Vad gör vi? Del CCXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle nog säga att det är väldigt få som har så nära till sitt arbete! Men såklart skönt, önskar jag hade det också 😅
(Eller nej, egentligen inte? Skönt med lite distans faktiskt!)
Håller med, skönt med lite distans även om man är trött när man ska hem....Vill inte vara "bevakad" när jag är sjuk eller ledig.

Nu blir jag nyfiken. På vilket sätt skulle du bli "bevakad" om du hade säg 10 min cykeltur till jobbet?
Det undrar jag också! Jag har varit allt från inneboende (ALDRIG MER!) till att ha just över en timmes restid enkel väg, och det senare gör jag helst aldrig mer heller. Generellt över en halvtimme med bil känns tufft om det inte är en drömbostad kombinerat med drömjobb. Det slukar verkligen fritid.

Alltså lärare o annan skolpersonal. Har de många fler semesterdagar än oss vanliga?
Nej, det har vi inte:

Fler arbetstimmar per vecka under terminerna​

När andra på svenska arbetsmarknaden arbetar 40 timmar i veckan arbetar lärare 45 timmar i veckan under terminerna. Anledningen är att lärarna arbetar när eleverna befinner sig i skolan.

När eleverna sedan tar sommarlov får läraren möjlighet att ta ut ”kompensationsledigt” för timmarna som redan jobbats in under årets två terminer.

Totalt sett arbetar alltså en lärare 40 timmar i veckan utslaget på hela året. Precis som de flesta andra yrkesverksamma.

https://www.sverigeslarare.se/rad-och-stod/ledighet/semester-och-ferieledighet/myten-om-sommarlovet/

Nej, det har vi inte:

Fler arbetstimmar per vecka under terminerna​

När andra på svenska arbetsmarknaden arbetar 40 timmar i veckan arbetar lärare 45 timmar i veckan under terminerna. Anledningen är att lärarna arbetar när eleverna befinner sig i skolan.

När eleverna sedan tar sommarlov får läraren möjlighet att ta ut ”kompensationsledigt” för timmarna som redan jobbats in under årets två terminer.

Totalt sett arbetar alltså en lärare 40 timmar i veckan utslaget på hela året. Precis som de flesta andra yrkesverksamma.

https://www.sverigeslarare.se/rad-och-stod/ledighet/semester-och-ferieledighet/myten-om-sommarlovet/
Men gäller det alla som jobbar på skolan? Fattar inte :D Resurser, assistenter? Går eleverna i skolan då 8-17 varje dag?

Sitter och funderar på hur lång resväg som kan vara rimlig att ha till/från jobb. Har hittat en fantastisk(!) bostad till salu, men det är längre till jobbet än vad jag tänkt mig... Vet att jag just nu är "bortskämd" som har väldigt nära till jobbet, men det är så otroligt skönt att under mörka vinterdagar med uselt väder knappt behöva tänka på hur skönt det ska bli att komma hem innan man är innanför ytterdörren.

Jag har ca 3 mil till jobbet. Landsväg, tar knappt en halvtimme. Jag tycker det är trevligt att köra bil, lyssna på radio och ta det lite lugnt.
Men visst, det är ju en kostnad också.

Jag hade inte avstått från ett bra boende bara för avståndet till jobbet. Även jag har gränser för hur långt jag skulle pendla, men jag tänker att jobb kanske inte varar för evigt och det är viktigt att trivas där man bor.

Jag pendlade Skara - Mölndal ett tag. Fy faan, det var långt!

Men gäller det alla som jobbar på skolan? Fattar inte :D Resurser, assistenter? Går eleverna i skolan då 8-17 varje dag?
Nej, det jag citerade gäller bara för de som har ferietjänst, vilket vanligtvis gäller för lärare. I lärares arbetstid ingår också planering, möten, osv. Och 10 timmar förtroendetid utöver detta när man t.ex. ska fortbilda sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Gardiner
  • Rengöra mattor
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund