Jag gillar inte åskan som mullrar på avstånd. Det känns hotfullt och man vet aldrig när det smäller... 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just Kiruna är speciellt eftersom många som jobbar i gruvan flyger dit för jobb. I min kommun vet jag åtminstone en kvnna som jobbar så och jag bor i svealand.Hur långt upp i Norrland, ungefär? Från UK till Kiruna och Luleå kan det finnas flyg på vintern. Troligtvis Arvidsjaur också. Mest troligt charter men kanske går att köpa enbart flygstol.
Ev går det att flyga till Norge och sen tåg eller buss till norra Sverige men det blir väl krångligt med djur när det är flera gränser utanför EU.
Akuta vårdfrågor finns akuten och SOS till. Enklare saker sköts på kontorstid på vardagar.
Arlanda har numer en egen tågstation där regionaltågen (samt pendeltåget mot Sthlm och Uppsala) går, främst norrut så det torde vara hyfsat enkelt att kliva på ett tåg där och slippa åka in till Stockholm.Det beror lite på om det går att hitta ett direktflyg upp till norrland eller inte. Om inte måste jag antingen flyga eller tåga från Stockholm.
De möter mig förstås däruppe.
Meeeen, den som lever får se, som man säger. Jag är som sagt inte jättesugen på att åka.
Jag har hängrännor överallt. Alla är helt eller delvis igensatta.Har precis slängt ihop en pizzadeg som nu ska jäsa i ett par timmar. Tänker att rester från en köttfärslimpa tidigare i veckan borde funka som topping? Maken är ute och rensar hängrännan på stallet. Vi upptäckte när vi stod och tittade på ösregnet att hängrännan bitvis var rätt igensatt...![]()
Ja, det där med att folk säger "men frikortet har ju bara höjts med si och så i månaden...". Mm, men man ska punga ut med rätt mycket första gången ju.Jag har hängrännor överallt. Alla är helt eller delvis igensatta.
Alltihop är ett elände. Jag måste kolla om det finns någon som resnar. Men måte spara ihop till några andrA betydligt viktigare saker först.
Som mediciner t.ex. Mina är dyra. Så nästa apoteksbesök kommer att kosta 3800 - det nya fribeloppet. Sen är det gratis. Men avundas dem som kan hämta ut en liten kartong med billiga piller.
Nedan: abstrakt målning av Mattias Johansson från Innuti.