempel skrivövningar, samtal, meditation och impulsmåleri.
Kontakt med andra – Genom övningar kring att se och lyssna till varandra.
Låter ju underbart! Kör på den! 😊

Hur lång är den?

Jag är också 99% säker på att toapauserna (av vilka det var många) togs för att svara på mess på telefonen eftersom de ökade i frekvens efter att jag påpekade att hen inte fick fippla med telefonen. :D
"I'm just one of those people who go to the toilet a lot. :angel: " Till och med eleven visste att det var en stretch liksom. 😅
Det här med telefoner som alltid finns med tycker jag är rätt sorgligt. Folk som cyklar och glor i telefonen. Tjejen med hunden, som jag ofta ser på hemvägen, och som alltid har näsan i telefonen. Jag må låta gammal eller något, men tänk så mycket av den riktiga världen de missar! Och om man är praktikant ger man ju inget bra intryck om man har telefonen uppe titt som tätt.

Det här med telefoner som alltid finns med tycker jag är rätt sorgligt. Folk som cyklar och glor i telefonen. Tjejen med hunden, som jag ofta ser på hemvägen, och som alltid har näsan i telefonen. Jag må låta gammal eller något, men tänk så mycket av den riktiga världen de missar! Och om man är praktikant ger man ju inget bra intryck om man har telefonen uppe titt som tätt.
Jag tycker också att det är jättetrist, hade det hänt upprepat så att jag sett det hade de fått lämna telefonerna på kontoret förstås. Det hade nog varit mitt initiativ om jag jobbat med dem imorgon, men det gör jag inte så det är någon annans problem. :angel:
Jag tyckte mest det var lite roligt att eleven var så väldigt "tonåring" i det här fallet.

Det är inte bara praktikanter heller. Jag vet att alla våra chefer har Jätteproblem med mobilanvändande på passen och det ser så himla illa ut å ena sidan - men å andra sidan har flera i personalen så svårt med språket att telefonen är ett måste.

Funderar på att gå en hippiekurs, vilket är låååångt utanför min comfort zone 😅

Detta är en kurs mot inre omställning som kan fördjupa relationen med dig själv, andra och naturen omkring dig. Vi låter oss inspireras av olika sätt att förstå naturen samt vårt samspel med den. Yoga och andra rörelsepraktiker löper som en röd tråd genom hela kursen vilket ger möjlighet för både återhämtning och kontakt. Genom övningar kring kreativitet och närvaro erbjuder kursen en möjlighet att utforska impulser, tankar och känslor. Under kursens gång undersöker vi hur vi kan fördjupa kontakten med vår omgivning och oss själva. Vilka blir vi om vi tar våra behov och våra värderingar på allvar? Vilka avtryck gör vi då på världen? Ger en större närvaro oss möjlighet att ha en positiv påverkan på livets förutsättningar, i oss själva och på Jorden? Kursledarna besitter inga svar eller sanningar som fungerar för alla, men genom ett folkbildande arbetssätt vill vi ge utrymme för dig att utforska dessa frågor.

Kursen rör sig kring fyra grundläggande teman som vi undersöker genom såväl praktiska övningar som genom teori och reflektion:

Kontakt med naturen – Genom till exempel naturobservationer, sinnesövningar och att på olika sätt samskapa med naturen.
Kontakt med kroppen – Genom till exempel yoga, andningsövningar och rörelselek.
Kontakt med tankar och känslor – Genom till exempel skrivövningar, samtal, meditation och impulsmåleri.
Kontakt med andra – Genom övningar kring att se och lyssna till varandra.

Och jag är långt ifrån det 😅 Men tänker att den kan göra mig lite mer…avslappnad.

Do it! Det blir ju bara mycket mer spännande och utrymme för utveckling om det är långt ifrån vad du brukar göra. :idea:

Jag var på en extremt flummig retreat i början av året, och även om stora delar av det var grejer som jag inte kommer söka upp igen så var den andra halva otroligt värdefull för mig. Långt mycket mer än jag hade trott!

Vet du om det finns någon lera man kan bränna i vanlig ugn eller som kan torka i rumstemperatur som man kan skulptera i?
Är så sugen på att göra ngt men har ingen brännugn. 😅
Ja det finns det men jag har ingen aning om var man skaffar den eller priset, jag snubblade över den på en hemsida när jag letade efter andra grejer.

Jag brukar tänka samma sak, världen är inte är inte i telefonen och så mycket folk missar!

Kim har tjatat och tjatat om att gå ut. Jag sa att jag ville äta middag först, men han har tjatat och tjatat ändå!
Nu är jag redo för att gå ut men har också satt igång värmen och kan inte övertyga kisse om att lämna elementet.
Prioriteringar tydligen.

Jag är också 99% säker på att toapauserna (av vilka det var många) togs för att svara på mess på telefonen eftersom de ökade i frekvens efter att jag påpekade att hen inte fick fippla med telefonen. :D
"I'm just one of those people who go to the toilet a lot. :angel: " Till och med eleven visste att det var en stretch liksom. 😅
Du skulle smugit efter och räknat till tre och sen bankat på dörren med ett "är du färdig nån gång".:devil::D

Samåkte med tanterna till caféet, var där en timme och tog sedan bussen hem till stan.
Nu dricker jag te och äter fröknäcke och choklad och ska titta på Trädgårdstider.

Jag brukar tänka samma sak, världen är inte är inte i telefonen och så mycket folk missar!
En av anledningarna till att jag inte har roaming (eller vad det nu heter) på min telefon. Jag har ett litet begränsat utbud med surf via mobilnätet men annars måste jag ha Wifi för att koppla upp, så när jag är ute och går är jag officiellt offline även om jag har telefonen med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat