Vad gör vi? Del CCXIII

På vägen hem hamnade jag strax bakom ett hästsläp med en häst i den och jag blev förvånad över att se att den hade sadeln på sig :confused: Jag hade inte ens tänkt tanken förut, men är det vanligt?

Spontant så tänkte jag att det skulle vara obekvämt för hästen samt ur säkerhetssynpunkt inte så smart med grejer som kan fastna i sidorna på släpet..

Inte helt ovanligt, oftast slängs ett täcke över hästen som då täcker sadeln helt. Stigbyglarna uppdragna så att de sitter stilla och är täckta. Eller så trär en ett sadelskydd över.

Svårt att se att det är obekvämt för hästen om en inte åker långt (de jag vet som åker med "påklädd" häst åker typ till ridhuset, inte flera timmar liksom), förutsatt att det finns utrymme på bredden förstås. Däremot en viss risk för skador på grejerna och att hästen kan fastna (tänker mest vid avlastning om hästen inte ryggar klockrent..), därav att en bör täcka över sadeln så att det inte går att fastna med kåpor etc.

Att stigbyglarna skulle smälla hål i väggen under resan ser jag som osannolikt, åtminstone om väggarna är i skick :) .

Inte helt ovanligt, oftast slängs ett täcke över hästen som då täcker sadeln helt. Stigbyglarna uppdragna så att de sitter stilla och är täckta. Eller så trär en ett sadelskydd över.

Svårt att se att det är obekvämt för hästen om en inte åker långt (de jag vet som åker med "påklädd" häst åker typ till ridhuset, inte flera timmar liksom), förutsatt att det finns utrymme på bredden förstås. Däremot en viss risk för skador på grejerna och att hästen kan fastna (tänker mest vid avlastning om hästen inte ryggar klockrent..), därav att en bör täcka över sadeln så att det inte går att fastna med kåpor etc.

Att stigbyglarna skulle smälla hål i väggen under resan ser jag som osannolikt, åtminstone om väggarna är i skick :) .
Stigbyglarna var definitivt uppdragna då jag kunde se dem över kanten på luckan. Blev bara lite förvånad då jag var på väg in till en rondell i innerstan av Stockholm, inte så vanlig syn där :laugh::D men det var inte så långt bort från Swartlings ridskola iofs.

Krupit ner i renbäddad säng.
Ska försöka se lite hockey innan de blå sluter sig.
IMG_4461.webp

Ok, tack @tanten och @Sel ! Jag har noll praktisk erfarenhet av hästvärlden så det överraskade mig, men det låter väl rimligt att jag har kanske bara sett hästar som åker längre färder.
Inte 😮 för att det är så konstigt alls men jag kan ha trott att du egentligen var någon annan( lika anonym för mig, tidigare användare) där detta inte hade stämt :bag:

Jag tänkte mest på stigbyglarna får jag erkänna. De är ju i metall och jag tänkte att om man har otur och smäller i mot väggen så kan det skapa något hål där den fastnar... Kanske lite katastroftankar dock 😅
Men är det bara mest korta färder så är väl risken väldigt liten.
Stigbyglarna är ju uppdragna och transportväggar är inte speciellt sköra. Så den tannken har jag aldrig tänkt

Ok, tack @tanten och @Sel ! Jag har noll praktisk erfarenhet av hästvärlden så det överraskade mig, men det låter väl rimligt att jag har kanske bara sett hästar som åker längre färder.
Men hur kunde du se det? Var övre luckan öppen? Det är ju olagligt om inte den lagen ändrats igen och jag missat det?!? Har själv aldrig någonsin transporterat häst med sadel på.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
68 174
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
629
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
70 969
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband