Vad gör vi? Del CCXXV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst. Men det är attityden. Att bara ställa sig och flasha hellyset mot bilen och sedan komma ut och vara ilsken. Fruktansvärt aggressivt och otrevligt. Så bär man sig väl inte åt?
Det finns en trång järnbro på vägen tol en ridklubb.
Jag kom med bil och släp. Bron klarar bara en bil i taget, den är för smal. Jag hade passerat halva bron när en mötande buss bestämmer sig för att bara köra. Han tvingade mig att backa med transporten.

Jag och mamma var lintottar som barn. Nästan genomskinligt hår. :D Mammas förändrades när hon fick barn, och mitt vet jag som sagt inte riktigt hur det ser ut numera, men jag var typiskt skandinaviskt blond under uppväxten.
Föddes dock med svart hår tydligen? Men det föll av.
Jag var ljus, nästan vithårig upp i 25årsåldern. Sen fortfarande jätteljus tills barnen kom vid 30+. Nu tycker jag att det är råttfärgat men andra påstår att jag är ljus, och jag tänker mest "ha, ni skulle sett mig för 10 år sen" :p

• Gilla
Reactions: Sel
Det finns en trång järnbro på vägen tol en ridklubb.
Jag kom med bil och släp. Bron klarar bara en bil i taget, den är för smal. Jag hade passerat halva bron när en mötande buss bestämmer sig för att bara köra. Han tvingade mig att backa med transporten.
Fy, bubblan... :(
Jag är rädd för att jag kommer att möta lastbilen i mörkret igen. Har nämligen insett att det nog inte är första gången han kommer här. Jag är nästan 100% säker på att det var samma lastbil jag mötte ute på den något större asfalterade vägen. En kväll när det hade snöat, var mycket snö på vägen, och han bara kom forsandes fram i full fart. Jag minns att jag körde så nära kanten jag vågade och tänkte att "Herregud så FORT han kör!"... :(

Fy, bubblan... :(
Jag är rädd för att jag kommer att möta lastbilen i mörkret igen. Har nämligen insett att det nog inte är första gången han kommer här. Jag är nästan 100% säker på att det var samma lastbil jag mötte ute på den något större asfalterade vägen. En kväll när det hade snöat, var mycket snö på vägen, och han bara kom forsandes fram i full fart. Jag minns att jag körde så nära kanten jag vågade och tänkte att "Herregud så FORT han kör!"... :(
Anmäl till företaget?

Ligger i soffan och käkar kladdkaka i mugg. Fick börja dagen med att åka in till akuten för EKG då jag blev andfådd och hade tryck i bröst med en vilopuls som sprang iväg. Brukar ha 58-60 i vilopuls men fick 90 direkt bara av att ta på mig ytterkläder 😅 Ingen fara som tur är utan troligtvis rester från virus/covid som jag haft i nov/dec... Släpper det inte om ett tag så får jag väl göra långtids-EKG under belastning. Tråkigt då jag var så taggad på att kunna trappa upp fysträningen efter sjukdom. Vill liksom inte göra ingenting när jag känner mig frisk nu.

Som jag fattar det är det en bakterie som orsakar magsåret, Heliobacter Pylori, och som behandlas med antibiotika. Ca 30% av Sveriges befolkning har den men inte alla får magsår.
Det behöver inte vara bakterien, magsår kan utlösas ändå och där är vi alla olika. Veterinären hade hört talas om fler fall där inte bakterien utan nåt annat varit den utlösande faktorn och i mitt fall var det nåt i Oboyen som blev "magens död", jag är innerligt tacksam över att dropparna i "fodret" hjälpte för dom magsmärtorna önskar jag ingen att få prova på.

Vid ett tillfälle när jag körde med transporten och fick möte med en lastbil visste jag att han hade närmast att backa där vi kunde mötas. Nu var det visserligen dagtid och sommarhalvåret när vi möttes så lite annat. Ex var på väg ut ur bilen för lastbilen bara stannade och gjorde inte en min av att backa när jag sa till ex att sitta kvar, sen stängde jag av motorn och väntade.

Som jag mycket riktigt antog så backade han, jag räknade kallt med att han insåg själv att jag inte tänkte flytta mig och att han ville passera, så då fick han helt enkelt backa så jag kunde köra förbi. Jag hade kanske backat om det var en långtradare, men inte för en lastbil när jag hade släpet kopplat.

Jag rök ihop med läkaren på vårdcentralen som tydligen inte fattar vad man säger (hon är inte svensk), när jag sökte för magproblem som blev värre och värre och visade sig vara blödande magsår sa jag tydligt "röker inte, dricker inte alkohol" och vad skriver kärringen, "röker inte, dricker alkohol" och trots upprepade påstötningar vägrade hon rätta till det och då brann det, jag sa henne några sanningens ord som inte bör återges i skrift och bad henne fara och flyga. :rage:

Jag tackar gudarna för att jag har en bekant som är veterinär, han fixade bort magsåret med nåt som skulle droppas i fodret varje dag (frågade inte ens vad det var) och diagnosen varför jag fick blödande magsår var att det var något i Oboy som triggade igång det hela sen det var kakaobrist och dom tillsatte nåt och bytte ut nåt annat. Jag har sen många år tydligen också diafragmabråck, det såg han på ultraljudet. Inte första gången vetten har rätt och fixar till felet och av magsåret finns inte ett spår kvar men jag som varit en sucker för all sorts choklad ska enligt honom hålla mig borta från allt köpegodis med choklad i, tack som fan för den käftsmällen Mondelëz. :mad:

Det du beskriver låter till stor del oklart och medicinskt tveksamt. Att blödande magsår skulle ha orsakats av något i O’boy på grund av kakaobrist och tillsatser saknar vetenskapligt stöd. Choklad kan visserligen förvärra symtom som halsbränna och magsmärta, särskilt om man har reflux eller diafragmabråck, men det orsakar inte magsår eller blödande magsår. Diafragmabråck kan däremot bidra till irritation i magsäcken och göra att vissa livsmedel, som choklad, känns sämre, men diagnosen ställs normalt inte säkert med ultraljud hos vuxna. Att du blev bättre kan bero på flera saker, till exempel spontan läkning, minskad magsyra eller att du undvek sådant som triggade symtomen, men det betyder inte att förklaringen du fick var korrekt eller att behandlingen var evidensbaserad.

Det du beskriver låter till stor del oklart och medicinskt tveksamt. Att blödande magsår skulle ha orsakats av något i O’boy på grund av kakaobrist och tillsatser saknar vetenskapligt stöd. Choklad kan visserligen förvärra symtom som halsbränna och magsmärta, särskilt om man har reflux eller diafragmabråck, men det orsakar inte magsår eller blödande magsår. Diafragmabråck kan däremot bidra till irritation i magsäcken och göra att vissa livsmedel, som choklad, känns sämre, men diagnosen ställs normalt inte säkert med ultraljud hos vuxna. Att du blev bättre kan bero på flera saker, till exempel spontan läkning, minskad magsyra eller att du undvek sådant som triggade symtomen, men det betyder inte att förklaringen du fick var korrekt eller att behandlingen var evidensbaserad.
Tror man får ta det mesta hen skriver med en nypa salt har jag insett.

Är visst tuggbenshållare enligt Ville 😅 är lite uppgiven av märkliga kollegor, fick veta av vår lokalsamordnare att kollega som sitter bredvid mig ska byta arbetsrum på egen begäran nästa vecka, inte ord till någon, inte ens till de som sitter i det arbetsrum hen ska flytta till. Vi ska dessutom byta till helt ny lokaler i juni. 🙄

Jag rök ihop med läkaren på vårdcentralen som tydligen inte fattar vad man säger (hon är inte svensk), när jag sökte för magproblem som blev värre och värre och visade sig vara blödande magsår sa jag tydligt "röker inte, dricker inte alkohol" och vad skriver kärringen, "röker inte, dricker alkohol" och trots upprepade påstötningar vägrade hon rätta till det och då brann det, jag sa henne några sanningens ord som inte bör återges i skrift och bad henne fara och flyga. :rage:

Jag tackar gudarna för att jag har en bekant som är veterinär, han fixade bort magsåret med nåt som skulle droppas i fodret varje dag (frågade inte ens vad det var) och diagnosen varför jag fick blödande magsår var att det var något i Oboy som triggade igång det hela sen det var kakaobrist och dom tillsatte nåt och bytte ut nåt annat. Jag har sen många år tydligen också diafragmabråck, det såg han på ultraljudet. Inte första gången vetten har rätt och fixar till felet och av magsåret finns inte ett spår kvar men jag som varit en sucker för all sorts choklad ska enligt honom hålla mig borta från allt köpegodis med choklad i, tack som fan för den käftsmällen Mondelëz. :mad:
Tror veterinären kanske att du är en hund, eftersom du inte får äta choklad..? 😅

Håller med och undrar dessutom hur han tog reda på att det berodde på just det..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund