Vad gör vi? Del CCXIII

Funderar på vad som får människor att begå helt avskyvärda handlingar. Då tänker jag inte på världsledare som Netanyahu eller Putin i första hand även om de utan tvekan begår avskyvärda krigsbrott. Men läste en artikel I GP om en stridspilot som tillfångatogs av IS. Han låstes in i en bur och brändes levande. Jag förstår ju såklart att det är radikalisering och hjärntvätt i viss mån men handlingen är ändå så avskyvärd och bortom alla gränser för respekt för mänskligt liv.

Funderar på vad som får människor att begå helt avskyvärda handlingar. Då tänker jag inte på världsledare som Netanyahu eller Putin i första hand även om de utan tvekan begår avskyvärda krigsbrott. Men läste en artikel I GP om en stridspilot som tillfångatogs av IS. Han låstes in i en bur och brändes levande. Jag förstår ju såklart att det är radikalisering och hjärntvätt i viss mån men handlingen är ändå så avskyvärd och bortom alla gränser för respekt för mänskligt liv.
'
Homo Sapiens har alltid haft en oändlig förkärlek till grymheter och tortyr. Det är lika gammalt som när vi klättrade ner ur träden.

Varit ute i stallet o gått promenad men en av hästarna.
De va inte kul.
Vet inte om ja tappat intresset..

Känns lite tomt
Känner igen den känslan.
Jag sålde min ridhäst och behöll den gamle tills han blev för gammal. Jobbigt, men för mig var det rätt just då.
Nu har det gått ett år snart sen gammelman försvann och jag börjar bli lite sugen igen. Inte på egen häst, men på att träffa hästar. Kanske rida en dag i veckan eller så.

Idag svimmade sonen på förskolan igen. Bruce har fått blod i avföringen vilket såklart väcker tankar om hans timglas, och jag såg en pojke här utanför oss idag som samlade burkar. Jag vet vad ni tänker, barn gör det och köper godis, men den här pojken såg inte ut som de andra pojkarna här. Nåt i mig bara.. visste. Nyheterna visar bilder från Gaza och på jobbet vänder AI upp och ner på mitt yrke. Vet ni, jag mår bra, men ofta känner jag bara att.. fan vad mycket det är? Småbarnsår, sjuk gammal hund, krig, galna världsledare och lågkonjunktur. En stunds frid i själen känns just nu väldigt långt bort.

Idag svimmade sonen på förskolan igen. Bruce har fått blod i avföringen vilket såklart väcker tankar om hans timglas, och jag såg en pojke här utanför oss idag som samlade burkar. Jag vet vad ni tänker, barn gör det och köper godis, men den här pojken såg inte ut som de andra pojkarna här. Nåt i mig bara.. visste. Nyheterna visar bilder från Gaza och på jobbet vänder AI upp och ner på mitt yrke. Vet ni, jag mår bra, men ofta känner jag bara att.. fan vad mycket det är? Småbarnsår, sjuk gammal hund, krig, galna världsledare och lågkonjunktur. En stunds frid i själen känns just nu väldigt långt bort.
Håller med, det är så mycket som händer som inte borde hända nu. Både i ens omedelbara närhet och ute i världen

Ångest. När jag var ute hade grannarna kommit och knackat på för att de ville prata med mig. Föräldrarna till barnen jag är orolig för. Har inte fått iväg någon anmälan än. Vet inte vad de vill och blir därför så jäkla nojig :(
Hmm … jag skulle kanske undvika att prata för mycket med dem för de kan vända det till att du orosanmäler för att du har nåt emot dem.
Men om du pratar med dem, dokumentera allt, du kan spela in samtalet i smyg för säkerhets skull.
Låt dem inte övertala dig till att inte orosanmäla. :heart

Hmm … jag skulle kanske undvika att prata för mycket med dem för de kan vända det till att du orosanmäler för att du har nåt emot dem.
Men om du pratar med dem, dokumentera allt, du kan spela in samtalet i smyg för säkerhets skull.
Låt dem inte övertala dig till att inte orosanmäla. :heart
Jag tänker inte gå och prata med dem och kommer inte öppna dörren, men möter jag dem utomhus blir det ju svårt att undvika och jag är ute ofta pga hundarna. Jobbar dock torsdag-lördag och kommer inte vara hemma så mycket. Just nu känns det skönt, även om jag inser att det blir lite "fly från problemen" istället för att lösa dem. Hoppas mest på att jag har med sambon nästa gång jag möter dem, som lite moraliskt stöd sådär. Jag är verkligen inte bra med folk utanför jobbet :cautious:

Bostadsvisningen gick bra. Den var faktiskt i bättre skick än jag väntat mig, vilket såklart var kul. Visst, alla tapeter, vitvaror i köket och innerdörrar behöver bytas, men det var jag beredd på. Och så fanns det ingen diskmaskin installerad. Men badrummet var bra, själva stommen i köket bra, uteplatsen blir bra bara man klipper gräset och sätter upp ett bättre staket... Ska prata mer med sambon imorgon, när vi nu ska hinna det vet jag inte då han jobbar tidigt och jag jobbar sent. Men eh. Det löser sig antar jag.

Jag tänker inte gå och prata med dem och kommer inte öppna dörren, men möter jag dem utomhus blir det ju svårt att undvika och jag är ute ofta pga hundarna. Jobbar dock torsdag-lördag och kommer inte vara hemma så mycket. Just nu känns det skönt, även om jag inser att det blir lite "fly från problemen" istället för att lösa dem. Hoppas mest på att jag har med sambon nästa gång jag möter dem, som lite moraliskt stöd sådär. Jag är verkligen inte bra me⁶d folk utanför jobbet :cautious:
Men... vet de om att du störs eller reagerar på ljuden därifrån?
Om de inte vet - .vad finns att oroa sig för?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Hårt arbetande kisse är sur efter att ha blivit väckt pga fotografering... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
68 374
Senast: Mia_R
·
Tjatter Hur kan det komma sig att det är så svårt att kommunicera? Jag kan sitta länge och försöka fundera på hur jag ska uttrycka mig så att...
Svar
15
· Visningar
660
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
71 238
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Dödstrött pga allergi och allergimedicin men vilket ljuvligt väder det var igår! Inte lika trevligt idag men uppehåll ännu så jag ska... 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka