Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar inte att folk vågar lita på svampråd i facebook-grupp 🤪. Dagligen ser jag folk som frågar är det här en "x"? Och sedan brukar det hagla kommentarer. Jodå, bara att äta! SÅ god - mums! Men sedan kommer kommentarer att, nej, det är en HELT annan svamp. Giftig!
Näpp, jag håller mig till vanliga gula kantareller. Inget annat plockas här... :D
Beror helt på vilken svampgrupp. Svamp-klapp tex har ju några av världens främsta mykologer som modmins, så deras artningar kan du vara säker på.

Sen finns det diverse obskyra amatörgrupper där det artas friskt, stensäkra artningar på trattkantarell tex - som i själva verket är gullnavling eller rödgul trumpetsvamp..
Eller artningar som Karl-Johan när det är uppenbar skivling.. där blir man mörkrädd. 😅🙈

Har haft en fin dag med många fina grattishälsningar på FB, goa elever och kollegor som gratulerat och fint avslut hos päronen som bjöd på mat, fika och fina presenter.
I morgon blir det lite mat och mys även med syster och systerdotter efter jobbet.
IMG_6755.webp

Tycker ändå det gick bra med Cosmic i dag. Alla verkar ha överlevt dagen och Cosmic ÄR på plats trots allt. Kunde ha blivit värre (som i VG-regionen med deras Millenium), men det jag såg innan jag avslutade var att saker började falla på plats lite där jag jobbar. Har själv i dag inte jobbat i det utan i det gamla- och nästan lyckats krascha min gamla dator. Den nya fungerar ju men har inte mitt förstoringsprogram så IT kom och skulle installera det en timme innan jag skulle gå. Det gick inte som tänkt så han tog datorn med sig och skulle göra det i eftermiddags. Jag vet inte hur det har gått. Jag har som sagt jobbat i gamla datorn och gamla journalsystemet istället så har inte varit sysslolös, men mitt i allt slutade mina hörlurar att fungera, sedan allt ljud på datorn, sedan kunde jag inte stänga av olika program, sedan kunde jag inte stänga av datorn.... då efter en stund kunde jag plötsligt välja starta om istället så det gjorde jag och så meddelade datorn att den mådde dåligt med en stor blå skärm med text på. Men den tog sig samman och startade om och allt fungerade igen. För den här gången. Jag vet inte hur det är i morgon när jag ska jobba.

Men, jag var tvungen att gå i alla fall och göra ett besök till terapeuten, vilket inte var någon höjdare, vilket ju nog inte är meningen heller.

Hundpromenad, samtal med syster och så har jag ätit lite och känner mig nu helt slut. Ser onekligen längtansfullt fram emot sängen känner jag. Hoppas jag kan få sova utan drömmar så att det åtminstone är sömn jag får!

Läser i DN att småhusbyggandet och -boendet i Sverige är historiskt lågt, vilket bland andra "egnahemskommissionären" och tidigare bostadsministern Stefan Attefall resonerar och problematiserar kring. "När du arbetar ska du också få chans att bo i ett eget hus" säger han bland annat. Och jag är kluven. Ja, jag själv och många andra vill gärna bo så. Men långt ifrån alla har det som en självklar målbild - vilket väl strängt taget är väldigt lyckosamt. För jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara praktiskt möjligt, om man för ett ögonblick bortser från de ekonomiska faktorerna, att skapa fristående småhus för de 60% av befolkningen som idag inte bor så. Det skulle oundvikligen dra med sig stora utmaningar kring markutnyttjande, person- och godstransporter, övrig infrastruktur, energikonsumtion, miljöbelastning m m. Skall man överhuvudtaget lägga miljöaspekter på boendeformer så torde väl ändå aggregerade flerfamiljshus vara svårslagna... tänker jag.
Nej, det finns liksom ingen rim och reson i att ett ineffektivt markutnyttjande som småhus är, ska öka.

Samtidigt ökar alla krav och restriktioner som begränsar möjligheten till byggnation genom att större hänsyn än tidigare ska tas till totalförsvarsintressen, kulturvärden, artskydd och naturmark, klimatanpassning, jordbruksmark,energianvändning osv osv. Så var i hela friden ska alla småhus ligga?
Målkonflikter är det ingen politiker som ens förstår vad det är känns det som, varken på statlig eller kommunal nivå.

Sitter och väntar på att ösregnet skall bli ledigt ösregnet med varmt vatten till skillnad från det ute. Orienterings träning och himlen öppnade sig när vi öppnade bildörren. Jag satte mig i bilen med värmen på när de var ute.

Märklig dag idag. Kan inte säga allt men har iaf lagat en tand för första gången, udda upplevelse men behövde inte bedövning så det är alltid något. Lite irriterad på den förra tandläkaren som helt missade detta. Tror att kroppen protesterar i sympati med kaoset kring den andra stora händelsen idag, för den blev väldigt yr av att springa och så långt var det inte. Varför kan folk inte bara uppföra sig, inte skada sig själv eller andra? Är det så väldigt svårt? Och varför tror vissa att de är immuna när de så helt uppenbart inte är det? Obs retoriska frågor.

Hade inte skola idag och det uppskattar jag. Imorgon har jag dock en del, inte egentligen något svårt men vet inte hur det ska gå. Men kanske kan vara trevligt att se lite mer normala människor med.

Helt orelaterat så har Kvack, kycklingen Kvitt som konverterat till anka, nu lärt sig flyga. Två kvällar i rad har det varit något som suttit och kvackat uppe på pinnen istället för i redet :up:

Så himla slut idag. Noll energi. Väntar på jättegod gryta. Men den lär behöva koka ihop sig någon timme till. Vi blev lite sena i start av matlagning och hade väl lite förträngt vilken tid det tar. 😅
Så hungrig! Ändå skönt att känna hunger och inte bara illamående. 🤷‍♀️

Hemma efter en jobbig morgon men en otroligt bra arbetsdag.
På morgonpromenaden blev vi attackerade av en katt, ena hunden fick sår i ansiktet och läskigt nära ögat, men han verkar vara ok...

Jobbet sedan flöt på utmärkt. Jag gillar verkligen dagens kollega. Vi har otroligt lätt för att prata om allt möjligt, är väldigt lika på många sätt och har väldigt mycket kunskap, dock lite fördelat på olika sätt. Vilket bara gör det hela ännu bättre. Jag lär mig av henne, hon lär sig av mig. Under tiden har vi det supertrevligt och jobbar på i ett bra tempo. Hoppas innerligt att det fortsätter såhär!

Imorgon ska jag jobba med andra kollegan. Hon verkade också jättetrevlig igår, så det blir säkert bra. Nu dricker jag te, äter choklad och vilar lite.

Hemma efter en jobbig morgon men en otroligt bra arbetsdag.
På morgonpromenaden blev vi attackerade av en katt, ena hunden fick sår i ansiktet och läskigt nära ögat, men han verkar vara ok...

Jobbet sedan flöt på utmärkt. Jag gillar verkligen dagens kollega. Vi har otroligt lätt för att prata om allt möjligt, är väldigt lika på många sätt och har väldigt mycket kunskap, dock lite fördelat på olika sätt. Vilket bara gör det hela ännu bättre. Jag lär mig av henne, hon lär sig av mig. Under tiden har vi det supertrevligt och jobbar på i ett bra tempo. Hoppas innerligt att det fortsätter såhär!

Imorgon ska jag jobba med andra kollegan. Hon verkade också jättetrevlig igår, så det blir säkert bra. Nu dricker jag te, äter choklad och vilar lite.
Har du hittat till den jätte stora godis o chokladbutiken?

Har har hosten anlant ... mer som Svenskt sommar vader :p fortfarande med mindre regn, men forra veckan regnade det tillrackligt for att det skulle vara blott ute ... och det ser ut att kunna bli en gang de har nasta 10 ganger ocksa. Lite for varmt for lang promenad runt 12 pa dagen ... men battre an regn!

Screen Shot 2025-09-16 at 1.16.07 PM.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn