Vad gör vi? Del CCXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, det jag citerade gäller bara för de som har ferietjänst, vilket vanligtvis gäller för lärare. I lärares arbetstid ingår också planering, möten, osv. Och 10 timmar förtroendetid utöver detta när man t.ex. ska fortbilda sig.
Hittade en sida kring det nu. Så nu vet jag :D Många färre dagar per år men fler timmar (arbetstid alltså) . Fick inte ihop det riktigt.

Men skulle du vara "bevakad" om du bodde närs jobb? Det ännu inte som ett sunt jobb isf
Det jag lämnade uttryckte jag tydligt hur skönt det är att att ha distans, de verkade inte fatta det. Hade en kollega (som också lämnade efter mig) som bodde ett stenkast från lokalen...Hon hade sjukskrivit sig pga förkylning men blev "halshuggen" när hon syntes ute för att rasta hunden. Rasta, inte någon långpromenad!

Alltså lärare o annan skolpersonal. Har de många fler semesterdagar än oss vanliga?

Men gäller det alla som jobbar på skolan? Fattar inte :D Resurser, assistenter? Går eleverna i skolan då 8-17 varje dag?
Det ser lite olika ut på olika nivåer och skolor. Jag jobbar på gymnasiet, friskola som tidigare var ägd av lärarna. I vårt avtal har vi 40 dagars semester och vanlig semestertjänst. Dvs vi jobbar 40h i veckan. Men i vårt avtal har vi också förhandlat bort övertidsersättning men vi har flex. Det betyder att jag kanske jobbar 12h en dag när vi har öppet hus, jag får inte extra betalt men jag kan vara ledig 4h vid lämpligt tillfälle.

Vi jobbar 8-17 varje dag, eleverna har lektioner 8-16:10. Men jag har inte undervisning hela tiden, mycket tid går åt till att förbereda lektioner, planera, följa upp, rätta, ge återkoppling. Dessutom är jag mentor och har 17 elever att följa upp, ha utvecklingssamtal, kolla att de inte har rester osv. Dessutom har vi ämneslagsmöten, diskutera utveckling inom ämnet, bedömning, planerar tillsammans, vi har arbetslagsmöten där vi jobbar med frågor för arbetslaget. Eht- möten där vi pratar om elevhälsa, APT som alltid tar mycket längre tid än det borde. Andra möten där man planerar ämnesövergripande projekt, årskursövergripande projekt. Utöver det kontakt med vårdnadshavare, elever som tittar in, stoppar en i korridoren osv.

Det är rätt fullt upp och jag ligger alltid på plusflex i slutet av läsåret även om jag aktivt arbetar med mig själv att inte jobba extra på helger och kvällar.

Tittade på Jag och min far när jag åt frukost.
Varit ute och sprungit. Nöjd med att jag har hållit i trots semester.
Dricker kaffe och väntar på maskinen med träningskläderna.
Ska titta på trav på tvn och heja på vänner.
Fika IGEN i efm.🙈
Ska titta på veckans avsnitt av SWAT och de tre sista avsnitten på Sullivans Crossing.

Apropå avstånd till arbete så var 300 m promenad optimalt. Jag behöver ingen fysisk distans till jobbet för att koppla bort det och pendlingstid är för mig slöseri med tid jag kunde lagt på roligare saker istället. :)

Jag tycker istället pendlingen (kör bil ca 45 minuter enkel väg) fungerar bra som en ramp-up och ramp-down från arbetet och ger en tydlig start-stopp som är ganska skön och behaglig. Att jobba hemifrån gör det svårt att sätta gränser och antalet timmar blir större. Jag skulle nog kunna vänja mig vid 300 meters promenad också :) , förutom att jag inte skulle kunna vänja mig vid att bo så nära annan mänsklig aktivitet. :grin:

Jag tycker istället pendlingen (kör bil ca 45 minuter enkel väg) fungerar bra som en ramp-up och ramp-down från arbetet och ger en tydlig start-stopp som är ganska skön och behaglig. Att jobba hemifrån gör det svårt att sätta gränser och antalet timmar blir större. Jag skulle nog kunna vänja mig vid 300 meters promenad också :) , förutom att jag inte skulle kunna vänja mig vid att bo så nära annan mänsklig aktivitet. :grin:
Jag kan också tycka att det är skönt - har 23 min idag - men jag hade ju hellre varit i stallet de 40 min. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Gardiner
  • Rengöra mattor
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund