Vad gör vi? Del CCXIII

@Red_Chili Bra av dig att gå upp och kolla läget :heart .

Vi har ringt polisen några gånger pga bråk hos granne i huset. Tror inte att det finns barn i det hushållet, men det har varit vrålande och brak och det har hållit på länge. Inte bara vi som ringt heller, har vi blivit varse vid ett par tillfällen. Jag har inte känt mig bekväm med att gå och knacka på, inte heller säker på exakt vilken lägenhet det är (bara att det varit samma) men polisen har inte haft några problem att hitta rätt. Ringer förstås bara när jag faktiskt känner att det känns som att det behövs (inte för lite höjda röster i fem minuter, liksom), men har inte nån gång fått höra något om att det är onödigt eller att de inte kommer - det enda är att nån gång har det dröjt så pass att polisen ringt upp igen för att höra efter "om det lugnat sig nu". Jag tänker att det är bättre att flagga på om en är genuint orolig. Kommer nån ut och det inte är något så händer ingenting, såvitt jag förstått.
Här bråkas det en del ibland, och visst, huset är lyhört, men det var just hur och vad som skreks som fick mig orolig (han skrek så högt att jag hörde ord för ord allting). Men, ingen gång har det hållit på längre än kanske 15 minuter. Inte en chans att någon polis skulle göra något då, men nu när det även började kastas grejer så kände jag att det var läge att gå upp. Hoppas att han tänker till lite nu och tar det lugnare när han vet att även grannar reagerar.

Har diskat, plockat och städat av hemma. Gått igenom och sammanställt månadens ekonomi.

Tittat lite på Hästnet och hittat flera fina hästar (som skulle kunna passa..) till väldigt rimliga priser (imo) - hade det inte varit så nedrans dyrt med dragbil så... Har räknat ut en summa som jag tror är rimlig för bil, häst och transport, och där är jag inte riktigt ännu - men jobbar på!

Dricker en islatte. Katten sover under täcket, vilket hon gjort de senaste timmarna.

Senast ändrad:
Väntar...
1000013269.webp

Det tar närmare ett dygn att åka till Kiruna :eek: har aldrig varit norr om Borlänge :o
Den chocken fick jag också för några månader sen, när jag började planera besök hos min kompis på Kebnekaises fjällstation. Jag kommer att resa i totalt 28 timmar för att komma dit (buss, flyg, tåg, tåg, tåg, buss, vandring), där resan från Skottland till Sverige bara står för en bråkdel, och kompisen verkade känna lite press på att det verkligen ska bli bra med det i åtanke :D Det är verkligen en sådan grej där man får se resan som typ hälften av upplevelsen!

Jag sitter uppkrupen i soffan och lyssnar på ett webbinarium som hittills tyvärr inte visat sig vara så intressant som jag väntat mig. Har ont i halsen och tycker synd om mig själv :angel:

Den chocken fick jag också för några månader sen, när jag började planera besök hos min kompis på Kebnekaises fjällstation. Jag kommer att resa i totalt 28 timmar för att komma dit (buss, flyg, tåg, tåg, tåg, buss, vandring), där resan från Skottland till Sverige bara står för en bråkdel, och kompisen verkade känna lite press på att det verkligen ska bli bra med det i åtanke :D Det är verkligen en sådan grej där man får se resan som typ hälften av upplevelsen!
Funderar på vad jag vill göra under semestern, om jag vill åka till bort 😉 till Skottland skulle jag ju kunna ta mig på under två timmar med flyg.

Var precis upp till grannarna och knackade på. Satt hemma och skulle precis äta frukost när jag hör mannen där vråla och skrika på någon i familjen, sedan hörde jag hur hårda saker kastades i golvet. Blev orolig för övriga familjemedlemmars säkerhet, så jag gick upp direkt. Det kändes verkligen inte(!) bra det jag hörde... Mannen öppnade, ena barnet försökte säga något till mig men mannen avbröt och pratade ursäktande om att han "har en dålig dag bara"... Jag förklarade iaf att vi blev oroliga. Ska försöka prata med barnet sedan, brukar se barnet leka ensam ute på gräsmattan då och då. Och prata med mamman som jag nu inte såg till öht. Nu är det i alla fall lugnt där uppe. Hoppas innerligt att det bara låter värre än det är, men oavsett tycker jag inte att något barn ska behöva vara med om att ens pappa(?) står och vrålar och kastar saker runtomkring sig utan att någon reagerar.
Jag hade absolut ringt polisen nästa gång! De tar våld i hemmet på stort allvar. Speciellt om det finns barn med i bilden.

Har själv ringt polisen på en granne men då var det även knark inblandat.

Jag hade absolut ringt polisen nästa gång! De tar våld i hemmet på stort allvar. Speciellt om det finns barn med i bilden.

Jag har ringt polisen två gånger pga ett par föredetta grannar. De var här på en kvart, och stannade länge och pratade med båda i paret. Nästa gång jag ringde var det redan någon annan granne som larmat, och det kom två patruller. De tar definitivt risk för våld i hemmet på stort allvar!

Jag har ringt polisen två gånger pga ett par föredetta grannar. De var här på en kvart, och stannade länge och pratade med båda i paret. Nästa gång jag ringde var det redan någon annan granne som larmat, och det kom två patruller. De tar definitivt risk för våld i hemmet på stort allvar!
Skönt att de tagit det på allvar när det varit aktuellt för er att ringa. Om det blir någon liknande situation igen så ska jag nog testa att ringa. Hoppas innerligt på att det inte behövs dock.

Verkar som att vi ska på visning av den till synes perfekta lägenheten på måndag. Och jag har lyckats ta itu med en del andra saker som måste göras men som jag av ångest skjutit på för länge. Nu städar robotdammsugaren, jag har precis varit till rastgården med hundarna så de fått springa av sig och om en stund kommer sambons syster hit för att umgås lite. Eventuellt ska vi till simhallen senare (och då får jag bada bastu!). Det kan nog bli en bra dag det här :)

Gräset är oklippt eftersom klipparen står på verkstad.
I det blöta långa gräset ser jag nån form av släpspår.
En grävlig har sneddat över gräset. Rådjurspjuttar och rävbajs har jag också.
Livet på landet

Min tanke är att jag vill kolla först om det är så att jag överreagerar innan jag gör en orosanmälan. Men det kanske är dumt? Jag vet inte riktigt hur sånt där går till heller.
Orosanmälan gör man för att man är orolig för vad som händer. Man behöver inte utreda själv först.
Att pappan avbröt barnet tyder på att barnet inte får avslöja nåt, kanske.
Nu när han vet att du reagerat så kanske det fortsätter med tyst våld ändå. Så du ska tro att allt är lugnt.

Ska köra bilen till verkstaden för absgivar byte på ena bak, min tanke var att jag o hunden skulle ta en långpromenad längs med kanalen under tiden, men hade inte räknat med svinkyla ,blåst o regn, så vi kräver nog att få bli hemkörda istället.

Orosanmälan gör man för att man är orolig för vad som händer. Man behöver inte utreda själv först.
Att pappan avbröt barnet tyder på att barnet inte får avslöja nåt, kanske.
Nu när han vet att du reagerat så kanske det fortsätter med tyst våld ändå. Så du ska tro att allt är lugnt.
Väldigt sant...

Förbereder för att ta emot min allra första utlämnande av allmän handling på plats.
Lite nervös eftersom jag fått hintat att personen är knepig, men kommer att befinna oss där det är mycket andra så det bör inte vara några problem. Dessutom har personen varit otroligt trevlig mot mig.
Lite nervös också då det som sagt är första gången :D

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
68 330
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
645
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
71 173
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
70 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka