Sitter på ett hotellrum i Kiruna och kan meddela att det inte bara är
@Hippocampus som behöver varna innan hen ska ut och åka tåg från och med nu, utan även jag kan sälla mig till den klubben. Jag orkar knappt summera allt som hände under de tre timmar från det att jag kom fram till Nikkaluokta efter 1,9 mils vandring till att jag stod på Kiruna C och undrade var tåget samt alla andra resenärerna höll hus, men det slutade i alla fall med att jag sitter fast i Kiruna fram till på måndag eftersom nattåget är inställt p.g.a växelfel i Boden. Eftersom att jag inte fick sms:et SJ skickade ut ang det inställda tåget till samtliga resenärer, troligen för att jag har utländskt nummer*, hann jag inte reagera i tid och lagom till att jag insåg vad som pågick hade samtliga av morgondagens tåg, bussar och flyg blivit fullbokade. Jag får alltså vackert stanna kvar här till på måndag då jag lyckades få tag i en flygbiljett, det gör ont i miljöhjärtat att flyga inrikes men vad ska man göra? Väntar jag till på måndag med att ta tåget kommer jag inte hem förrän på tisdag, alltså 48h senare än planerat, och det funkar bara inte. 36 extra timmar här uppe räcker gott och väl... Jag är bara oändligt tacksam för att jag inte skulle flyga hem till Skottland i samma vända, nu är det "bara" värdefulla dagar med familjen som brinner inne.
*vilket för övrigt är katastrofalt dåligt i så fall, jag lär knappast vara den enda "utländska" personen som åker tåg med dem...