Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur långt upp i Norrland, ungefär? Från UK till Kiruna och Luleå kan det finnas flyg på vintern. Troligtvis Arvidsjaur också. Mest troligt charter men kanske går att köpa enbart flygstol.
Ev går det att flyga till Norge och sen tåg eller buss till norra Sverige men det blir väl krångligt med djur när det är flera gränser utanför EU.
Just Kiruna är speciellt eftersom många som jobbar i gruvan flyger dit för jobb. I min kommun vet jag åtminstone en kvnna som jobbar så och jag bor i svealand.

Akuta vårdfrågor finns akuten och SOS till. Enklare saker sköts på kontorstid på vardagar.

Näraktuten är till för det som inte kan vänta men inte heller är allvarligt akut. När jag trillade och slog huvudet i ett marmorbord på lördagkväll så gick jag enligt (läkar)råd inte till akuten den kvällen utan närakuten vid halv tio på söndagen för att bli sydd - ett mycket bra beslut mtp att det var juli med way out west och håkan hellström så det hade tydligen varit kaos på lördagen. Var helt ensam, ut och in på en kvart.

Det beror lite på om det går att hitta ett direktflyg upp till norrland eller inte. Om inte måste jag antingen flyga eller tåga från Stockholm.
De möter mig förstås däruppe. :)
Meeeen, den som lever får se, som man säger. Jag är som sagt inte jättesugen på att åka.
Arlanda har numer en egen tågstation där regionaltågen (samt pendeltåget mot Sthlm och Uppsala) går, främst norrut så det torde vara hyfsat enkelt att kliva på ett tåg där och slippa åka in till Stockholm.

Klippt gräset, borde få medalj och Nocco.
Lagad Chili con carne då nu har jag matlådor för en evighet framåt, skönt!
Ska ta tag i något kaoshörn snart, rensa lite.

Har precis slängt ihop en pizzadeg som nu ska jäsa i ett par timmar. Tänker att rester från en köttfärslimpa tidigare i veckan borde funka som topping? Maken är ute och rensar hängrännan på stallet. Vi upptäckte när vi stod och tittade på ösregnet att hängrännan bitvis var rätt igensatt... :nailbiting:

Har precis slängt ihop en pizzadeg som nu ska jäsa i ett par timmar. Tänker att rester från en köttfärslimpa tidigare i veckan borde funka som topping? Maken är ute och rensar hängrännan på stallet. Vi upptäckte när vi stod och tittade på ösregnet att hängrännan bitvis var rätt igensatt... :nailbiting:
Jag har hängrännor överallt. Alla är helt eller delvis igensatta.
Alltihop är ett elände. Jag måste kolla om det finns någon som resnar. Men måte spara ihop till några andrA betydligt viktigare saker först.

Som mediciner t.ex. Mina är dyra. Så nästa apoteksbesök kommer att kosta 3800 - det nya fribeloppet. Sen är det gratis. Men avundas dem som kan hämta ut en liten kartong med billiga piller.

Åkte och shoppade en begagnad hundsele till ena hunden. Hon blev rätt tjusig i sitt nya förvärv kan jag tycka! nu ska jag ha en likadan till nästa.
Namnlös.webp

Vid hållplatsen när jag skulle åka hem igen stod polisen där och hade haffat en bil, sedan kom en polisbil till dit och fyllde upp hela hållplatsen. Kändes väldigt märkligt att stå där och uggla bredvid, jag behövde vänta på bussen en halvtimme (satte mig på en bänk en bit bort från hållplatsen för att inte störa) så det de pysslade med tog mer än så då de stod där när jag kom och var kvar när jag åkte. Sånt stressar mig som inte ser så bra, struntar bussen att stanna för den tänker att jag är med i det? Eller stannar den? Saker som kanske helt vanliga människor inte ens tänker på? Gör ni det?

Har just käkat lite havregrynsgröt, tror jag ska vila en timme innan jag beger mig ut på en långpromenad. Det är fint väder! Hörde åskan i natt och såg blixtrarna, fint!

Jag har hängrännor överallt. Alla är helt eller delvis igensatta.
Alltihop är ett elände. Jag måste kolla om det finns någon som resnar. Men måte spara ihop till några andrA betydligt viktigare saker först.

Som mediciner t.ex. Mina är dyra. Så nästa apoteksbesök kommer att kosta 3800 - det nya fribeloppet. Sen är det gratis. Men avundas dem som kan hämta ut en liten kartong med billiga piller.
Ja, det där med att folk säger "men frikortet har ju bara höjts med si och så i månaden...". Mm, men man ska punga ut med rätt mycket första gången ju.

Måste få göra lite smygreklam för Malmö konsthalls jubileumsutställning "Speaking volumes" som hade vernissage igår. Först och främst för att konsten är riktigt bra! Men också för att Malmö Konsthall valt att presentera konstnärerna och konsten som just konstnärer och konst. Det faktum att samtliga konstnärer har funktionsvariationer och arbetar inom LSS-liknande verksamheter nämns bara i en bisats. Heja Malmö konsthall!! :bow: :bump: Nedan: abstrakt målning av Mattias Johansson från Innuti.

20250912_200109.webp

(För full transparens så erkänner jag stolt att Mattias också råkar vara min farbror :D)

Köar på åvc. Galet mycket folk som slänger skräp på söndagar. Jag funderar på om det är värt att släpa allt från där jag står eller om jag ska vänta på att långsamt maka mig fram med bil och släp till rätt container. Tror jag väntar på det senare för jag kommer nog inte ut snabbare oavsett 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund