Vad gör vi? Del CCXXVIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blä, känns lätt "uppstoppad" i skallen och "vaxig" i öronen vilket, jag kom på, skulle kunna bero på att busungen pumpade med sån där ballongpump vid mina öron igår 😝.
Vi hann se den spännande finalen av Farmen innan jag åkte till jobbet för att "bo" där idag; dubbelpass 😊.

Finns det över huvud taget katthem utan förstörd inredning? Eller nedkissade textilier.

Eh, ja, det gör det definitivt. Här är ett!

Lillan har kloat lite lite lite på soffan (så några maskor har dragits ut lite i klädseln), för att få uppmärksamhet. Nu står det en liten klösmöbel där och hon kloar på den istället.

Lillebror klöste på ett par äldre fåtöljer och kloade lite på bl a en golvlist, tyvärr, men det fanns skäl till att han gjorde det - han klöste generellt inte på möbler etc. Han gjorde lite klomärken på en skåpluckas överkant i köket, genom att ta tag där och stå på bakbenen vid matdags.

Visst har tapeterna något enstaka risp av en klo på några ställen. Men inte från klös, utan från att kisse tagit i väggen när det rejsats runt och busats :p . Och det gör verkligen inget, dels syns det väldigt lite och dels är tapeterna här inte nya. De som bodde här innan hade barn, som slitit betydligt mer på tapeterna.

Ingen av mina katter har kissat utanför lådan. När vi flyttade ut ur förra lägenheten syntes det inte att det bott två katter där.

Senast ändrad:
Hur lyckas/låter du katten tugga sönder möblerna?!

Nja, alla katter klöser/äter/kissar inte men det är nästan omöjligt att få en katt att sluta om den bestämt sig för att göra det. Vi har just en tråd på Katt om att få en kattunge att sluta kloa. Katter är inte som andra djur som man kan lära att inte göra något olämpligt. Det finns mycket sanning i att hundar har ägare, katter har tjänare. Du bor i deras hus, inte tvärtom.

Kissande kan man ofta göra något mot, men kloa/äta är i princip omöjligt. Katter är de största ögontjänare som finns. Även om man säger till, sprutar vatten etc, så gör de det ändå när man inte är hemma. Ibland har de minne som en dement guldfisk ibland som en hjord elefanter. Megara står och skriker på mitt bröst, slickar och nafsar och gräver frenetiskt när hon vill ha frukost. Någon gång har jag givit upp och gått upp och gett henne mat och nu är hon hopplös. Det enda alternativet är att kåldolma mig. Eller gå upp och stänga dörren men då krafsar hon och är ganska högljud så jag ändå inte kan somna om.

Grannkatten som flyttade in när grannarna vräktes, han förastårde tapet för tusenlappar, en Mio-soffa och två omklädda vintage-fåtöljer. Aldrg mer en katt innanför den här tröskeln.

Finns det över huvud taget katthem utan förstörd inredning? Eller nedkissade textilier.
Min "lyxstallkatt" har ett eget uppvärmt rum i stallbyggnaden som han kan avända fritt via kattlucka. I rummet finns bland annat en soffa och en fåtölj. Han har sin mat där inne, och sover där inne när det är kallt. Han har inte förstört en endaste sak i det rummet. Inte klöst på något. Inte bitit på något. Och inte kissat på något. Jag ser honom klösa på trästolpar i stallet, men det gör ju ingenting.

Eh, ja, det gör det definitivt. Här är ett!

Lillan har kloat lite lite lite på soffan (så några maskor har dragits ut lite i klädseln), för att få uppmärksamhet. Nu står det en liten klösmöbel där och hon kloar på den istället.

Lillebror klöste på ett par äldre fåtöljer och kloade lite på bl a en golvlist, tyvärr, men det fanns skäl till att han gjorde det - han klöste generellt inte på möbler etc. Han gjorde lite klomärken på en skåpluckas överkant i köket, genom att ta tag där och stå på bakbenen vid matdags.

Visst har tapeterna något enstaka risp av en klo på några ställen. Men inte från klös, utan från att kisse tagit i väggen när det rejsats runt och busats :p . Och det gör verkligen inget, dels syns det väldigt lite och dels är tapeterna här inte nya. De som bodde här innan hade barn, som slitit betydligt mer på tapeterna.

Ingen av mina katter har kissat utanför lådan. När vi flyttade ut ur förra lägenheten syntes det inte att det bott två katter där.

Edit: Sedan är det självklart en risk för att det händer ändå. Jag väljer medvetet t ex soffa med avtagbar klädsel. Jag räknar med att husdjur generellt orsakar visst slitage, liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXVII
  • Vad gör vi? Del CCXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund