Vad gör vi? Del CCXXXII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Står i en jättelång toalettkö till någons utedass på en spelning i en skogsträdgård. Låt oss säga att de nog inte hade räknat med att det skulle komma så mycket folk för att lyssna på elektronisk musik sittandes i en slänt. :D

Så tidigt! Och vad mysigt :love:

Själv kör jag på mycket oklar planering med AW 17:30 på uteservering. Sedan in på pub 19:30 för att skaffa bord till matchen.
En timme kvar 😅 Håhåjaja. Jobba hemma imorn iaf.

Här är det det också endast två toaletter så det kommer bli.. intressant. :bag:

Mycket nöjd, jag lyckades äntligen lägga till en ny extern hårddisk till min Kodi server. Försökte igår men misslyckades. Vet inte vad jag gjort nu men det fungerar och det är det viktigaste.

I dag åkte vi färja från Strömstad till Sandefjord.
Hann äta en toppbuffe innan jag blev åksjuk. Och sen höll vi på att missa färjan hem då vi inte sett att vi behövde vara plats 30 min innan avgång. Så vi fick springa ”för livet.”
Men det löste sig och vi kom på och då hade vinden lagt sig och solen visade sig så det blev drinkar på däck.
att.AEpWtW2VtRwkx0i3R5OZjW1kOTnXhmGbgqqsjgaD26k.webp

Just det, det kommer en hantverkare imorgon. Vilken tid? Ingen aning. Hoppas på efter 07.30, så att jag är vaken och redo. Iofs skulle han komma gör två veckor sen, så tid är kanske inte så noga. Sen är det oklart vad det hela kostar. 😅 Synd att man inte valde att bli duktig på vvs/bygg/el. Tänk vad enkelt allt blivit! 🤭

Funderar på att hoppa i säng. Trött.

Irriterad, kläderna jag ska skicka till sellphy är skrynkliga efter att ha legat i tvättpåsen. Funderar på att försöka hänga upp de värsta i badrummet och sätta på duschen så varmt det går. Jag har ett skrykjärn men ingen bräda. Hmm, kanske försöka stryka på skrivbordet med en tjock handduk under? Och över? Jag har inte strukit på åratal och har glömt hur man gör

Irriterad, kläderna jag ska skicka till sellphy är skrynkliga efter att ha legat i tvättpåsen. Funderar på att försöka hänga upp de värsta i badrummet och sätta på duschen så varmt det går. Jag har ett skrykjärn men ingen bräda. Hmm, kanske försöka stryka på skrivbordet med en tjock handduk under? Och över? Jag har inte strukit på åratal och har glömt hur man gör
Man lägger järnet mot kläderna och stryker fram och tillbaka bara. :D Det är ingenting man behöver övertänka.
Jag föreställer mig också att vem som än köper kläderna kommer de att tvätta dem när de får dem oavsett.

I kväll har jag varit krisstöd. Först åt dottern. Hon bor hos sin pojkvän som bor hos sin mamma och deras ena hund blev i kväll dålig i sina hjärtbekymmer och var tvungen att åka till veterinären med sin matte (de behåller honom till i morgon var senaste informationen jag fick). Dottern ringde och grät och vi pratade om eventuell utkomst av det hela.

En stund senare ringde ena sonen, han med bebis på två månader. Hans flickvän, flickebarnets mamma hade fått åka med ambulans till akuten (senaste bud var utredning för misstänkt jordnötsallergi, och att hon är på väg hem nu strax), och han ville prata eftersom han var orolig för sin flickvän men också för att han aldrig varit ensam med sin dotter så här länge. Det gick bra, han hade mig i luren i två timmar och allt gick bra.

Poängen är att det känns himla fint i mammahjärtat att det första mina småttingar tänker på när det är kris för dem, är att ringa sin mamma. Även äldsta barnet gör samma, men bara inte just i dag. De ringer inte bara vid kris, att något hänt, utan när de behöver råd-smakråd, ekonomiska råd eller bara höra (som DE själv säger!!!) en vettig persons tankar och kloka ord.

Föräldraskap är hårt och tufft och jobbigt många gånger, men i kväll känns det som om allt slit ändå har givit utdelning på ett bra sätt! Det gör mig glad och stolt över dem!

Har knappt sovit en blund i natt. Skrivit mycket för att få ur mig. Det var ett bra men jobbigt besök i går på hästkliniken. Det började med att Veterinären ansåg att han var öm i alla fyra hovarna, det visste jag redan och sade till om innan men att hästen har boots utom i hagen och det funkar fint. Han ville ha honom utan boots. Han har även boots i hagen vid behov om det blir hårt. Jag är mycket lyhörd där och har bara mjuka gräshagar hemma.
Så han ville bedöva alla fyra hovarna för han var övertygad om att där var problemet. Jag stod på mig och sa att problemet sitter i vä bak. Han höll inte med. Han pratade om EMS för att hästen har som depå på baksidan lår, att det var fett, jag som haft ems häst påpekade då att han är rund om rumpan men har inga depåer och dom brukar inte sätta depåer där, veterinären ändrade sig till att det kan vara melanom som kommer fram för att hästen är lite lätt rund för att den går på bete. Det är mer rimligt även om både jag och Equi anser att det är muskeln. I alla fall bedövas båda framhovarna. Då ser veterinären att det kanske finns något i vä bakben ändå.
Bedövar där och hästen rör sig fint och springer på. En lätt liten process i gaffelbandets ligament på insidan blev det. Jag tror inte att någon annan vet hade sett detta dock.
Behandlad och hemkommen nu. Hingsten fick högsta betyg av alla, så snäll och enkel i allt :heart
Men han vill sko honom med sulor och ilägg fram. Inga sulor bak men sko med stöd.
Jag vill inte sko. Vi har jobbat stenhårt det här året att rehabillitera hans hovar som såg fruktansvärda ut när han kom med whiteline diasese, enorm strålröta, stora blåmärken både på utsidan och insidan i hoven för att han slår ner hovarna hårt i skor och en kass hovkvalite på det. I dag är hovarna ganska fina ett år sedan och han har breddat sig massor vilket behövdes. Han har fortfarande lite problem med röta ibland och lätt för att få början till hålvväggar om man inte är snabb och stoppar och att då kapsla in allt det i flera veckor känns verkligen inte bra. Fukt på natten i daggen och så varmt o dagarna och sömhål i hoven och instängd sula och stråle. Jag kan se katastrofen framför mig. Sen att inte ha skydd bak på sulan om han nu är öm där?
Jag ska ringa veterinären i dag och fråga om utgången sett annorlunda om han var nyverkad, han är i slutet på sin verknings period nämligen och om han sett honom med boots. Jag har hellre boots på dygnet om. Förstå mig rätt, jag har inga problem att sko en häst om det behövs, men här skriker magkänslan att det är fel högt, och den har hitills aldrig någonsin haft fel när det kommer till mina djur. Aldrig.
Prognosen med gaffelbandet är dock god! Troligtvis har han haft det när han kom till mig för ett år sedan, liknande symtom, sedan har skadan läkt ut och därför han varit symtomfri över hösten och fram till nyligen. Vi tror på trauma i hagen som orsak. Som sagt mycket tankar i dag. Vi får se vad veterinären säger.

Just det, det kommer en hantverkare imorgon. Vilken tid? Ingen aning. Hoppas på efter 07.30, så att jag är vaken och redo. Iofs skulle han komma gör två veckor sen, så tid är kanske inte så noga. Sen är det oklart vad det hela kostar. 😅 Synd att man inte valde att bli duktig på vvs/bygg/el. Tänk vad enkelt allt blivit! 🤭
Jag har utbildning inom ett praktiskt område men teoretiskt ;)

Jag äger inte heller någon strykbräda. Jag brukar lägga filt/handduk på golvet och stryka där om jag måste. Funkar säkert på ett skrivbord också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund