Vad gör vi? CCXXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Japp så är det, det är patientens status när den lastats ur som bestämmer fortsättningen. Jag har ju kompisar inom blåljusmyndigheterna så jag har rätt bra insikt i verksamheten och missuppfattningen att ambulans = snabbspår är vida spridd. När jag bröt benet satte jag mig i bilen och körde in själv och likadant när dom gipsat klart, ett benbrott är definitivt inte livshotande om benet gått rätt av och inte punkterat nåt, bara smärtsamt.
Jotack, jag satt 40 mil på buss och gick i två dagar innan jag var till akuten och benet var av nedanför knäet. Samma sak när jag slet av en sena för två vintrar sedan, man kan gå i 14 dagar och dra en vagn med vatten till hagen i dm-djup snö innan MR, ortos och kryckor i väntan på operation. Med ortos och kryckor går det bra att fortsätta dra vatten till hagen medan man väntar ett par månader på operationen. Inget av det var ju egentligen speciellt akut då inget var livshotande, bara ont, men när jag åker in med min gamla mamma som antingen behöver sys ihop och har blödande sår så hon blöder igenom kläderna eller med en svullen och blåsvart fot och när personalen säger rakt ut att de som kommer in med ambulans går före så känns det som att det är bättre jag skickar henne nästa gång istället för att skjutsa henne.

Hon tar sig inte in till sjukhus på egen hand och skulle hellre ligga och dö än åka in om hon fick välja, vilket hon höll på göra en gång men då blev det ambulans och sex veckors IVA med 1 hg antibiotika intravenöst rakt in i halspulsåder på Sahlgrenska. Då var det livshotande, likaså när hon plötsligt började kräkas blod. Som tur var så hände ingen av gångerna när jag var där och hade bil utan min syster ringde 112 istället så hon fick åka ambulans.

Ingen av mina ambulansfärder har varit livshotande, bara ett par trafikolyckor med skrotade bilar, whiplash och sex brutna revben. Inget man dör av. Det går även bra att köra bil 13 mil med nyopererad fot som man inte öht får stödja på, det är inte heller livshotande.

Jotack, jag satt 40 mil på buss och gick i två dagar innan jag var till akuten och benet var av nedanför knäet. Samma sak när jag slet av en sena för två vintrar sedan, man kan gå i 14 dagar och dra en vagn med vatten till hagen i dm-djup snö innan MR, ortos och kryckor i väntan på operation. Med ortos och kryckor går det bra att fortsätta dra vatten till hagen medan man väntar ett par månader på operationen. Inget av det var ju egentligen speciellt akut då inget var livshotande, bara ont, men när jag åker in med min gamla mamma som antingen behöver sys ihop och har blödande sår så hon blöder igenom kläderna eller med en svullen och blåsvart fot och när personalen säger rakt ut att de som kommer in med ambulans går före så känns det som att det är bättre jag skickar henne nästa gång istället för att skjutsa henne.

Hon tar sig inte in till sjukhus på egen hand och skulle hellre ligga och dö än åka in om hon fick välja, vilket hon höll på göra en gång men då blev det ambulans och sex veckors IVA med 1 hg antibiotika intravenöst rakt in i halspulsåder på Sahlgrenska. Då var det livshotande, likaså när hon plötsligt började kräkas blod. Som tur var så hände ingen av gångerna när jag var där och hade bil utan min syster ringde 112 istället så hon fick åka ambulans.

Ingen av mina ambulansfärder har varit livshotande, bara ett par trafikolyckor med skrotade bilar, whiplash och sex brutna revben. Inget man dör av. Det går även bra att köra bil 13 mil med nyopererad fot som man inte öht får stödja på, det är inte heller livshotande.
Exakt, man gör det man måste men hanteringen av din gamla mamma lämnar en hel del övrigt att önska milt sagt men så blir det när verksamheter ska sparas sönder och samman, då får dom som behöver ha hjälp vackert vänta och har man sen fallit för ålderssträcket är man tärande och ska helst bort, ja det är känslan iallafall. :meh:

Jag frågade om jag fick gå och köpa något åt henne men fick inte. Här fick hon ligga och frysa på en brits i korridoren under två filtar tills vi gav upp. Det brukar inte hjälpa att komma in med öppna sår som blöder och måste sys om jag skjutas in henne, nästa gång ringer jag väl ambulansen istället så hon slipper vänta i timmar.
Jag förstår inte varför du inte fick gå och köpa mat?!

Jag gissar att det var för att om foten var bruten behövde kanske en operation och då behövde mamman vara fastande?
Ah, så långt tänkte jag inte, men om de gick med på liten smörgås borde väl vätskeersättning eller liknande inte varit omöjligt.
Sedan vet vi givetvis inte hur situationen såg ut för personal och övrigt, jag blev bara förvånad.

Det funkar även att köra manuell bil med bara ett ben eller med en bruten handled, däremot när jag drällde ner från trappan i skånehuset o drog av ett par ledband/ligament i benet då fick grannarna köra in mig, jag kunde inte ens stödja på benet.
Och nej jag litar inte på att det går att hoppa på benet med en meniskskada :nailbiting:

Jag minns för övrigt när jag var ute på vandring med hundarna uppå kullarna här, snubblade och skar upp knät så illa att man kunde se knäskålen. Jag hade dessutom strul med telefonen, försökte få tag på någon typ av räddningstjänst men det sket sig så jag började halta ned. Så småningom fick jag tag på en stallkollega som gick med på att komma och hämta mig och köra mig till akuten.
Jag tror hon hämtade mig runt sju på kvällen. Klockan två på morgonen fick jag äntligen komma in och träffa doktor, då hade både jag och kollegan arbetat respektive vandrat hela dagen och inte ätit någonting. Jag tror vi kanske drack någon läsk från automaten på akuten.
Hon följde med in, blev lite kär i doktorn och hävdade att hon ville se på medan de sydde mitt knä - jag var i panik över sprutor och nålar, grät så tårarna sprutade.... och tro fan att hon SVIMMAR mitt i proceduren, landar på doktorn och blir tagen till ett eget rum.
Jag minns att vi fick te med mycket socker och att jag lovat McDonalds som tack för skjutsen. Så när vi åkte därifrån runt typ sex eller sju på morgonen köpte vi varsin hamburgare, bara för att stanna på vägen hem och kräkas. 😅 Det var inte kul då, men idag lite roligt!

Jag minns för övrigt när jag var ute på vandring med hundarna uppå kullarna här, snubblade och skar upp knät så illa att man kunde se knäskålen. Jag hade dessutom strul med telefonen, försökte få tag på någon typ av räddningstjänst men det sket sig så jag började halta ned. Så småningom fick jag tag på en stallkollega som gick med på att komma och hämta mig och köra mig till akuten.
Jag tror hon hämtade mig runt sju på kvällen. Klockan två på morgonen fick jag äntligen komma in och träffa doktor, då hade både jag och kollegan arbetat respektive vandrat hela dagen och inte ätit någonting. Jag tror vi kanske drack någon läsk från automaten på akuten.
Hon följde med in, blev lite kär i doktorn och hävdade att hon ville se på medan de sydde mitt knä - jag var i panik över sprutor och nålar, grät så tårarna sprutade.... och tro fan att hon SVIMMAR mitt i proceduren, landar på doktorn och blir tagen till ett eget rum.
Jag minns att vi fick te med mycket socker och att jag lovat McDonalds som tack för skjutsen. Så när vi åkte därifrån runt typ sex eller sju på morgonen köpte vi varsin hamburgare, bara för att stanna på vägen hem och kräkas. 😅 Det var inte kul då, men idag lite roligt!
Snacka om ridå!! :D

Foten var inte bruten, hon gick in till akuten men det var det svar jag fick att om hon skulle opereras så fick hon inte äta. Nu är vi inne igen då hon har så ont men jag hoppas vi slipper vänta i över fyra timmar den här gången.
Nu gick hon in med stort besvär men redan när hon skulle anmäla sig så hämtade de rullstol och hon blev inrullad på ett rum.

Det är närakut/akuten vi är tillbaka på så du kan ta det lugnt @dobbis och nästa gång ska jag be @LadySara om lov innan vi åker hem. :meh:

Kan inte sova igen. Försöker hitta något lugnt att lyssna på. Skulle behöva komma till fysioterapeuten också.
Idag är det delkurs 5 på utbildningen som ska redovisas och jag fixar det men kanske inte lagt ner nån större tid på förberedelser precis. Sen har jag 8 möten på jobbet.

Bebis har haft det jobbigt med magen inatt så båda två har sovit. Är oförtjänt irriterad på sambon som inte erbjöd sig att ta matningen men han satte heller inte på vattendispensern igår så det inte finns varmt vatten till ersättningen.

Väntar på besked om mammas röntgen och om hon kan få någon smärtlindring. Det är verkligen inte roligt att sitta bredvid och höra henne halvgråta och jämra sig, men det är väl bara pjåsk och inget livshotande. Hon orkade ju faktiskt åka hem igår från akuten när jag fick nog så hon fick vila lite och få mat. Tur att andra vet så :devil: mycket bättre!

Väntar på besked om mammas röntgen och om hon kan få någon smärtlindring. Det är verkligen inte roligt att sitta bredvid och höra henne halvgråta och jämra sig, men det är väl bara pjåsk och inget livshotande. Hon orkade ju faktiskt åka hem igår från akuten när jag fick nog så hon fick vila lite och få mat. Tur att andra vet så :devil: mycket bättre!

Håller alla tummar för mamman, så tufft det låter❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur