Vad gör vi? Del CCXXXIII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gått en promenad, vattnat i växthuset. Måste tejpa fast ortoserna så de inte glider av. De sitter löst på morgonen och tajt på kvällen.

Sovit lite dåligt så känner mig nästan bakis (trots noll alkohol).

Har tagit mig en liten fika, efter att ha släpat hem svintunga paket. Tvättar vidare och ska städa av hemma nu innan det är dags att gå ner till tvättstugan.

Jag ska kika på det till vintern. Nu i vintras hade jag så ont i händerna att jag nästan kräktes, när det var ensiffrigt på termometern..och jag jobbar utomhus, med händerna (mobilen är ett viktigt arbetsredskap). Jag brukade inte ha problem med kylan, har såklart fått klä på mig men inget överdrivet. Men nu förra säsongen var det helt vansinnigt, det gick verkligen inte - fruktansvärt. Tittade på eluppvärmda kläder då, men när jag lade ihop det så blev det väldigt mycket pengar (och då kikade jag på Engelssons, så inte det dyraste.)..men det får nog lov att bli ändå, det funkar liksom inte att stå och gråta av smärta vid -6 grader.

Värmen har jag som tur är inga större problem med. Den kan jag hantera - såklart lite anpassningar (vätska och jag springer inga maraton kl 12 på dagen), men inga problem. Jobbar utomhus även sommartid och förutom att jag svettas och drar ner tempot lite när jag går, så knallar jag utan problem runt en hel dag i solen. Även igår, när det var riktigt riktigt varmt här. Kan vara ute och gå flera timmar på fritiden också.
Du kanske redan har koll på det men att värma upp runt bröskorgen tex med en extra väst kan göra stor skillnad eftersom man vid kyla ofta tappar värmen i extremiterna dvs händer och fötter snabbare för att hålla det mest viktigaste varmt dvs bröstkorgen med hjärta och lungor. Vise så blir det också lättare värme i händer och fötter om man blir för varm runt bröstkorgen. Sen är så klart händer, fötter och huvud viktigt också att pälsa på under vinterna samt vilket material man använder. Man kan klä sig i massor men i fel material ger det ingen större effekt men i rätt material kan man klä sig tunnare. Jag har jättelätt för att frysa på vintern även om jag älskar kylan på ett sätt. Jag använder inte el grejer men är noga med materialet. En vän till mig som också är frusen har räddats av en elväst. Hon älskar den och har slutat frusa bara av att använda den. Bara ett tips.

Det är på.landet det händer...

Inatt har 2 skott gåtts av (jakt på vildsvin högst troligt)
Lodjuret har vrålat sig hes
Hundarna har skällt på skotten och det innebär att jag inte kan sova...

Äsch får åka upp till Norrköpings centrum med lyhörd lägenhet istället.Var banne mig mindre ruljans där 😂
Som grannen brukar sucka -det händelselösa lugna livet på landet :rofl:

Labbe är nästan min dröm hund, förutom storleken. Den ska helst inte vara större än en cockerspaniel. Så länge vi bor som vi gör i stan med andra oansvariga hundmänniskor så vill jag ha en hund jag enkelt kan lyfta upp för att avlägsna mig från potentiellt farliga situationer. Nu är det ju inte aktuellt eftersom vi skaffade ponny, men om någon skulle hitta en sån typ av hund skulle jag kasta pengar efter dem :D
Du kan få låna Oskar :D:D

Gått en promenad, vattnat i växthuset. Måste tejpa fast ortoserna så de inte glider av. De sitter löst på morgonen och tajt på kvällen.

Sovit lite dåligt så känner mig nästan bakis (trots noll alkohol).
Ödem töms på natten. Så¨helt logiskt.
(Sorry om jag tjatar men djupandningen. När du vaknar så kan du göra några stycken så tar det längre tid för ödemet att fyllas på. Och då menar jag DJUP andning. In med så mycket luft du klarar. Vänta nån sekund. Pressa ut all luft. Långsamt och lugnt)

Lite spak hankatt av catfight när en okänd grannkatt kommit upp i trädgården....Verkar oskadd sånär som på nån reva nedanför ett öga. Inte lika kul att få stryk själv som när han ger sig på stackars honkatten som ju är mycket mindre än honom 😝.

Nu ska jag sätta fart till stallet innan det blir alldeles för varmt! 😊

Du kanske redan har koll på det men att värma upp runt bröskorgen tex med en extra väst kan göra stor skillnad eftersom man vid kyla ofta tappar värmen i extremiterna dvs händer och fötter snabbare för att hålla det mest viktigaste varmt dvs bröstkorgen med hjärta och lungor. Vise så blir det också lättare värme i händer och fötter om man blir för varm runt bröstkorgen. Sen är så klart händer, fötter och huvud viktigt också att pälsa på under vinterna samt vilket material man använder. Man kan klä sig i massor men i fel material ger det ingen större effekt men i rätt material kan man klä sig tunnare. Jag har jättelätt för att frysa på vintern även om jag älskar kylan på ett sätt. Jag använder inte el grejer men är noga med materialet. En vän till mig som också är frusen har räddats av en elväst. Hon älskar den och har slutat frusa bara av att använda den. Bara ett tips.

Ja, det har jag redan koll på men det hjälpte inte i vintras. Jag hade oftast overall (tjock sådan) på jobbet i vintras, som jag tidigare vinter plockade fram vid typ -15.. Har bra jacka osv också men overallen är klart varmast. På jobbet har jag även dyra underställ i ull (det är något som vi får av jobbet, som del av uniformen). Men just händerna blev som is, även när jag kände mig lite för varm i övrigt. Handskar får jag nog köpa privat i år - vi har en butik/leverantör som vi får hämta ut kläder från och jag hämtade ut flera par handskar i olika mtrl och modell i vintras, men de funkade bevisligen inte alls så jag får nog bita i det sura äpplet. Ska försöka hitta en liner i ull, att ha under andra handskar. Jag hade handvärmare etc också. Irriterande är att jag som sagt inte haft problem innan den senaste vintern. När jag hade häst så funkade det (tack och lov!!) utmärkt, så är rätt frustrerad och lite orolig för framtiden - vill ju ha häst igen nån gång. Oh well.

Däremot är just en elväst en av de saker som nog lär köpas till den kommande vintern, mycket för att det känns som ett av de smidigare och mer allsidiga alternativen. Och handskar, och sulor/strumpor.

Men ja. Jag vill inte kapa den här tråden. Konstaterar mest att jag får sälla mig till skaran som har lättare att hantera värmen än kyla!

Väntar på att torktumlaren ska bli klar så att jag kan ta med och plocka undan tvätten. Jag hann det som jag tänkte, dvs allt utom sängkläderna, vilket känns skönt mtp att jag missar drygt 1,5h av min tvättid eftersom jag måste åka till jobbet. Har bokat en ny tvättid.

Ödem töms på natten. Så¨helt logiskt.
(Sorry om jag tjatar men djupandningen. När du vaknar så kan du göra några stycken så tar det längre tid för ödemet att fyllas på. Och då menar jag DJUP andning. In med så mycket luft du klarar. Vänta nån sekund. Pressa ut all luft. Långsamt och lugnt)
Jag har som sagt testat det och märker ingen som helst skillnad. Jag vet att det går ner nattetid, om inte annat har jag märkt det efter flera år som svullen.

Sådär, dags att jobba! Riktigt varmt här idag - enligt min termometer (som sitter i solen hela morgonen/förmiddagen/mitt på dagen, och dessutom på utsidan av ett fönster, så lite med reservation för det) är det 40 grader i solen nu. Jag har packat ordentligt med dricka inför mitt pass.

Har precis gjort en ytterst provisorisk uppmärkning av grindhålet till extrahagen (eftersom sommargrannarna frekvent parkerar framför det kloss inpå staketet). Fult men förhoppningsvis så fungerar det till vår hästägare fixat bättre märkning. Mvh/ Ernst K :rofl: Ps. Tanten har en kompis i hagen om någon undrar.
Messenger_creation_47723EF7-D56B-4B09-84CC-3B459A790513.webp

Har precis gjort en ytterst provisorisk uppmärkning av grindhålet till extrahagen (eftersom sommargrannarna frekvent parkerar framför det kloss inpå staketet). Fult men förhoppningsvis så fungerar det till vår hästägare fixat bättre märkning. Mvh/ Ernst K :rofl: Ps. Tanten har en kompis i hagen om någon undrar.Visa bifogad fil 188158

"In-ut häst"... fantastiskt! :rofl:

Och ja, som boende i Dalarna kan jag säga att turister/sommargäster är en total plåga :cautious:

Exakt det här gör jag på vintern. Jag klär mig lite för varmt och så slipper jag ha handskar. Kroppen använder händerna för att kyla ner mig så de är verkligen riktigt varma.

Men jag har också korta armar så jag kan gömma händerna i ärmarna på alla jackor jag någonsin har haft. Det hjälper massor också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXIX

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund