Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyvaken. Gillar verkligen utsikten från fönstret, framförallt när det är soluppgång :) Ibland är det rådjur och tranor nere på fälten. Hyresvärden har sett älg också, men de kommer betydligt mer sällan och jag har inte fått se några än.
1000088585.webp

Jag är avskräckt från NIU. Känner 4 som fått där med ridning, enbart en rider fortfarande... andra sökte och kom in med sin ponny och när de börjat fick de höra att den inte dög utan de var tvungna att köpa häst för att platsa. Sen blev det bara pannkaka. Å andra sidan har skolan avslutat samarbetet med Skästa nu så det kanske blir bättre.
Med tanke på att NIU finns på mängder av skolor så ska man nog inte döma ut alla efter en skola. Precis som det finns bra ställen så finns det dåliga ställen. Precis som jag var inne på när det gäller skolor med naturbruk, man behöver kolla upp skolorna, ställa alla jobbiga frågor innan man söker för att göra ett bra val.

Sen är ridning svårt som NIU, vill du verkligen elitsatsa som den är tänkt för väljer man kanske hellre ett naturbruksgymnasium för att få rätt utbildning för att driva hästgård.

Skolval är viktiga, sen går det alltid att lägga till utbildningar, men det ska vara tre bra år också.

Har precis ätit middag och försöker nu göra en plan för morgondagen. Min enda ledig dag den här veckan och jag vill ta en promenad i något bra område som inte är för långt hemifrån. Men, jag vet inte vilka områden som är bra, såklart, eftersom jag är i en för mig ny stad. Inte ger det mycket att googla heller, eftersom min syn på "bra område" är mer eller mindre detsamma som "område som få känner till och där man får promenera runt ensam" :p
Om jag har förstått rätt vilken som är din nya stad, så finns Kvismaren är söder om stan. Tysslingen och Oset och Rynningeviken mer väster respektive öster om stan.

Samtliga är fågellokaler, så en och annan fågelskådare kanske du stöter på.

Kör en samlad, det finns många varianter av boende, man behöver inte stirra sig blind på internat. Sonens skola kallade det elevboende för att komma runt de krav som ställs på ett internat. Den stora skillnaden är att han förväntades lösa frukost och kvällsmat själv. Sen har skolan en elevkiosk med frukost till självkostnadspris och hade mycket aktiviteter där de bjöd på kvällsmat men de lagade mycket mat tillsammans med kompisar.

Sen kan man läsa naturbruk och få högskolebehörighet, där behöver man dock vara lite mer alert och fråga efter hur de löser det. Sonens skola hade en bra plan där han hade en extra dag med de kurserna och de som valde det praktiska spåret hade andra kurser. Vi tittade på en annan skola också och där erbjöds de högskolebehörighetsgivsnde kurserna kvällar och mot andra viktiga kurser. Det kan vara värt att titta på skolor som erbjuder ridning som niu/liu. Där är sporten ett tillval och man väljer vilket program man vill.

Jag tittade på andra skolor med boende iväg hemifrån men inte just Lundsberg :)
Sen är förstås frågan vad hennes pappa godkänner.

Hon vill inte gå naturbruk utan vill gå samhällsprogrammet och mest troligt med valet beteende.

Vaknade till lite kyligt inne och kondens på fönstren (hängde ju tvätt i v-rummet igårkväll)....och frost ute så nu blev det allt att tända höstens/vinterns första brasa :love: . Men nu ska det få slockna ner innan jag åker och jobbar :).

Fy fan vad jag ångrar att jag gick med i facket. Vill gå ur nu, eftersom det är snordyrt. Ingen info om det på hemsidan. Skriver i kontaktformuläret för att fråga. Får till svar att jag måste ringa. Ringer och då skickar det ett mail som jag ska svara på för att gå ur 🤦‍♀️ och det är dessutom TRE månader utträdestid!

Med tanke på att NIU finns på mängder av skolor så ska man nog inte döma ut alla efter en skola. Precis som det finns bra ställen så finns det dåliga ställen. Precis som jag var inne på när det gäller skolor med naturbruk, man behöver kolla upp skolorna, ställa alla jobbiga frågor innan man söker för att göra ett bra val.

Sen är ridning svårt som NIU, vill du verkligen elitsatsa som den är tänkt för väljer man kanske hellre ett naturbruksgymnasium för att få rätt utbildning för att driva hästgård.

Skolval är viktiga, sen går det alltid att lägga till utbildningar, men det ska vara tre bra år också.
Vi ska börja gå på gymnasiemässan redan i år för att hinna förstå och få koll, det är svårt som sagt. När jag gick gymnasiet fanns det 6 skolor i stan liksom 😅

Vaknade som vanligt inatt och var vaken några timmar, men eftersom jag hade ett frukostmöte i morse och sedan är ledig fram tills jag börjar vid 14 tog jag sovmorgon istället för att åka in till kontoret redan vid 06, så känner jag mig riktigt utvilad. :up:

Mötet bara en timme istället för två, så redan hemma och har lagt mig en timme innan vi åker till hästarna. Kanaljen har slarvat bort en grimma och hans andra har fått fötter under sommaren så jag köpte ny igår så tar med den när vi åker. Soligt och fint, känns som det kan bli en bra dag. 😎

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund