Vad gör vi? Del CCXXI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det enda är väl att man inte ska stoppa metall eller en katt i mikron. Jo, det har på riktigt skrivits det i användarmanualen. Man undrar vilka psykos/idioter det finns.
Kan vara från en morbid sketch i ett TV-program på 80-talet.

Det är helt ofarligt under förutsättning att mikron är hel... däremot är det väl lite "titta på målarfärg som torkar"-varning på det :angel:
Strålsäkerhetsmyndigheten uppger att de mäter tillåten mängd mikrovågor 5 cm från ugnen. Och för en del år sen skrev de att man ska inte ha ansiktet i kontakt med ugnen. Den delen har de numera inga åsikter om. Så då är det förmodligen helt ofarligt att luta pannan mot luckan. Om man nu skulle vara lagd åt det hållet.

Det kan ju bli en egen tråd men elektromagnetisk strålning är inte ofarlig för människokroppen. Så valen att inte utsätta sig för vad de tycker onödig strålning är ju ett beslut och prio.
Ja, det skulle vara livsfarligt att ta emot elektromagnetisk strålning i en mikrovågsugn (den värmer och förstör organ och vävnader). Däremot är det exakt noll elektromagnetisk strålning när mikrovågsugnen inte är på, dvs när man tagit ut maten ur mikron. Den förgiftar inte maten på ens ett homeopatiskt kraftfullt vis.

Jag har en tv i sovrummet, jag måste ha något ljud annars kan jag inte somna. En tv i vardagsrummet men den används aldrig, tror senaste gången jag hade den på var för ett halvår sedan (minst). Den är gammal som gatan, 15-16 år och extremt enfaldig. Jag har en android tv box anslutna till båda så kan streama allt som finns på min dator med vidhängande externa hårddiskar.

Om jag ska titta på något direkt är det streaming som gäller. Med vissa undantag. När det var OS så tittade jag på tv via chrome där CBC (Kanada) och bbc streamade live. Behövde dock en vpn så de trodde jag var i det område de hade rättigheter till. BBC kommentatorer under OS invigning var helt hysteriskt roliga.

Vi har ungefär dubbelt så mycket snö som på bilden nu. Har snöat sen innan lunch då bilden är tagen. Är väl en 3-4 cm kanske mer

Bifogade filer

• IMG_5486.webp
    IMG_5486.webp
    390,6 KB · Visningar: 1 537
Har ingen tv heller.
det är något befriande på något sätt.
Varför då? Det finns många intressanta och lärorika program att titta på. Min TV är liten (ungefär 4 ggr så stor som laptopens skärm) men jag uppskattar ändå att kunna ligga i soffan och titta på den istället för på datorskärmen. Jag upplever att många som inte har TV har en hel del andra skärmar istället. Jag streamar till min TV så det är ju inte speciellt annorlunda än en något större datorskärm... Bara för att man har en TV betyder det ju inte att man ligger/sitter och stirrar på den hela tiden.

Varför då? Det finns många intressanta och lärorika program att titta på. Min TV är liten (ungefär 4 ggr så stor som laptopens skärm) men jag uppskattar ändå att kunna ligga i soffan och titta på den istället för på datorskärmen. Jag upplever att många som inte har TV har en hel del andra skärmar istället. Jag streamar till min TV så det är ju inte speciellt annorlunda än en något större datorskärm... Bara för att man har en TV betyder det ju inte att man ligger/sitter och stirrar på den hela tiden.
Mest för att när jag är hos pappa tex och ser mängden reklam som kommer mot mig. då känns det befriande att inte ha så mycket reklam flygandes till mig. Ja jag skulle kunna streama till en tv men jag har ingen så saknar inte det heller.

Ja, det skulle vara livsfarligt att ta emot elektromagnetisk strålning i en mikrovågsugn (den värmer och förstör organ och vävnader). Däremot är det exakt noll elektromagnetisk strålning när mikrovågsugnen inte är på, dvs när man tagit ut maten ur mikron. Den förgiftar inte maten på ens ett homeopatiskt kraftfullt vis.
Jag vet inte ens varför du citerar när du skriver helt annat än vad jag gjorde, starta en egen tråd?

Mest för att när jag är hos pappa tex och ser mängden reklam som kommer mot mig. då känns det befriande att inte ha så mycket reklam flygandes till mig. Ja jag skulle kunna streama till en tv men jag har ingen så saknar inte det heller.
Jag tittar till största del på program i efterhand - eller på SVT - då kommer det ingen reklam till mig alls. Så det har inget med själva TV-apparaten att göra, utan vad man väljar att titta på.

När det gäller en intakt mikrovågsugn är det inte alls farligt, sprid inte sådana myter.

Jag har ALDRIG påstått att all elektromagnetisk strålning är ofarlig, jag vet mycket väl att den kan vara farlig under vissa förutsättningar. Men när det gäller en mikrovågsugn finns det inget som helst farligt med den och det finns INGEN som helst strålning kvar i maten (förutom värmestrålning då, vilket är hela poängen med att mikra mat...).
Nej jag påstod att sådan strålning inte är ofarlig. Sen verkar ni själva har gått igång på det.

Suck, släpat mig ner för att tvätta och nu är ena maskinen ur funktion. Tror inte det kommer hinna torka innan min tvättid är slut. Får nog hänga några tjocka tröjor och torka i lägenheten senare i kväll. Ingen big deal, bara irriterande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXVI
  • Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka