Herregud vilken dag.
I morse spårade jag min DHL-försändelse för att se om det fanns någon uppdatering på när den kunde tänkas levereras. (Den var planerad till idag, men fick igår sms om att leveransen försenats med minst en arbetsdag och att jag skulle invänta ny info.)
På spårningen stod det fortfarande att leverans skulle ske idag så jag fick lite panik och kontaktade kundtjänst via chatt. (Totalt värdelöst!)
Efter många om och men bekräftade han att leveransen skulle ske idag mellan 13 och 16, trots allt.
Jag fick då paniklasta släpet och bilen med kartonger och möbler, övertala barnet - som var helt inställd på en lugn dag hemma - att vi måste åka, och kasta mig iväg. Sjöblöt av svett efter allt kånkande. (Liksom herregud vad billyhyllor är otympliga?!)
Körde de ~22milen upp, superstressad över att inte hinna upp till 13 och att de då skulle slänga av mina grejer ute (många tusenlappar jag inte vill ha liggandes öppet på gårdsplanen).
Kommer fram runt 13.30, ingen leverans i sikte. Lastar ut bil och släp (tvärsvettig igen) och väntar. Och väntar. Och väntar lite till.
16.15 ringde jag kundtjänst, fick sitta 45minuter i kö innan jag fick prata med en människa som sa att ”ja det är en vikarie som kör den turen så han är sen. Men om drygt en timme är han nog på plats.
Jag förklarade att jag inte kan vänta så länge pga måste hem igen.
Till slut fick jag boka om frakten till nästa vecka. Herregud, det är inte JAG som gjort fel här, det är ni som inte kommer på utsatt tid och inte ens meddelar att ni är sena?!
2,5h senare (!) ringer chauffören och bara ”Jo men nu är jag på plats här, är det någon hemma?”
”Nej alltså du är 2,5h sen och jag var tvungen att åka. Jag har över 20 mil att köra hem igen och kunde liksom inte vänta längre. Det är ombokat till nästa vecka och kundtjänst skulle meddela det.”
”Jo jag vet att jag är sen alltså men… jaha.”
Har lite dåligt samvete över att jag fräste åt honom, han har uppenbarligen haft en tuff dag. Men jag var så trött och less och bara allmänt irriterad.
Hade han ringt och meddelat sin försening så hade det kunnat lösas med att jag Lämnat nåt förråd olåst för honom att kasta in grejerna i, och sedan trycka igen hänglåset. Men det vill jag ju inte göra när jag inte ens vet om han dyker upp alls?
Hemma igen vid 20.30 och fick snabbt kasta ihop kvällsmat till sonen, trycka i mig en macka och ta en dusch. Sedan dess har jag legat som ett stök i sängen. Helt slut.
Imorgon lär jag ringa DHL och dubbelkolla att han inte dumpade grejerna där ändå (får inte då de ska kvitteras med id osv) och att de faktiskt kommer nästa vecka. Då kan vi sova kvar och har ingen tidspress att åka hem igen iaf.